Gå til innhold

Tar vi i mot ukrainske desertører og er det i såfall greit?

Mr X

Anbefalte innlegg

Leste i avisen at Norge så langt i 2022 har tatt i mot 34685 ukrainske flyktninger. Av dem utgjør 16371 kvinner og 11031 barn. Da gjenstår det 7283 menn. I forbindelse med det russiske angrepet av Ukraina 24 februar ble det bestemt at alle menn mellom 18 og 60 år har plikt til å bli igjen og forsvare moderlandet, dvs utreiseforbud. Hvis det er 7283 menn over 60 år som er kommet til Norge er det jo helt greit, men er det greit hvis vi tar i mot menn som har desertert fra sin plikt til å forsvare Ukraina mot russisk invasjon? Er det rettferdig ovenfor de som ble igjen for å forsvare landet sitt? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis bare kvinner og barn har rett til flyktningstatus, så er det ikke noe poeng for menn å delta i samfunnet lenger. Ihvertfall ikke på like vilkår. Det er jo den veien det går uansett, men prinsipielt er det galt. Et samfunn som ikke bryr seg om menn er et samfunn der menn kan mobliliseres å brukes som kanonføde, som gjør det lettere å ha et grunnlag for å gå til krig. Det er akkurat sånn det russiske samfunnet fungerer. Flyktninger er flyktninger, barn, mann eller kvinne. Det er også mye kritisk helsepersonell blant kvinnelige flyktninger som er like viktige i en krigssituasjon som kanonføden.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mye om situasjonen i Ukraina og det stemmer at det er et generelt utreiseforbud for menn mellom 18 og 60. Jeg har ikke funnet opplysninger om at menn blir pålagt å krige, hvor har du denne informasjonen fra? Det er også grupper av menn som er unntatt fra utreiseforbudet. Noen har muligens reist ut ulovlig men det alene kvalifiserer ikke til tittelen desertør.

Har du noen som helst holdepunkter for at det er kommet desertører hit, eller har du en merkelig interesse av å spekulere i det?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 timer siden):

Jeg leser mye om situasjonen i Ukraina og det stemmer at det er et generelt utreiseforbud for menn mellom 18 og 60. Jeg har ikke funnet opplysninger om at menn blir pålagt å krige, hvor har du denne informasjonen fra? Det er også grupper av menn som er unntatt fra utreiseforbudet. Noen har muligens reist ut ulovlig men det alene kvalifiserer ikke til tittelen desertør.

Har du noen som helst holdepunkter for at det er kommet desertører hit, eller har du en merkelig interesse av å spekulere i det?

«Desertering betyr å trekke seg fra en tjeneste eller oppgave, som oftest i forbindelse med militære konflikter der en soldat nekter å kjempe eller rømmer fra militærtjenesten. Ordet kommer fra fransk déserter og latin desertio som henholdsvis betyr øde og forlate/svikte. Wikipedia».

Om jeg har en merkelig interesse i å spekulere om dette er vel relativt uintressant. Jeg stiller et legitimt spørsmål. Hvis du som mann mellom 18-60 reiser ulovlig ut av Ukraina er vedkommende per definisjon desertør. At du ikke liker bruken av dette begrepet er en annen sak.  Alle menn i denne kategorien har tjenesteplikt. Veldig mange blir pålagt å kjempe, mens andre utfører støttefunksjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/15/2022 at 3:41 PM, Mr X said:

«Desertering betyr å trekke seg fra en tjeneste eller oppgave, som oftest i forbindelse med militære konflikter der en soldat nekter å kjempe eller rømmer fra militærtjenesten. Ordet kommer fra fransk déserter og latin desertio som henholdsvis betyr øde og forlate/svikte. Wikipedia».

Om jeg har en merkelig interesse i å spekulere om dette er vel relativt uintressant. Jeg stiller et legitimt spørsmål. Hvis du som mann mellom 18-60 reiser ulovlig ut av Ukraina er vedkommende per definisjon desertør. At du ikke liker bruken av dette begrepet er en annen sak.  Alle menn i denne kategorien har tjenesteplikt. Veldig mange blir pålagt å kjempe, mens andre utfører støttefunksjoner.

Jeg bor rett ved siden av et mottak fullt av Ukrainske flyktninger. De mennene i stridsalder som jeg snakker med er a) på permisjon for å besøke familien sin. b) skadet i krig eller bombing. c) dimittert av helseårsaker.

Hva motivasjonen din for å spørre om dette er, kan man jo bare spekulere i, men den kommer beleilig frem i samme tidsrom hvor flere av Putins klakører i Norge (Steigan, Kari osv) stiller samme spørsmål på bestilling fra Vladimir. Er du påvirket av hva du leser, Mr X?

Endret av Anonio
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket at disse faktisk er desertører, eller er det bare ren ryktespredning for å sverte flyktningene? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ren spekulasjon med kun ett mål, å sverte eller i det minste sette et negativt lys på en spesifikk gruppe mennesker. 
Nå skal vi da skule litt ekstra på Ukrainske menn fordi de er helt sikkert desertører fortenk.

Jeg personlig er møkk lei av generaliseringer og spekulasjoner mot hele grupper av mennesker. Det vere seg flyktninger fra land x, innvandrere fra land x, uføre, de med MS, folk som har blitt/ikke har blitt vaksinerte og så videre. Det gagner ingenting og kan kun lede til polarisering. Det kan virkelig aldri fremme debatt og matnyttige endringer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 19.12.2022 den 10.13):

Jeg bor rett ved siden av et mottak fullt av Ukrainske flyktninger. De mennene i stridsalder som jeg snakker med er a) på permisjon for å besøke familien sin. b) skadet i krig eller bombing. c) dimittert av helseårsaker.

Hva motivasjonen din for å spørre om dette er, kan man jo bare spekulere i, men den kommer beleilig frem i samme tidsrom hvor flere av Putins klakører i Norge (Steigan, Kari osv) stiller samme spørsmål på bestilling fra Vladimir. Er du påvirket av hva du leser, Mr X?

Så med andre ord så er jeg et Putin troll, vel det sier mer om deg som argumenterer på den måten.

Forøvrig mener jeg selvsagt at menn i tjenestedyktig alder som har legitim grunn til å reise ut av Ukraina er helt ok.

Endret av Mr X
Komplimentering av tilsvar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevrosererroser skrev (På 19.12.2022 den 11.46):

Dette er ren spekulasjon med kun ett mål, å sverte eller i det minste sette et negativt lys på en spesifikk gruppe mennesker. 
Nå skal vi da skule litt ekstra på Ukrainske menn fordi de er helt sikkert desertører fortenk.

Jeg personlig er møkk lei av generaliseringer og spekulasjoner mot hele grupper av mennesker. Det vere seg flyktninger fra land x, innvandrere fra land x, uføre, de med MS, folk som har blitt/ikke har blitt vaksinerte og så videre. Det gagner ingenting og kan kun lede til polarisering. Det kan virkelig aldri fremme debatt og matnyttige endringer.

Vrøvl! Dette er et diskusjonsforum og hvis det er slik at det å stille noen kritiske (men legitime) spørsmål ang konflikten i Ukraina får deg til å bli møkk lei, vel deg om det! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (På 19.12.2022 den 11.36):

Har du sjekket at disse faktisk er desertører, eller er det bare ren ryktespredning for å sverte flyktningene? 

Det er derfor jeg stiller spørsmålet her! Jeg har ingenting i mot ukrainske flyktninger og de er nok også velkommen av den store majoriteten i Norge. De som eventuelt svikter landet sitt derimot, er jeg mere skeptisk til.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (2 minutter siden):

Vrøvl! Dette er et diskusjonsforum og hvis det er slik at det å stille noen kritiske (men legitime) spørsmål ang konflikten i Ukraina får deg til å bli møkk lei, vel deg om det! 

Legitimt? For meg er det helt likegyldig om mannen har forlatt landet fordi han er desertør eller ikke. Jeg kunne ikke kommet på å tenke tanken på om han egentlig var pålagt å bli i et krigsherjet land eller ikke, forståelsen for at han ikke lengre er i landet sitt er for meg 100% samme hva grunnen er.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (Akkurat nå):

Legitimt? For meg er det helt likegyldig om mannen har forlatt landet fordi han er desertør eller ikke. Jeg kunne ikke kommet på å tenke tanken på om han egentlig var pålagt å bli i et krigsherjet land eller ikke, forståelsen for at han ikke lengre er i landet sitt er for meg 100% samme hva grunnen er.

Vel, der er vi uenige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr X skrev (3 minutter siden):

Vel, der er vi uenige!

Ja det er jo veldig lett å sitte her på sin høye hest i et fredsland og mene så mye mens du planlegger jul med familien din og din største bekymring er om du skal velge surkål eller rødkål til første porsjon når du forsyner deg med juleribba 🌟

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr X skrev (På 15.12.2022 den 15.41):

Nettopp, du er ikke en desertør om du ikke har en tjeneste eller oppgave i utgangspunktet.  Om du reiser ulovlig ut av et land uten å ha en tjeneste eller en oppgave er du ikke en desertør. Da er du bare skyldig i ulovlig grensepassering.

Igjen, hva slags holdepunkter har du for å påstå at det er kommet desertører til Norge? Altså ukrainske menn som har rømt fra tjeneste? For det er merkelig så det holder at du har interesse for å konstruere et slikt problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nymerïa said:

Nettopp, du er ikke en desertør om du ikke har en tjeneste eller oppgave i utgangspunktet.  Om du reiser ulovlig ut av et land uten å ha en tjeneste eller en oppgave er du ikke en desertør. Da er du bare skyldig i ulovlig grensepassering.

Igjen, hva slags holdepunkter har du for å påstå at det er kommet desertører til Norge? Altså ukrainske menn som har rømt fra tjeneste? For det er merkelig så det holder at du har interesse for å konstruere et slikt problem.

Dessverre så er det en del folk i Norge som lenge har blitt påvirket av propaganda fra våre venner i øst via ett eller annet lugubert miljø som Steigan, anti-vaxx, anti-ditt og anti datt. Det er nok ikke veldig rart at denne konstruerte problematikken kommer samme uke som Pål Steigan skrev en ‘kronikk’ om akkurat det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

addict skrev (6 timer siden):

Ja det er jo veldig lett å sitte her på sin høye hest i et fredsland og mene så mye mens du planlegger jul med familien din og din største bekymring er om du skal velge surkål eller rødkål til første porsjon når du forsyner deg med juleribba 🌟

Svar heller på spørsmålet i stedet for å prate tøv!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være menn som ikke er kampdyktige også. Det går ikke bare på alder, men kanskje fysiske og psykiske utfordringer som tilsier at det vil være farlig for en medsoldat å ha vedkommende i samme tropp.

Endret av Turtellure12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk definisjonen på begrepet desertør. Flesteparten av ukrainske menn mellom 18-60 velger å bli for å kjempe mot en vanvittig aggressor og er villig til å ofre livet sitt for fortsatt Ukrainsk selvstendighet, mens andre stikker av og velger å la andre kjempe for seg. Mitt hjerte er hvis de som valgte å bli for å kjempe for alt som de har kjært. Jeg skrev innledningsvis at hvis de 7283 mennene som har søkt opphold på humanitært grunnlag er over eller under 18-60 så er det greit, hvis ikke så synes jeg personlig at det ikke er greit. Nato stiller med det meste de kan for å støtte legitim ukrainsk frihetskamp, da forventer jeg at alle ukrainske tjenestedyktige menn også stiller opp, på samme måte som veg forventer at alle tjenestedyktige nordmenn stiller opp for Norge hvis det blir nødvendig («også vi når det blir krevet»). Her er det mange som lar følelsene og ikke fakta spille inn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtellure12 skrev (10 minutter siden):

Det kan være menn som ikke er kampdyktige også. Det går ikke bare på alder, men kanskje fysiske og psykiske utfordringer som tilsier at det vil være farlig for en medsoldat å ha vedkommende i samme tropp.

Tull, alle kan brukes til noe uansett bakgrunn. Alle kan ikke være stridende, men det er enormt mye annet som ikke stridende kan brukes til. Ukraina kjemper heltemodig mot Russland med ca 140 millioner innbyggere (nesten 100 millioner mer enn i Ukraina) og da trengs alle som kan bidra….alle!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (3 timer siden):

Dessverre så er det en del folk i Norge som lenge har blitt påvirket av propaganda fra våre venner i øst via ett eller annet lugubert miljø som Steigan, anti-vaxx, anti-ditt og anti datt. Det er nok ikke veldig rart at denne konstruerte problematikken kommer samme uke som Pål Steigan skrev en ‘kronikk’ om akkurat det samme.

Har du ikke bedre argumentasjon å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...