Gå til innhold

Jeg har et brukte klær-problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp. Helt siden jeg var ungdom og bodde hjemme har jeg hatt problemer med å holde orden i klær jeg har brukt én gang, som ikke er skitne. Jeg ønsker ikke å legge brukte klær tilbake i skapet, men heller ikke å legge dem til vask. Det ender derfor med at jeg legger dem på en benk på badet. Det samme med barnas klær. 
Når jeg så skal finne noe å ha på meg dagen etter ønsker jeg gjerne å ha noe annet enn dagen før. Så da tar jeg noe nytt, og legger disse klærne oppå de forrige, på den samme benken. Dagen etter kan det gjerne ha blitt litt temperaturendringer, slik at jeg atter en gang må finne noe nytt som passer til været. Som igjen havner i bunken. Bunker vokser og vokser. 
Annen hver uke har vi vaskehjelp. Da liker jeg å ha huset strøkent. Da har jeg nok med å rydde ellers i huset, så klærne blir bare lempet inn i en bod. Og da begynner det virkelige problemet - haugen her inne bare vokser og vokser. Helt til jeg en jubeldag har overskudd til å ta tak i det, og da ender halvparten av det i skittentøysdunken. 
Det er håpløst å holde på slik, jeg føler meg ubrukelig, da jeg egentlig er et ordensmenneske. Men akkurat dette fikser jeg bare ikke. Hvordan kan jeg løse dette? 
Setter pris på gode råd, ikke fordømmelse…

Anonymkode: d54f2...014

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du plass til et skap til for brukte klær ? Eller bare en hylle eller to til det i skapet? 

Anonymkode: c1ed6...b0c

• Liker 2
Skrevet

ha en stor kasse i plast å legge klærene i da

Anonymkode: 59e8b...d00

Skrevet

Begynn å legge de tilbake i skapet. Hvorfor skal ikke klær som kan brukes igjen ligge der? 

Anonymkode: c9468...4fd

• Liker 8
Skrevet

Jeg har få klær så da må jeg raskt bruke klærne på nytt. Jeg legger brukte, men rene klær i øverste skuff i skapet.

Anonymkode: b2ecc...6f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har for mange klær 

Anonymkode: d5224...19f

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker de brukte klærne to dager etter hverandre også vasker jeg dem.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hjelp. Helt siden jeg var ungdom og bodde hjemme har jeg hatt problemer med å holde orden i klær jeg har brukt én gang, som ikke er skitne. Jeg ønsker ikke å legge brukte klær tilbake i skapet, men heller ikke å legge dem til vask. Det ender derfor med at jeg legger dem på en benk på badet. Det samme med barnas klær. 
Når jeg så skal finne noe å ha på meg dagen etter ønsker jeg gjerne å ha noe annet enn dagen før. Så da tar jeg noe nytt, og legger disse klærne oppå de forrige, på den samme benken. Dagen etter kan det gjerne ha blitt litt temperaturendringer, slik at jeg atter en gang må finne noe nytt som passer til været. Som igjen havner i bunken. Bunker vokser og vokser. 
Annen hver uke har vi vaskehjelp. Da liker jeg å ha huset strøkent. Da har jeg nok med å rydde ellers i huset, så klærne blir bare lempet inn i en bod. Og da begynner det virkelige problemet - haugen her inne bare vokser og vokser. Helt til jeg en jubeldag har overskudd til å ta tak i det, og da ender halvparten av det i skittentøysdunken. 
Det er håpløst å holde på slik, jeg føler meg ubrukelig, da jeg egentlig er et ordensmenneske. Men akkurat dette fikser jeg bare ikke. Hvordan kan jeg løse dette? 
Setter pris på gode råd, ikke fordømmelse…

Kanskje du skulle prøve en kapsel garderobe en stund?

Du trenger  ikke kaste alt du har. Men for ett år, setter du sammen en vinter kolleksjon, vår, sommer og høst.  Max 36 plagg. 

Hver garderobe , skal ha over og underdeler som passer sammen. Mange henger da opp klærne på henger, for bedre oversikt. Da kunne dujo evnt hene en bruks klær på ett sted. Eller bare henge det tilbake, om det ikkexer skittent eller lukter. Da kan du enklere bruke feks samme buksa , men bytte bare overdel iht temperatur.  

Jeg rydder skapet et par ganger I året.  Og hiver ut plagg jeg ikke bruker. Regel på daglig klær, er ikke brukt på ett år,  da skal det ut. Jakker og penklær får to år.

Anonymkode: 3e823...58e

• Liker 1
Skrevet

Problemet med at du legger dem på badet og ikke bretter/henger de sammen er at du får en sånn «out of sight, out of mind» mentalitet. Heng de opp på et dedikert sted i skapet/et skapså de får «luftet» seg. Jeg gjør det med ullgensere, bukser og blazere som ikke er klar for vaskemaskinen. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Willat skrev (13 minutter siden):

Problemet med at du legger dem på badet og ikke bretter/henger de sammen er at du får en sånn «out of sight, out of mind» mentalitet. Heng de opp på et dedikert sted i skapet/et skapså de får «luftet» seg. Jeg gjør det med ullgensere, bukser og blazere som ikke er klar for vaskemaskinen. 

Her tror jeg du er ved problemets kjerne. Ute av syne, ute av sinn. Vet ikke hvor jeg skulle fått plass til et sted å henge opp disse klærne, men skal virkelig vri hjernen. 

TS. 

Skrevet

Det med stolen eller benken på badet er veldig vanlig. Jeg har klær der som jeg har brukt en halv dag eller så, og så kan jeg lete der hvis jeg trenger noe å ha på meg en annen dag. Meir lettvindt enn å leite i kleskapet. 

Anonymkode: 22fef...99d

Skrevet

Om de ikke har flekker eller lukter, putter jeg dem inn igjen i skapet. 

Anonymkode: 6a2b4...009

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tror jeg du er ved problemets kjerne. Ute av syne, ute av sinn. Vet ikke hvor jeg skulle fått plass til et sted å henge opp disse klærne, men skal virkelig vri hjernen. 

TS. 

Du henger de jo bare der de hang før du brukte dem. Enten er jo klærne skitne og skal vaskes, eller så er de såpass rene at de kan brukes på nytt. Og da kan de jo henges tilbake i garderoben? Jeg lufter gjerne klærne etter bruk før jeg henger de på plass. 
Og etter et visst antall bruk så vaskes de jo uansett om det er synlig skitne eller ikke, men fram til det henger jeg dem på sin vanlige plass. 

Anonymkode: 0e91b...987

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en stol for brukte klær, pluss en knaggrekke på veggen. Så går jeg virkelig inn for å "bruke opp" disse før jeg henter frem nye fra skapet. Det ligger til enhver tid 3-4 skift der, som du sier vil jeg variere litt fra dag til dag, og så er det litt temperaturavhengig hva jeg har på meg. Men så lenge det ikke blir mer er det helt overkommelig. 

Anonymkode: 59912...57d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare henge dem tilbake i skapet..? Om plagget er rent og ikke lukter eller har flekker, hvorfor skal det da skilles fra det som er nyvasket? Enten er plagget rent nok til å brukes, og da kan det jo legges sammen med alt det andre som er rent nok til å brukes, eller så er det ikke rent nok til å brukes, og da legges det jo i skittentøyskurven... 

Anonymkode: 7a3bc...080

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg bruker knagger på innsiden av soveromsdøra eller en stumtjener til dette formålet. Synes det funker fett. Har 12 knagger på soveromsdøra og det kan bli litt fullt til tider, men ser godt hva som er fremme. 

Skrevet

Har alltid hatt en stumtjener på soverommet til halvbrukte klær. Pluss en knaggrekke. Stumtjener er genialt 🙂

Anonymkode: c37f0...a28

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg henger de i garderoben. Brukte klær til venstre og rene klær til høyre, med tomme hengere i mellom. Vi må jo ha et skille så ikke basilluskene spretter over. ;)

Anonymkode: 420b9...8d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg henger slike plagg på kleshenger, og henger dem på skapdøren. 

Anonymkode: b3c3b...f66

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg legger det tilbake i skapet bare. Gjelder jo bare gensere som ikke har vært nær kroppen og bukser. Har ikke enormt mye av dette uansett. Har bare 3 bukser og 20gensere og vet hva som er brukt.

Anonymkode: 0b49c...aa5

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...