Gå til innhold

Vanlig å bli DØDSSTØL av bare 10 SQUATS?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver med jevne mellomrom å ta noen squats men blir så jæskla støl dagen(e) etter hver gang! Går som en stiv ku og lårene verker og rister bare jeg skal sette meg ned eller reise meg opp fra en stol. Må støtte meg opp med armene som jeg skulle vært 90 år haha. Er det her vanlig når man er dårlig trent eller gjør jeg noe feil? Etter bare 4-5 squats begynner jeg å slite og jeg klarer max 10-12 stk sammenhengende. Bruker ikke vekter engang 😬 

Spørsmål 2: Når jeg blir støl i flere dager etter bør jeg vente til stølheten er borte før jeg tar squats igjen eller er det viktig å presse seg selvom man er støl fra dagen før? 

Anonymkode: a10dc...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, ja, hvertfall for meg. Jeg får influensafølelse dagen derpå….. 

Anonymkode: 70ca0...21e

Gjest Vitalogy
Skrevet

Få opp frekvensen og kontinuiteten. Gi deg 1-3 reps før utmattelse. Men første setning er viktigst. Du vil fortsatt kunne bli støl, men håndterbart

Skrevet

Tøyer du ut etterpå?

Anonymkode: 0b2b6...882

Skrevet

Det betyr vel at man er i veldig dårlig form og at kroppen ikke har vært kjent med sånn styrke trening tidligere. I tillegg kan det være at musklene ikke var varme nok, som gjør at de stivner ekstra i ettertid. Det er ikke noe farlig å trene med stølhet, og man får raskere og bedre resultater av mange korte treningsøkter (eksempelvis annenhver dag) fremfor én i uka.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tøyer du ut etterpå?

Anonymkode: 0b2b6...882

Nei burde jeg varme opp først med å f eks hoppe litt opp og ned og tøye ut etterpå? Jeg liker ikke å trene så bruker helst minst mulig tid. Tar squats bare en gang i blandt når jeg steker kjøtt eller tar hårkur og har et minutt eller to 

Skrevet

Ps. Du kan fint trene selvom du er støl. Trenger ikke vente med trening til stølheten har gått over.

Anonymkode: 07586...1ba

Skrevet

Det høres litt rart ut. Jeg er megautrent, sitter i stol sikkert 12 timer i døgnet, trener aldri, går ikke lengre enn 700 meter til butikken hver femte dag.

Eneste "treningen" jeg gjør er at jeg noen ganger (2-3 ganger i mnd) tar 10-12 squats mens jeg venter på at maten skal bli ferdig eller noe sånt. Aldri blitt støl av det.

Er 36 år. Kanskje du er mye eldre og det er derfor?

Anonymkode: 96c54...85c

Skrevet

Jeg ville kanskje prøvd å gjort det litt oftere 🙈 du vil etterhvert slutte å bli støl ☺️ 

Anonymkode: 15c6b...64a

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt å bli støl om man gjør uvante øvelser, ja. 

Om du gjør øvelsen jevnlig, og ofte nok, vil du ikke lengre bli støl. Og med "ofte nok" mener jeg mer enn en gang i uken. 

Du kan helt fint trene selv om du er støl. Bare sørg for å varme godt opp.

Du bør ikke bedrive statisk tøying før du skal trene styrke. Statisk tøying = klassisk tøying som i gymtimene på skolen, altså stå helt i ro og tøye muskelen. 

Det du derimot kan gjøre, er dynamisk tøying og mobilitetsøvelser. Google det, så finner du masse tips. 

Du kan også google oppvarming til styrke, så får du flere ting du kan gjøre. 

Anonymkode: 62610...1aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville kanskje prøvd å gjort det litt oftere 🙈 du vil etterhvert slutte å bli støl ☺️ 

Anonymkode: 15c6b...64a

Dette. Og det går som regel ganske raskt. Noen uker med regelmessig trening er alt som skal til for de aller fleste. Helt normalt å bli støl etter lengre opphold i treningen.

Anonymkode: 35790...0c0

• 2 uker senere...
Skrevet

Nei det er ikke normalt, det er et tegn på at du er i skremmende dårlig form.

Beste måten å komme seg over stølhet på er å bevege seg. Sitter du stille blir du bare stølere og det tar lenger tid å komme seg. Bevegelse bidrar til økt blodsirkulasjon, noe som frakter avfallsstoffer bort fra musklene. Anbefaler deg å gå en tur etter trening eller dagen etter.

Anonymkode: 0a3a3...51e

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er tegn på en elendig form, og at du ikke bruker kroppen din i det hele tatt. At du blir støl av 10 squats (uten vekter 😮 ) bør være en oppvekker på at du ikke bruker musklene dine at all. Det får bli et nyttårsforsett - beveg deg mer.

Anonymkode: bc506...8dd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 20.43):

Nei burde jeg varme opp først med å f eks hoppe litt opp og ned og tøye ut etterpå? Jeg liker ikke å trene så bruker helst minst mulig tid. Tar squats bare en gang i blandt når jeg steker kjøtt eller tar hårkur og har et minutt eller to 

Du burde varme opp ja. Tøying har ikke noe for seg etter trening. Man skal ikke slite og dra i allerede såre muskler etter trening.

• Liker 1
Skrevet

10 knebøy er i seg selv ikke engang tilstrekkelig som oppvarming før en økt, her må du gjøre noe.

• Liker 1
Skrevet
Adrenalina1 skrev (9 timer siden):

Du burde varme opp ja. Tøying har ikke noe for seg etter trening. Man skal ikke slite og dra i allerede såre muskler etter trening.

Hvordan kan jeg enkelt og effektivt varme opp? Holder det med f eks 30 sprellemann hopp eller situps eller noe? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

10 knebøy er i seg selv ikke engang tilstrekkelig som oppvarming før en økt, her må du gjøre noe.

Jeg prøver jeg prøver 😂 Skal ta squats alle dager jeg ikke er støl nå og håpe jeg blir mindre støl etterhvert. Bor i 12 etasje så litt vanskelig å velge å gå trappen hver gang..  

Skrevet (endret)

Hmm det hørtes litt rart ut spør du meg. Spesielt hvis det kun er snakk om stanga(?). Varmer du opp skikkelig før du begynner med øvelsen? Evt prøv å gå/jogg lett på mølla noen minutter etter du er ferdig med squattinga. Blir kun litt støl om jeg ikke har trent squats på lenge, ellers så og si aldri selv med en god del sets på 130-150 kg.. Blir dog litt støl etter en full bein økt, men det går fort over da jeg alltid kjører oppvarmingssett og tar en rolig runde på mølla til slutt. 

Endret av Iterion
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg prøver jeg prøver 😂 Skal ta squats alle dager jeg ikke er støl nå og håpe jeg blir mindre støl etterhvert. Bor i 12 etasje så litt vanskelig å velge å gå trappen hver gang..  

Bestem deg for å gå trappen annenhver dag, da. Trappegåing aktiviserer de samme musklene som knebøy gjør. Det er nettopp sånne hverdagsgrep som holder maskineriet i gang. Egentlig så er du heldig som kan bruke trappen på denne måten, bare for å komme deg hjem - lure inn hverdagsaktivitet på den måten, 

Du vil bli mindre støl etterhvert. Musklene dine vil snart gjenkjenne bruken av dem som en normaltidstand. 

Jeg blir ikke lenger støl av trening, men det er kun fordi jeg trener regelmessig. I starten kunne jeg få gangsprerre, som bare var et tegn på inaktivitet, ikke at jeg trente "feil".

Anonymkode: bc506...8dd

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Det vil være mer effektivt for deg å velge trappen hver dag/annenhver dag/en gang om dagen, hva du nå enn lander på enn å gjøre 10 air squats. Syntes du er flink som tar tak i det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...