AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #1 Skrevet 14. desember 2022 Har vært utenfor arbeidslivet i noen år nå med dårlig helse, har prøvd ut forskjellig behandlinger og har endelig fått satt sammen et program som ser ut til å fungere. Har fått komme tilbake til min gamle arbeidsplass i liten prosent stilling til å starte med, med opptrapping dersom det går rette veien det neste året, er så glad at jeg tror jeg drømmer. Venner og kjente er glade på mine vegne og overrasket meg med en liten feiring i helgen. Men mine to gode venninner står litt i bakgrunnen på det hele, de sier selvsagt at det er fint og bra, og støtter, men så overser de også når jeg deler ting fra jobben. De svarer ikke når jeg sier at jeg har kommet hjem fra jobb og det er så deilig, eller når vi møtes til lunsj i arbeidstiden og jeg gleder meg over at jeg må tilbake på jobb. Jeg beskrev litt kort en spesielt koselig arbeidsdag på gruppechat med de, og fikk en tommel opp med smiley og en "det høres fint ut". Når jeg la til noe mer som skjedde, ble det stående på les, til en av de andre delte noe. Jeg ble veldig lei meg, jeg innså plutselig at de siste årene så har jeg nærmest vært en kronisk lytter og veggpryd, jeg har ikke vært interessant eller gjort interessante ting for dem, når de har fått jobber og bonuser, lønnsøkninger og goder, så har jeg feiret og ønsket dem alt godt og ment det. Nå som det endelig ser ut til å gå bra med meg, forstår jeg ikke at de ikke kan vise meg litt av det samme? Delte dette med en annen venninne og hun kalte det jævla bitchy oppførsel og at jeg skulle overse det. Anonymkode: b33a2...5c8 1 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Skrevet 14. desember 2022 I hvert fall selvopptatte. Virker som de er mer opptatt av sitt, og ikke evner å lytte til andre. Jeg kjenner deg ikke, men jeg gleder meg på dine vegne. At du har kommet deg ut av kjedsomheten, og kan delta i din egen hverdag, og møte folk er fantastisk Kanskje du kan møte noen bedre venner nå. Anonymkode: 8e5ba...632 3 9 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #3 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I hvert fall selvopptatte. Virker som de er mer opptatt av sitt, og ikke evner å lytte til andre. Jeg kjenner deg ikke, men jeg gleder meg på dine vegne. At du har kommet deg ut av kjedsomheten, og kan delta i din egen hverdag, og møte folk er fantastisk Kanskje du kan møte noen bedre venner nå. Anonymkode: 8e5ba...632 Tusen takk for så gledelige ord enda jeg er fremmed for deg! Det er det beste som kunne skjedd meg, det er så vondt å bare sitte hjemme og ikke kunne noe. Ja der er litt vondt at de tenker så mye på sitt, jeg var overrasket over hvor lite engasjert de ville være i meg i dette, jeg trodde de ville bli glade for meg. Anonymkode: b33a2...5c8 2
Gjest ti10 Skrevet 14. desember 2022 #4 Skrevet 14. desember 2022 Men kan det være at det blir litt for mye? Du sier jo at de synes det er fint og bra og støtter, hva mer skal de gjøre? Jeg hadde nok også slitt med å finne ut hva jeg skulle svare på så mange meldinger om det samme. Det hadde ikke vært fordi jeg ikke brydde meg, men hva skal man svare på at den ente meldingen om varianter over samme tema? Nå forutsetter jeg at de faktisk lytter og er interesserte når dere møtes og du deler ting fra jobben. Du sier ikke at de ikke gjør det, så det går jeg ut fra de gjør.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #5 Skrevet 14. desember 2022 De er trolig opptatt av seg, seg selv og seg igjen. Ikke bry deg. Jeg selv har opplevd hånflir når jeg sier at jeg har jobbet, fordi jeg kun jobber 30% pga sykdom. Forstå det den som kan😒 Anonymkode: 9128d...197
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Skrevet 14. desember 2022 Melder du veldig mye, ts? Anonymkode: 9128d...197 6 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #7 Skrevet 14. desember 2022 ti10 skrev (Akkurat nå): Men kan det være at det blir litt for mye? Du sier jo at de synes det er fint og bra og støtter, hva mer skal de gjøre? Jeg hadde nok også slitt med å finne ut hva jeg skulle svare på så mange meldinger om det samme. Det hadde ikke vært fordi jeg ikke brydde meg, men hva skal man svare på at den ente meldingen om varianter over samme tema? Nå forutsetter jeg at de faktisk lytter og er interesserte når dere møtes og du deler ting fra jobben. Du sier ikke at de ikke gjør det, så det går jeg ut fra de gjør. Der er akkurat det de ikke gjør, de sitter stille og ser på meg, svarer kort så er det tilbake til seg selv eller de spør hverandre om ting. De spør meg aldri spørsmål om jobben eller hvordan det går, de overser når jeg 1-2 ganger pr uke skriver om den, jobber jo bare noen timer i uka, og generellt unngår temaet. Anonymkode: b33a2...5c8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #8 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Melder du veldig mye, ts? Anonymkode: 9128d...197 Nei. Anonymkode: b33a2...5c8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for så gledelige ord enda jeg er fremmed for deg! Det er det beste som kunne skjedd meg, det er så vondt å bare sitte hjemme og ikke kunne noe. Ja der er litt vondt at de tenker så mye på sitt, jeg var overrasket over hvor lite engasjert de ville være i meg i dette, jeg trodde de ville bli glade for meg. Anonymkode: b33a2...5c8 Ja, det er en tomhetsfølelse. Mange henger seg fast i negative tanker også. Nå som det har skjedd noe positivt i din hverdag, burde alle som står deg nær glede seg med deg. Om man ikke evner å glede seg over at det går andre vel, fortjener man faktisk ikke noe godt selv heller. Det er i hvert fall min mening. Skremmende mange ser ut til å ønske at andre har det litt verre enn dem selv, for å på den måten føle at de selv ikke er helt på bånn. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet her, men om så var, er det bare å kutte dem ut. Slike personer trekker en bare ned. Da tar man heller vare på de som faktisk fortjener det, og som faktisk vil en vel. Anonymkode: 8e5ba...632 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 Jeg tror du legger mer i dette enn det som er nødvendig. Hva skal man egentlig svare da mener du? Jeg svarer heller ikke veldig mye eller lange svar på venner som bare vil fortelle om noe som har skjedd, en kort kommentar eller tommel opp er da mer enn innafor. Og så må jeg si at det kan være veldig krevende med folk som blir veldig oppslukt av noe og skal fortelle alle om sin opplevelse av det hele tiden, om det er jobb, sykdom, tupperware, graviditet, oppussing eller what not. Når du i tillegg krever respons på alt så sier det meg at du er litt krevende som person, kanskje uten å være klar over det selv. Slutt å forvente tilbakemelding på alt, så skal du se det blir bedre for deg også. Anonymkode: 4fea7...71d 12
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg tror du legger mer i dette enn det som er nødvendig. Hva skal man egentlig svare da mener du? Jeg svarer heller ikke veldig mye eller lange svar på venner som bare vil fortelle om noe som har skjedd, en kort kommentar eller tommel opp er da mer enn innafor. Og så må jeg si at det kan være veldig krevende med folk som blir veldig oppslukt av noe og skal fortelle alle om sin opplevelse av det hele tiden, om det er jobb, sykdom, tupperware, graviditet, oppussing eller what not. Når du i tillegg krever respons på alt så sier det meg at du er litt krevende som person, kanskje uten å være klar over det selv. Slutt å forvente tilbakemelding på alt, så skal du se det blir bedre for deg også. Anonymkode: 4fea7...71d de har i følge din beskrivelse krevd tilbakemeldinger i år og dag, støtte og tilbakemeldinger, gratulasjoner og skryt, på en sånn linje at jeg faktisk forventet det samme selv fordi de to venninnene som er i jobb gir det til hverandre konstant, og jeg til de begge fordi jeg unner de det. Men når jeg fikk jobbe igjen, fikk opplevelser å dele, mestring å dele, da var det så vidt det ble tatt imot av de to, men mine andre venner og familie skrøt veldig av meg som etter årevis utenfor endelig får prøve meg i jobb. Så det er ikke så svartmalende som du prøver å beskrive, jeg bare følger en sjargong jeg trodde gjelder meg også. Anonymkode: b33a2...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 Jeg blir sikkert oppfattet feil av deg, men jeg synes jo det er litt mer imponerende når noen får lederansvar enn når noen prøver å jobbe 20% i en stilling de har hatt før. Jeg tror kanskje også du føler det litt sårt fordi venninnene dine (sannsynligvis) er sånne som kommenterer mye med «flinka» og «fineste», og at de ikke er like entusiastiske med dine framskritt. Og, jeg vet jo ikke hvor mye dere chatter til vanlig, men sende melding om at man er hjemme fra jobb? Det høres litt mye ut å forvente uhemmet skryte for det, selv om jeg skjønner at det betyr mye for deg. Anonymkode: 58942...50d 10
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Sånne er mine venninner også. Alltid jeg som spør om deres liv og de aldri om mitt. Måtte bli 39 år før jeg har begynt å skjønne at det ikke er så enveis vennskap skal være så jeg har begynt å ta opp kontakt med tidligere bekjente og prøver å få nye vennskap! Anonymkode: 50248...32f
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg blir sikkert oppfattet feil av deg, men jeg synes jo det er litt mer imponerende når noen får lederansvar enn når noen prøver å jobbe 20% i en stilling de har hatt før. Jeg tror kanskje også du føler det litt sårt fordi venninnene dine (sannsynligvis) er sånne som kommenterer mye med «flinka» og «fineste», og at de ikke er like entusiastiske med dine framskritt. Og, jeg vet jo ikke hvor mye dere chatter til vanlig, men sende melding om at man er hjemme fra jobb? Det høres litt mye ut å forvente uhemmet skryte for det, selv om jeg skjønner at det betyr mye for deg. Anonymkode: 58942...50d Jeg mener jo ikke at jeg bare sender melding om at jeg er hjemme fra jobb, men jeg kan gi noen eksempler fra chatten: Kari: det var stress på jobb i dag, sjefen vil ha alt ferdig før helgen og alt må leveres før vi går fredag ettermiddag, hvordan skal jeg fikse dette? Iiiiik!! Lise: ååå er han i den modusen, du må bare stå på, gjør litt ekstra i dagene før så slipper du kanskje å stresse sånn fredag. Her er det omvendt, her drøyer det ut så vi må gjøre det samme prosjektet neste uke også snooork. Men han nye kollegaen er digg så det er i allefall noe å se på Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul! Lise: 👍😊 Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! Nå tok jeg bare noe og anonymiserte, men sånn går alle samtalene stort sett, blir aldri spurt om noe eller oppfordret til å dele. Anonymkode: b33a2...5c8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #15 Skrevet 14. desember 2022 For meg var dette intetsigende pjatt, ordene glir over i hverandre uten særlig mening🫣Hadde nok bare svart👍på alt hehehe Anonymkode: 9128d...197 8 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #16 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg var dette intetsigende pjatt, ordene glir over i hverandre uten særlig mening🫣Hadde nok bare svart👍på alt hehehe Anonymkode: 9128d...197 Hehe ja igrunn Anonymkode: b33a2...5c8
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #17 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener jo ikke at jeg bare sender melding om at jeg er hjemme fra jobb, men jeg kan gi noen eksempler fra chatten: Kari: det var stress på jobb i dag, sjefen vil ha alt ferdig før helgen og alt må leveres før vi går fredag ettermiddag, hvordan skal jeg fikse dette? Iiiiik!! Lise: ååå er han i den modusen, du må bare stå på, gjør litt ekstra i dagene før så slipper du kanskje å stresse sånn fredag. Her er det omvendt, her drøyer det ut så vi må gjøre det samme prosjektet neste uke også snooork. Men han nye kollegaen er digg så det er i allefall noe å se på Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul! Lise: 👍😊 Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! Nå tok jeg bare noe og anonymiserte, men sånn går alle samtalene stort sett, blir aldri spurt om noe eller oppfordret til å dele. Anonymkode: b33a2...5c8 Hva annet skulle de svare da, mener du? Anonymkode: 9298e...0e1 11 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #18 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener jo ikke at jeg bare sender melding om at jeg er hjemme fra jobb, men jeg kan gi noen eksempler fra chatten: Kari: det var stress på jobb i dag, sjefen vil ha alt ferdig før helgen og alt må leveres før vi går fredag ettermiddag, hvordan skal jeg fikse dette? Iiiiik!! Lise: ååå er han i den modusen, du må bare stå på, gjør litt ekstra i dagene før så slipper du kanskje å stresse sånn fredag. Her er det omvendt, her drøyer det ut så vi må gjøre det samme prosjektet neste uke også snooork. Men han nye kollegaen er digg så det er i allefall noe å se på Meg: jeg kom nettopp hjem fra jobb, deilig å kunne si det igjen! I dag møtte jeg en gammel kollega jeg ikke har sett på årevis, det var så fint at hun fortsatt er i firmaet. Koser meg der, håper jeg får jobbe mer og mer! Du Kari er målrettet og sterk når du setter deg ned, du og kolleagene dine klarer dette, jeg har troa på dere, ta med noen julekjeks for å få stemninga i taket fredagen, siste helga før jul! Lise: 👍😊 Kari: åå så fint, glad på dine vegne! Ja, det er så stress når de plutselig bare setter opp en tidsfrist og så skal alle følge den, det blir som den gangen i fjor da de bestemte at alle prosjektene skulle inn 14 dager før, vi satt dag og natt! Nå tok jeg bare noe og anonymiserte, men sånn går alle samtalene stort sett, blir aldri spurt om noe eller oppfordret til å dele. Anonymkode: b33a2...5c8 .. jeg ser ikke noe galt i hva de svarte..? Jeg ser ærlig talt ikke at det var så mye å kommentere i hva du skrev. HUn ene ga jo bommelen opp og smilefjes? Anonymkode: 37120...a39 3 2
Hannah80 Skrevet 14. desember 2022 #19 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir sikkert oppfattet feil av deg, men jeg synes jo det er litt mer imponerende når noen får lederansvar enn når noen prøver å jobbe 20% i en stilling de har hatt før. Jeg tror kanskje også du føler det litt sårt fordi venninnene dine (sannsynligvis) er sånne som kommenterer mye med «flinka» og «fineste», og at de ikke er like entusiastiske med dine framskritt. Og, jeg vet jo ikke hvor mye dere chatter til vanlig, men sende melding om at man er hjemme fra jobb? Det høres litt mye ut å forvente uhemmet skryte for det, selv om jeg skjønner at det betyr mye for deg. Anonymkode: 58942...50d Jeg ser på det som mye mer imponerende at folk som har vært ute av arbeidslivet pga sykdom i flere år, klarer å komme seg ut i jobb igjen. Godt jobba, ts👍🥰 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #20 Skrevet 14. desember 2022 Skjønner det er sår når du føler at vennene ikke er der for deg. Ut ifra eksempelsamtalen tenker jeg at du kanskje av og til bommer litt på tid og sted å fortelle om dagen din? At de la opp til en chat som var klagende og humoristisk, mens du ble positiv og kom med kommentarer som de kanskje hadde forventa å høre fra en mor men ikke ei venninne? Du kunne f.eks ha komment med en morsom kommentar om "irriterende sjefer", eller spurt om han kjekke kollegaen. Sier ikke at det du skrev er dumt, langt fira, men kanskje dere har ulik humor? Anonymkode: f3180...035 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå