Gå til innhold

Må trekke alle visdomstennene!

Fremhevede innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk :tristbla: I løpet av mine 20 år har jeg aldri hatt et eneste hull eller tannproblem. I dag var jeg hos tannlegen og håpet at alt var i orden, siden jeg er så nøye med å pusse, bruke tanntråd og spise fluortabletter... Men den gang ei. Jeg hadde hull i de to nedre visdomstennene, og de øvre var på vei til å få hull. Tannlegen mente at det var mye bedre om alle fire blir trukket med en gang, enn at jeg borrer og reparerer tennene gang på gang.

Alle tennene er helt vokst ut, så tannlegen mente det bare var å trekke i vei, i 2 omganger med en ukes mellomrom. Den første timen er i slutten av januar.

Nå gruer jeg meg så fryktelig! :grine: Er det forferdelig vondt å trekke visdomstenner? Er bedøvelsen vond? Er det vondt etterpå, blir jeg skikkelig hoven?

Vil gjerne ha erfaringer! Redd og nervøs :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du aldri har hatt hull eller tannproblemer før, bør du jo ha gode erfaringer med tannlege?!

Jeg har trukket tre visdomstenner. Helt uproblematisk. Bedøvelsen er en sprøyte de setter i munnen. Det gjør ikke vondt å sette den sprøyten, kan til nød karakteriseres som litt ubehagelig fordi det kan sprenge litt. Men det er ikke snakk om noen smerte syns jeg. Når du er bedøvd kjenner du ingen ting. Det blir vel aldri gøy å trekke tenner, men det værste er nok gruinga på forhånd.

Hvordan du blir etterpå tror jeg varierer litt, av de tre jeg trakk, fikk jeg betennelse etter en. Det var litt plagsomt, men gikk fort over og jeg fikk god hjelp. De andre var totalt problemfrie (og det tror jeg er det vanlige). Kanskje litt ømt den dagen, husker ikke om jeg spiste smertestillende etterpå, men det er godt mulig.

Fortell tannlegen at du er redd, og lykke til. Det er ingenting å grue seg for. Helt sant! :klem:

Skrevet
Fortell tannlegen at du er redd, og lykke til. Det er ingenting å grue seg for. Helt sant!  :klem:

Stemmer dette!

Skrevet

Jeg hovnet veldig opp, men vondt var det ikke. Men jeg så søren så teit ut!! Skikkelig kusma.

Du får jo bedøvelse, og etterpå får du spise masse suppe og is og sånt. Ikke noe å grue seg for. Du må uansett igjennom dette. Case closed. Så da er det kanskje et godt råd og bare glemme det til du skal inn. Du kan ikke unngå å trekke tennene, så da får du bare poppe innom når du skal på timen din og la det skje. Husk at tannlegen har gjort det sikkert hundrevis av ganger tidligere.

Skrevet

Jeg gjorde det samme i år..det gikk kjempebra :)

På venstre side så ble jeg omtrent ikke hoven engang. Dagen etterpå spiste jeg biff :) På høyre side satt nederste visdomstann litt fast, så tannkirurgen måtte dele den i to først. Ble litt hoven dagen etterpå, men ikke så veldig ille.

Jeg tok to ibux før bedøvelsen gikk ut, og kjente igrunnen ingenting. Bare litt ekkelt med bedøvelse i tunge og lepper. Ser veldig smart ut rett etterpå ;)

Skrevet
Blør det veldig når man trekker tennene?

Ikke noe særlig.. Jeg fikk to sting på hvert hull i underkjeven.

Skrevet

Eg trakk alle i fjor på disse tider, gjekk rett på julebord 4 timar etterpå, og det var ikkje noko problem. Ta det heilt med ro. Sprenger litt når dei set bedøvelsen, men det var alt. Etterpå må du bite på ein bomullsdings i ein times tid, og så er det over, og då blødde ikkje eg meir i alle fall. Går så bra så. :icon_smile:

Skrevet

Jeg har selv trukket alle fire, og det var ikke noe problem. Det gjør såklart litt vondt når bedøvelsen går ut, men det får du smertestillende for. Det går nok så fint så! :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har også truket alle fire. Det var ekkelt, og jeg kunne ikke ha gått på julebord fire timer etterpå. Men ikke verre enn at det gikk greit, jeg er glad jeg tok dem.

Si fra til tannlegen at du har tannlegeskrekk! Det pleier jeg å gjøre, og da innbiller jeg meg at han tar hensyn til det (overhører meg når jeg blir frekk i kjeften...).

Skrevet

Berre godt å bli kvitt dei :) Det går nok kjempebra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...