AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #1 Skrevet 13. desember 2022 Hei jeg gikk rett på master etter bachelorgrad. Bachelor hadde jeg bra karakterer. Hittil har det vært stort sett dårlige karakterer å få på master. Har 1-2 B. Flest C/D. Selve masteroppgaven tror jeg at jeg kan få til B. Jeg har siste semester til våren. Har jobb under studiene og har hatt diverse engasjement. Jeg blir dårlig av å tenke på dette innimellom. Har hatt det litt tungt under studiene noe jeg ikke har opplevd før. Hadde du stresset over dette? Hvor mye vektlegges karakterer? Anonymkode: 86df1...9b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #2 Skrevet 13. desember 2022 Karakter vektlegges dersom du skal ta en Phd, eller er det ikke så mye snakk om det. Anonymkode: f01db...507 8
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #3 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Karakter vektlegges dersom du skal ta en Phd, eller er det ikke så mye snakk om det. Anonymkode: f01db...507 Seriøst? Hvor får du dette fra? Anonymkode: 0bd62...1ec
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #4 Skrevet 13. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Seriøst? Hvor får du dette fra? Anonymkode: 0bd62...1ec Alt dette blir subjektivt, men dette stemmer for meg. Nå har jeg hatt to jobber siden master og jeg tviler på at karakterene blir noe mer vektlagt. Det er "old news" nå, og på intervju til første jobben snakket vi like lite om hvorfor jeg har 2 E'er på master som hvorfor jeg har A på masteroppgaven, altså nada. Jeg har karakterer over hele rekka, og det er ikke nevnt. Skal sies at jeg er økonom med jobb utenfor Big Four (aka karakterrytterne). Anonymkode: e81db...8fc 6
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #5 Skrevet 13. desember 2022 Kommer helt an på fagfelt og hva du skal videre. I min vanlige jobb holder det med å ha bestått, men nå har jeg fått en fot innenfor akademia mtp phd, og den muligheten hadde ikke kommet med mindre enn B på masteren (jeg fikk A). Studerte sammen med en som siktet seg inn mot stipendiat, men pga C på masteroppgaven måtte hun gi opp drømmen om det. Anonymkode: 25cee...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #6 Skrevet 13. desember 2022 Jeg er i samme situasjon. Studerer i utlandet, og her er det ikke mulig å ta opp fag. Hadde B snitt på bachelor, og nå har jeg C i snitt med et par fag med B. Føler meg mislykket. Men jeg tror det er fordi jeg har begynt å miste motivasjonen av å studere så mye, og i tillegg jobber jeg deltid nå. Anonymkode: c7c9d...50f
Turtellure12 Skrevet 13. desember 2022 #7 Skrevet 13. desember 2022 Fikk også lavere karakterer i Master enn bachelor. Har 15 år i arbeidslivet, byttet jobb 3 ganger siden studieslutt. Aldri blitt snakk om å vise til karakterer, og har aldri vært et tema under intervju. Har master i samfunnsvitenskapelig retning 2
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #8 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Seriøst? Hvor får du dette fra? Anonymkode: 0bd62...1ec Stemmer det den du quoter sier, innen de fleste fagfelt. Du har helt ok karakterer, ikke stress. Anonymkode: 0f95e...b0e 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #9 Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Seriøst? Hvor får du dette fra? Anonymkode: 0bd62...1ec Innen de fleste fagfelt holder det med bestått, ingen som bryr seg om karakterer. Anonymkode: bba5e...92a 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #10 Skrevet 14. desember 2022 Sier meg enig i svarene. I arbeidsliv og på intervju vektlegges mye mer egnethet, bakgrunn, motivasjon for stillingen og deg selv fremfor karakterene. Aldri blitt spurt om hvorfor jeg fikk et par E på bacheloren. Kommer du på intervju betyr det at da er du aktuell uansett. Anonymkode: 3ef4c...cdc
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #11 Skrevet 14. desember 2022 Hvis det er en yrkesrettet grad betyr ikke karakterer stort. Er det en mer åpen grad med mange om beinet, betyr karakterer mye! Det gjør også noe med selvtilliten, så jo, karakterer har en del å si. Anonymkode: 2751f...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #12 Skrevet 14. desember 2022 Jeg fikk C på masteren og hadde C som karaktersnitt (realfag). Hadde mange relevante deltid og sommerjobber under studiene og gode referanser som var gull verdt. Vi som hadde arbeidserfaring fikk jobbtilbud før mastergraden var avlagt. Det er nok noen som ønsker kandidater med gode karakterer, da påpekes det i utlysningsteksten. De fleste arbeidsgivere bryr seg mer om sosiale evner, pålitelighet, kompetanse og andre ting som ikke sees på et vitnemål. Anonymkode: 4b38a...159
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #13 Skrevet 14. desember 2022 Jeg har aldri blitt spurt om karakterer på master i arbeidslivet. Det er nok bare viktig dersom du skal ta en phd. Anonymkode: 22a55...30e 2
kvinneguide Skrevet 14. desember 2022 #14 Skrevet 14. desember 2022 Turtellure12 skrev (15 timer siden): Fikk også lavere karakterer i Master enn bachelor. Har 15 år i arbeidslivet, byttet jobb 3 ganger siden studieslutt. Aldri blitt snakk om å vise til karakterer, og har aldri vært et tema under intervju. Har master i samfunnsvitenskapelig retning Det er vel naturlig at mange går ned i karakter på master ettersom alle som kommer inn har C+ i snitt. Når nivået blir høyere blir også kravene høyere. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå