Gå til innhold

Varmepumpe på 30 grader

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Var det jeg har hørt av to ulike montører på to ulike pumper i hvert fall. Panasonic  og Mitsubishi. De store filtrene som man kan klikke ut skal støvsuges/rengjøres hjer 14. dag, mens det lille filteret inni skal støvsuges hver tredje måned på den Panasonic pumpa. Den andre vet jeg ikke.

Anonymkode: 1d5cd...459

Om vi først skal trekke "hvem har lengst ****" kortet;

Jeg har hatt årlig vedlikehold av varmepumpe i 15 år nå (tre ulike). Og byttet tørketrommel to ganger i perioden. Alle har gitt samme beskjed; skyll. 

Om du hadde googlet så ser du at det også er svaret. 

Anonymkode: 0b88b...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fikk den for litt under 1 år siden . Har ikke hatt service på den enda  burde jeg det?

Anonymkode: 782a4...dfc

Nei da trenger du ikke det enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om vi først skal trekke "hvem har lengst ****" kortet;

Jeg har hatt årlig vedlikehold av varmepumpe i 15 år nå (tre ulike). Og byttet tørketrommel to ganger i perioden. Alle har gitt samme beskjed; skyll. 

Om du hadde googlet så ser du at det også er svaret. 

Oioioi. Så sinna 😆

Skjønner ikke hva tørketrommelen har med det å gjøre, jeg skyller ikke lofilteret på den heller, men den oppsamleren under må vaskes med vann. Har forresten hatt min i 14 år. Tørketrommelen altså. 

Skrevet
Nassenøff skrev (3 timer siden):

Kan man ikke støvsuge?

Joda

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en fordel å lese bruksanvisning til varmepumpa om en er usikker. Filtrene skal taes ut og skylles i rennende vann, rist de og sett de på plass igjen. 
De skal ikke støvsuges.

Anonymkode: 83513...da0

Da jeg fikk montert min varmepumpe nå i høst fikk jeg beskjed om å støvsuge filteret jevnlig. Det står heller ikke ett ord i bruksanvisningen om at filteret skal vaskes. Mulig DIN type MÅ vaskes, men det er altså ikke nødvendig på min type og helt sikkert veldig mange andres

Anonymkode: 48764...b9c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det jeg har hørt av to ulike montører på to ulike pumper i hvert fall. Panasonic  og Mitsubishi. De store filtrene som man kan klikke ut skal støvsuges/rengjøres hjer 14. dag, mens det lille filteret inni skal støvsuges hver tredje måned på den Panasonic pumpa. Den andre vet jeg ikke.

Er det to filter? Fikk innstallert varmepumpe (Samsung; i fjor og montøren viste sa at varmepumpen skal støvsuges på toppen. Ellers fikk jeg ingen informasjon. Fikk heller ingen bruksanvisning. 

Anonymkode: e60a9...cbd

Skrevet

Støvsuges hver tredje månede, står det i bruksanvisningen til min to år gamle pumpe.

Anonymkode: 99421...642

Skrevet

Skylling eller støvsuging går bra, greia er å få vekk motstanden så luften drar lett igjennom. Skylling er nok best i forhold til de minste partiklene men som sagt, viktige er å rengjøre så filteret ikke ser ut som et teppe

Skrevet

Har erfart at jeg bør iallfall ikke skru den av! Bruker bare varmepumpe i stue/kjøkken. Kom hjem i dag etter jobb og det er 20 minus, å fy f så lang tid det tok å få opp varmen igjen. Skrur den heller bare litt ned.

Anonymkode: a3816...43d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det to filter? Fikk innstallert varmepumpe (Samsung; i fjor og montøren viste sa at varmepumpen skal støvsuges på toppen. Ellers fikk jeg ingen informasjon. Fikk heller ingen bruksanvisning. 

Anonymkode: e60a9...cbd

Ja, mine har i hvert fall det. Det andre filteret sitter bak de som er foran som man lett får tatt ut. 

Med så ny pumpe så er det nok bare å google seg frem til bruksanvisningen 😊

Skrevet

støv fjernes tørt, dvs ved støvsuging 

Anonymkode: 665e8...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måtte google. Da dere sier noe helt annet enn det jeg har lært de siste 20 årene.

Her anbefales det klart skylling, for å få bort alt støv. Flere anbefaler begge deler. 

Mannen min er elektriker spesialisert på varmepumper, derfor skrev jeg det jeg skrev. 

Anonymkode: d1e9a...869

Skrevet
Thildamor skrev (10 minutter siden):

Har du sjekket utedelen? Kan være rusk og rask der som må fjernes. Her er noen tips om den ikke varmer: https://tjenestetorget.no/blogg/varmepumpe-varmer-ikke

Nå vet ikke jeg hvilket merke du har på din, men her er det tips om du har Mitsubishi: https://mee.no/privat/inspirasjon/dette-bor-du-gjore-om-varmepumpen-ikke-varmer/

Takk min er fra Panasonic

Ts

Anonymkode: 782a4...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...