Gå til innhold

Hva er det med folk som tror at de er så "smarte"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg sporadisk har lagt merke til, noen ganger i virkeligheten, men ofte på KG, og kanskje særskilt i kommentarfelt på sosiale medier eller aviser. 

La oss si at noen har skrevet et fint, velformulert og gjennomtenkt innlegg, om et viktig tema som f. eks psykisk helse generelt, eller en mer spesifikk del av tematikken. Intensjonen er å legge til rette for ettertanke og en god meningsutveksling. Kanskje har også forfatter vært så tøff, og tatt med et avsnitt om egne erfaringer, for å spisse budskapet ytterligere. 

Spesielt om vedkommende har gjort det siste, virker det som om det går en faen i enkelte lesere. Da er det ikke måte på hvor feil TS tar, eller hvor dum og idiot personen er. Og helvetet er løs for deres vedkommende. 

En må da liksom forstå at alt bare er "sånn" og "slik", og bare fordi noen andre (i flere tilfeller den konkrete leseren) har klart å "komme seg utav det", skal det også gjelde for alle andre personer på kloden. Tiraden deres bærer preg av TS snakker mot bedre vitende. Selv om deres "motsvar" både er snevert, lite konstruktivt, og fullt av irrelevant oppgulp.

Hva får enkelte til å holde på slik? Tåler de ikke å se at noen skriver bra? Opplever de seg selv som tøffe ved å holde på slik? Eller lever de så begredelige liv, at noen bare må ta imot dritten deres?  

Anonymkode: 57366...3d7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det. Problemer med å forstå korrelasjon og kausalitet, behov for å hevde seg gjennom å trykke ned andre, tøffe seg uten fare for juling🤷‍♀️

Håper det kommer konstruktive svar da jeg også ofte lurer på dette🫣

• Liker 3
Skrevet

Ja, enig. Synes det er for lite fokus på denne siden av mennesker. Men de som er slik som dette ser jo ikke dette hos seg selv, man kan vel si at dette er en blindsone hos mennesker. 

Anonymkode: 0722f...5d9

Skrevet
stine40 skrev (8 timer siden):

Si det. Problemer med å forstå korrelasjon og kausalitet, behov for å hevde seg gjennom å trykke ned andre, tøffe seg uten fare for juling🤷‍♀️

Håper det kommer konstruktive svar da jeg også ofte lurer på dette🫣

Tusen takk for svaret. Håper også at noen flere har tanker om dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, enig. Synes det er for lite fokus på denne siden av mennesker. Men de som er slik som dette ser jo ikke dette hos seg selv, man kan vel si at dette er en blindsone hos mennesker. 

Det burde absolutt vært mer fokus på slike elementer. Er helt på linje der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er noe jeg sporadisk har lagt merke til, noen ganger i virkeligheten, men ofte på KG, og kanskje særskilt i kommentarfelt på sosiale medier eller aviser. 

La oss si at noen har skrevet et fint, velformulert og gjennomtenkt innlegg, om et viktig tema som f. eks psykisk helse generelt, eller en mer spesifikk del av tematikken. Intensjonen er å legge til rette for ettertanke og en god meningsutveksling. Kanskje har også forfatter vært så tøff, og tatt med et avsnitt om egne erfaringer, for å spisse budskapet ytterligere. 

Spesielt om vedkommende har gjort det siste, virker det som om det går en faen i enkelte lesere. Da er det ikke måte på hvor feil TS tar, eller hvor dum og idiot personen er. Og helvetet er løs for deres vedkommende. 

En må da liksom forstå at alt bare er "sånn" og "slik", og bare fordi noen andre (i flere tilfeller den konkrete leseren) har klart å "komme seg utav det", skal det også gjelde for alle andre personer på kloden. Tiraden deres bærer preg av TS snakker mot bedre vitende. Selv om deres "motsvar" både er snevert, lite konstruktivt, og fullt av irrelevant oppgulp.

Hva får enkelte til å holde på slik? Tåler de ikke å se at noen skriver bra? Opplever de seg selv som tøffe ved å holde på slik? Eller lever de så begredelige liv, at noen bare må ta imot dritten deres?  

Fordi ved å opponere, får man en identitet som "kritisk", og føler at man "er noe". Å være grus i systemet, gir mange mennnesker glede i en ellers grå hverdag. Dessverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
klarinetta skrev (2 minutter siden):

Fordi ved å opponere, får man en identitet som "kritisk", og føler at man "er noe". Å være grus i systemet, gir mange mennnesker glede i en ellers grå hverdag. Dessverre. 

Godt sagt. Men jeg tror ikke de ser på seg selv som grus? Kanskje innerst inne forstår de det. 

Skrevet

En blanding mellom dårlig selvtillit (føle seg viktig/heve seg over andre), liten kunnskap, innsikt og forståelse for temaet. 

Anonymkode: 4fbc8...0b8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Svaret mitt tar utgangspunkt i biten om å kritisere motpart, ikke å føle seg mest mulig smart. Jeg mener at å fremstille andre som dum, og å tro at en selv er spesielt smart, er to ulike ting.

-Dårlig dag

-Lei av noe som folk virkelig burde forstå.. Jorden er ikke flat. 

-Kognitiv dissonans. Hvis noen kommer med et godt argument som motsier din sak skaper det emosjonelt ubehag og du ser etter muligheten til å "dismisse" personen siden argumentet vanskelig kan "dismisses". Om personen blir stemplet xenofob, rasist, sexist, misogynist osv gir det personen med kognitiv dissonans følelsen av at man ikke trenger å ta stilling til argumentet lenger.

-Finner det mest underholdende å sette ting på spissen og se på ytterpunktene(meg. Jeg er mindre krass IRL). 

Endret av mannemannen
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Jeg tror de som ofte kommenterer på nyhetssaker kan deles inn i flere grupper ut fra hvilke impulser og intensjoner som styrer dem.

Den mest fremtredende gruppen her vil jeg si er de som ser ut til å få et kick av å håne eller "sette på plass" andre. Dette er ofte folk som er for dumme til å klare å sette seg inn i en sak uten at oppmerksomheten blir dratt mot det som opptar de mest akkurat der og da, for eksempel kjønn, hudfarge, bensinpriser o.l. og helt tydelig hyler ut det første som faller de inn. Er vel noe selvrettferdig og utrolig barnslig over det?

En annen gruppe som er minst like irriterende, men kanskje hakket mer underholdende er de med hang til konspirasjonsteorier. De er like hånlige og nedlatende mot andre og er alltid på utkikk etter en måte å opphøye seg selv til den-som-har-skjønt-det og er de eneste som ikke ser at de er helt på bærtur. 

Og så har vi de som alltid skal kommentere noe totalt meningsløst, motstandsløst og innholdsløst i en eller annen empatisk og forståelsesfull tone som ofte ikke har annet mål enn å sette seg selv i et fordelaktig lys.

Skrevet

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. 
Har sett mye av det. Har også fått sånne svar selv. 
Var en gang ei som skrev et innlegg om en hudpleierutine som var veldig enkel og som ga henne veldig fin hud. Hun skrev bare for å spre et budskap. I stedet for hyggelige svar kom det spydige svar som: «bodd under en stein? Dette har vi visst lenge» «jo takk for info du, som om jeg ikke visste dette». 

Ja så er det de som går inn i enhver tråd de kan sette seg selv i godt i lys. Moralens voktere som tydeligvis vet hva som er rett og galt her i verden. De har selv selvfølgelig feilet i livet de og, men den tiden er over og nå skal de være lærerne til absolutt alle andre. Ingen andre enn dem får lov å feile. Da er de verdens verste mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Det er kanskje den eneste arenaen i livet hvor de faktisk føler seg smarte. Så får de bekreftelse gjennom 100 likes fra andre like lite smarte mennesker.

Anonymkode: c756b...508

• Nyttig 1
Skrevet

Samme spørsmålet har jeg også stillt meg 🙂 

Skrevet

Takt og tone er undervurdert

Skrevet
PanteneProVVV skrev (2 timer siden):

Jeg tror de som ofte kommenterer på nyhetssaker kan deles inn i flere grupper ut fra hvilke impulser og intensjoner som styrer dem.

Den mest fremtredende gruppen her vil jeg si er de som ser ut til å få et kick av å håne eller "sette på plass" andre. Dette er ofte folk som er for dumme til å klare å sette seg inn i en sak uten at oppmerksomheten blir dratt mot det som opptar de mest akkurat der og da, for eksempel kjønn, hudfarge, bensinpriser o.l. og helt tydelig hyler ut det første som faller de inn. Er vel noe selvrettferdig og utrolig barnslig over det?

En annen gruppe som er minst like irriterende, men kanskje hakket mer underholdende er de med hang til konspirasjonsteorier. De er like hånlige og nedlatende mot andre og er alltid på utkikk etter en måte å opphøye seg selv til den-som-har-skjønt-det og er de eneste som ikke ser at de er helt på bærtur. 

Og så har vi de som alltid skal kommentere noe totalt meningsløst, motstandsløst og innholdsløst i en eller annen empatisk og forståelsesfull tone som ofte ikke har annet mål enn å sette seg selv i et fordelaktig lys.

Eller den gruppen som skriver: gammelt nytt. Jeg ser at, oj, her er det en spennende artikkel, gleder meg til å lese kommentarene og så er det bare masse fyllmasse. Ikke noe konkret bidrag. 

Skrevet

Det enkleste som fins er å kritisere andres tanker og ideer.

Mulig det gir en kortvarig boost. Men når det er sagt syns jeg det å være den første trådstarter her inne, som kommer med en tankerekke og ide er mye mer intelligent.

Du må selv formulere noe som andre kommer med reaksjoner på. Uansett og reaksjonene er positive eller negative så var det i trådstarters ide og visjon som strartet det hele. 

Skrevet

Tusen takk for svarene. 

Skrevet

Dytt

Skrevet

Helt enig. Er nok derfor jeg føler jeg kan kun kommentere fra egen synsvinkel. Å gi andre råd og være helt skråsikker på at ens egen opplevelse/ mening kan automatisk overføres en annen persons virkelighet er ikke riktig eller realistisk. 

Har ei venninne selv som vet alltid mye bedre om alt, hun har god selvtillit og mener hun er smartere enn gjennomsnittet, men hun er ikke lykkelig, likevel har hun alltid alle svar om hvordan mitt liv kan bli bedre. 

Noen mennesker tror alltid de vet bedre alltid, sånn er det bare og spør man om råd, så får man alt mulig. Er bare å riste av seg slike kommentarer og leve livet slik en selv mener er best. 

Anonymkode: c5a21...c02

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Er nok derfor jeg føler jeg kan kun kommentere fra egen synsvinkel. Å gi andre råd og være helt skråsikker på at ens egen opplevelse/ mening kan automatisk overføres en annen persons virkelighet er ikke riktig eller realistisk. 

Har ei venninne selv som vet alltid mye bedre om alt, hun har god selvtillit og mener hun er smartere enn gjennomsnittet, men hun er ikke lykkelig, likevel har hun alltid alle svar om hvordan mitt liv kan bli bedre. 

Noen mennesker tror alltid de vet bedre alltid, sånn er det bare og spør man om råd, så får man alt mulig. Er bare å riste av seg slike kommentarer og leve livet slik en selv mener er best. 

Anonymkode: c5a21...c02

Samme her. Jeg synes det er flaut å være i en posisjon hvor jeg skal utøve min fantastiske visdom. Man må kunne stole litt på at folk har en hjerne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...