Gå til innhold

Kvinner som eiere


valentino

Anbefalte innlegg

Den senere tid har debatten om kvinnelige styrerepresentanter vært aktuell grunnet en ny lov. Hvorfor er det ingen som snakker om forslag til tiltak for øke kvinners eierandel i norske selskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen jobber faktisk for det også, men det er vel forholdsvis nytt.

I selskapet hvor jeg jobbet før jeg ble arbeidsledig i fjor, gikk ledelsen aktivt ut med håp og ønske om at kvinnene som hadde vært i selskapet lenge nok, ville vurdere å bli partnere. At de måtte ha vært der lenge nok, hadde med kompetanse å gjøre. Utdannelsen hadde de.

Der foregikk det ikke kvotering heller, men det var omtrent fifty/fifty menn og kvinner.

Veldig bra sted å jobbe. De visste å ta vare på sine ansatte også - dessverre ble jeg overflødig :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

For da kan det hende at kvinner blir likestilte hvis de får ut fingeren litt selv, og da får ikke kvinnefronten, Ottar og Karita Bekkemellem Orheim så mye å gjøre.

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da kan det hende at kvinner blir likestilte hvis de får ut fingeren litt selv, og da får ikke kvinnefronten, Ottar og Karita Bekkemellem Orheim så mye å gjøre.

Jentene er på vei, Snake - ta en titt på tallene over hvem som tar de høyere utdanningene i dag, og som gjør det best på prøvene. Det er jentene skjønner du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka med at det trengs penga ..... En aksje e jo ikke gratis.

Kvinfolk generelt har jo en tendens til å ikke ville gamble med penger, men heller ha dem trygt slik at det sikrer det daglige brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Jentene er på vei, Snake - ta en titt på tallene over hvem som tar de høyere utdanningene i dag, og som gjør det best på prøvene. Det er jentene skjønner du  ;)

Blir dårlig med eierskap av det alene. Faktisk er det nok av eksempler på uutdannede som har blitt store aksjonærer. Men det er en annen diskusjon.

Dessuten trollet jeg litt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gründer

Nye selskaper er et resultat av en idè, som noen tror så mye på at de er villig til å sette den ut i livet, satse sparepengene sine, og i tillegg låne seg opp til pipa. Veldig, veldig ofte en mann. Kvinner har et for stort trygghetsbehov og for lite handlekraft til å gjennomføre slike prosesser.

Gjennomføringen av nye idèer, nye forretningsområder, i eksisterende selskap, er også for en stor del "manne-prosesser".

Mange av de kvinnene som blir valgt inn i et styre pga kvoteringe, vil være en brems, fordi de er så himla redd for risiko, og det å senere bli konfrontert med en feilsatsing. Det vil kunne lamme en bedrifts nødvendige utvikling og omstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det ville være et aber... Menn står for 93% av konkurser, mens kvinner står bak en trededel av alle nystartinger.

http://www.ssb.no/emner/00/01/10/valgaktue...5-08-10-02.html

Helt irrelevant sammenligning. Av de 93% menn som ansvarer for konkurser, så representerer gjengangerne minst halvparten. Man finner de fleste i utelivsbransjen og mindre håndverksbedrifter. Mange av disse er nærmest halv- og helkriminelle, og er ikke representative for seriøse menns næringsvirksomhet. Noen av de seriøse kan også gå konkurs, med de tragedier det innebærer for dem selv og familien. Det er slike "samfunnshelter" som mannlige sosialister uten baller til å satse egne penger, harselerer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dårlig med eierskap av det alene. Faktisk er det nok av eksempler på uutdannede som har blitt store aksjonærer. Men det er en annen diskusjon.

Dessuten trollet jeg litt  :sjenert:

Vet at du trollet litt. Men det kan jo bli en morsom diskusjon av det for det vel?

Ja, utdannelse alene gir ingen gründere, men jeg tror det finnes like mange gründere blant kvinner som blant menn, de har bare ikke vært i markedet lenge nok til at de er blitt mange nok ennå.

Det kommer - garantert.

Man forventer stadig mer av menn på hjemmebane, og etter hvert blir det en selvfølge at far tar like stor del hjemme, og da kan kvinnen frigjøre sitt potensial bedre vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy utdannelse fører ofte til høyere forventet lønn som arbeidstaker. Det fører til at det å starte egen bedrift kan være mindre lønnsomt for en med høy utdannelse enn en med lav/ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy utdannelse fører ofte til høyere forventet lønn som arbeidstaker. Det fører til at det å starte egen bedrift kan være mindre lønnsomt for en med høy utdannelse enn en med lav/ingen.

Forventer de fleste nystartere høy lønn i starten tror du?

Der tror jeg kanskje at menn har høyere forventning til rask inntjening enn kvinner generelt.

Det finnes en del menn som starter businessen sin med å kjøpe seg en fet bil og leve som fyrster før forretningen er levedyktig.

Er disse kanskje de som representerer gjengangerne av de 93% som går konkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...