Gå til innhold

mør ribbe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som var tips/råd hvordan man får sikkelig mør ribbe ? - ser noen har ribba over natta, men hjelper dette for å få den mør?

Anonymkode: 831f5...296

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Belima skrev (1 minutt siden):

https://www.nrk.no/mat/langtidsstekt-ribbe-1.13282509 

Denne blir ordentlig mør. 

Dette er fasiten. Etter å ha begynt å langtidssteke ribbe kommer jeg aldri igjen til å gjøre det på "gamlemåten". Får alltid mørt og saftig kjøtt med denne metoden. 

Anonymkode: 7dbdb...293

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har laget langtidsstekt ribbe én gang, etter alle kunstens regler, nøyaktig slik det beskrives i lenken. 

Det gjorde absolutt ingen forskjell fra den gammeldagse metoden for min del. Kjøttet var hverken mer eller mindre mørt enn vanlig (dvs ikke spesielt mørt). Eneste forskjellen var at det ikke luktet ribbe i huset mens maten sto i ovnen, noe som jo er halve poenget for alle som er oppvokst med ribbe til jul (jeg er ikke en av dem). Også svoren har jeg fått bedre til med standard Ingrid Espelid-framgangsmåte.

Til sammenlikning lager jeg ofte langtidsstekt hel lammebog. Dette er kjøtt som i utgangspunktet er svært seigt, med mye bindevev i  stykningsdelen. Men med bare halvparten så lang tid i ovnen blir lammebogen mange ganger mørere enn den langtidsstekte ribben ble, slik at man kan spise den med skje bokstavelig talt.  Jeg forventet meg noe liknende med den langtidsstekte ribben, og ble følgelig svært skuffet.

Så ingenting å vinne på dette etter mitt syn (jeg har gått over til and med ribbetilbehør i stedet). Jeg lager mat fra bunnen hver dag, til alle anledninger, men ribbe er bare ikke verdt innsatsen er min konklusjon.

Anonymkode: aa6ff...cd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...