Gjest ingenting Skrevet 12. desember 2005 #1 Skrevet 12. desember 2005 Er det vanlig praksis å låne babyklær av familie og venner og levere det tilbake etter bruk? Ble litt forbausa når svigerinna sa at ho ville ha de tilbake etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #2 Skrevet 12. desember 2005 Jeg anser det som helt vanlig. Jeg låner gjerne bort, men vil jo ha det tilbake så jeg kan bruke det neste gang jeg skal ha baby. Hvis ikke blir det jo jeg som må kjøpe nytt - igjen!
Gjest lilletroll Skrevet 12. desember 2005 #3 Skrevet 12. desember 2005 Er det vanlig praksis å låne babyklær av familie og venner og levere det tilbake etter bruk? Ble litt forbausa når svigerinna sa at ho ville ha de tilbake etterpå. ← Vi har lånt MASSE av broren til mannen, og de har fåt det tilbake. Det så jeg på som helt naturlig!
Marris75 Skrevet 12. desember 2005 #4 Skrevet 12. desember 2005 Helt vanlig. Har lånt bort, men nå gir jeg det bort ettersom vi ikke skal ha flere barn.
Gjest 2324 Skrevet 12. desember 2005 #5 Skrevet 12. desember 2005 Det er forskjell på å låne borte noe, og å gi det bort!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #6 Skrevet 12. desember 2005 Fra venner på min alder, som gjerne skal ha flere barn, har vi lånt. Fra andre, som ikke planlegger flere barn har jeg fått. Dette har blitt klargjort når jeg har motatt klærne. Det eneste jeg har bedt om, er at de som vil ha klær tilbake, merker de, slik at det ikke går i surr for meg. Synes det er en lur måte å gjøre det på jeg!
La Luna Skrevet 12. desember 2005 #7 Skrevet 12. desember 2005 Hos oss blir alt lånt bort -ikke gitt bort. Med mindre man får beskjed om at man kan få det, ser vi på det som lånt. Eierne av tøyet vil jo som regel ha det tilbake til enten flere barn -eller gjerne barnebarn.
Elle Melle Skrevet 12. desember 2005 #8 Skrevet 12. desember 2005 Men blir ikke babyklær ofte ganske lite pene etter en stunds bruk da?Jeg tror ikke jeg hadde lånt bort klær jeg ville bruke til nestemann i alle fall. Jeg er glad får at vi har fått og ikke lånt, for jeg tror jeg hadde hatt store problemer med å huske hva som tilhørte hvem.
jeg og ;) Skrevet 12. desember 2005 #9 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har fått låne endel som jeg har fått beskjed om å levere tilbake etter endt bruk. Mye er godt brukt og godt vasket og det jeg gjør er å prioritere mine nye klær og bruke de lånte når jeg går tom for de pene. Mulig det er litt førstegangmorstolthet som gjør at barnet mitt skal være pen i klærne utad?!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #10 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har gitt bort litt brukt barnetøy, resten pakker jeg helt enkelt ned og har liggende til nestemann, for som noen her sier, så blir klærne slitt etter noen barn, så jeg ser ikke poenget med å låne dem bort. Det lille vi har lånt av tøy har ikke blitt brukt, for det er vanskelig å garantere at man kan levere tilbake i samme stand når man har en liten som søler med det meste.
Varja Skrevet 12. desember 2005 #11 Skrevet 12. desember 2005 Noen pene ting kan man låne bort, men det bør man selvfølgelig avtale på forhånd. Bruksting vil jeg heller gi bort. Bodyer, strømpebukser og slikt er vel ikke noe særlig å bruke særlig mange ganger om igjen.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #12 Skrevet 12. desember 2005 Hos oss har vi lagt til side pent barnetøy, kjoler, merkeklær etc., og gitt bort resten.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #13 Skrevet 12. desember 2005 Er det vanlig praksis å låne babyklær av familie og venner og levere det tilbake etter bruk? Ble litt forbausa når svigerinna sa at ho ville ha de tilbake etterpå. ← jeg har aldri villet lånt/lånt vekk tøy. Etter første ungen er tøyet like fint,men er ikke det med runde to. Få det utvasket igjen? Nei takk. Av samme vis vil jeg ikke låne tøy heller. greit at man låner seng/stellebord for der er ikke slitasjen som på tøy
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #14 Skrevet 12. desember 2005 Selv har jeg bare gitt bort det vi har brukt. det er ikke alle som steller like pent med ting, ville ikke hatt det tilbake. Har tatt vare på noen få søte plagg som minner, og de skal ikke lånes ut! Har selv fått låne ting, og da tør jeg nesten ikke bruke de! Men hva gjør dere forresten når noen så veldig gjerne vil prakke på deg brukte loslitte utvaska klær og sko(!) i en litt trist stil som du egentlig ikke vil ha til ungen din? Det er sannelig ikke lett å takke nei! Pleier å ta i mot og kaste det siden jeg!
Gjest Gamle Alex Skrevet 12. desember 2005 #15 Skrevet 12. desember 2005 Pent tøy og helt spesielle plagg ja , men ikke bodyer og sparkebukser etc. Det vaskes jo hundre ganger og får flekker på seg som ofte ikke går av i vask. Jeg hadde nok heller ikke klart og holde styr på de forskjellige plaggene
Cilla Skrevet 12. desember 2005 #16 Skrevet 12. desember 2005 Men hva gjør dere forresten når noen så veldig gjerne vil prakke på deg brukte loslitte utvaska klær og sko(!) i en litt trist stil som du egentlig ikke vil ha til ungen din? Det er sannelig ikke lett å takke nei! Pleier å ta i mot og kaste det siden jeg! ← Jeg fikk en diiiger pose meg grusomme klær fra noen, fra ca 1990. Jeg takket pent, sendte de et takkekort med bilde, og kastet klærne...... Jeg har ikke lånt bort klær til noen, fordi jeg har tenkt å bruke de igjen til nestemann. Hvis jeg låner de bort, er det mulig jeg får de igjen i en tilstand jeg slik at jeg ikke vil bruke de igjen. Når jeg har kjøpt nye kllær til min unge, hvorfor skal jeg låne de bort til andre så de slipper og kjøpe nytt, også ender jeg opp med å måtte kjøpe nytt en gang til? F.eks jeg tørker ingen klær i tørketrommel, det vet jeg mange gjør og det vises på klærne. Synes det blir litt dumt og sett restriksjoner på utlån.
Musemor Skrevet 12. desember 2005 #17 Skrevet 12. desember 2005 Men blir ikke babyklær ofte ganske lite pene etter en stunds bruk da?Jeg tror ikke jeg hadde lånt bort klær jeg ville bruke til nestemann i alle fall. Jeg er glad får at vi har fått og ikke lånt, for jeg tror jeg hadde hatt store problemer med å huske hva som tilhørte hvem. ← Signerer!
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #18 Skrevet 12. desember 2005 Men hva gjør dere forresten når noen så veldig gjerne vil prakke på deg brukte loslitte utvaska klær og sko(!) i en litt trist stil som du egentlig ikke vil ha til ungen din? Det er sannelig ikke lett å takke nei! Pleier å ta i mot og kaste det siden jeg! ← Jeg ble presset til å låne et par søppelsekker med klær da vi ventet barn, de var fulle av gammeldagse babyklær, sånne skjorter som er åpne i ryggen med snøring i halsen, og hjemmestrikkede sparkebukser - jeg hadde de oppe og kikket på dem, så havnet søppelsekkene innerst i et skap til eierne meldte om at de ville ha dem tilbake. Når det gjelder klær vi får, takker vi pent, plukker ut dem som fremdeles ser fine ut og pakker resten i boden..
Elle Melle Skrevet 12. desember 2005 #19 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har til og med klart å bli provosert av ting vi har fått jeg... Hvem tror de egentlig at vi er, siden de forventer at vi skal bli glade for utslitt, flekkete og hullete klær fra flere tiår tilbake? Jeg ville ikke drømme om å ikle meg selv klær med flekker eller hull, så hvorfor skal barnet mitt bruke det? Hun er da ikke et trengende barnehjemsbarn heller... Ble helt på gråten jeg av ting vi fikk da jeg var gravid, men jeg lærte meg å kaste etter hvert, så nå får jeg ikke dårlig samvittighet lenger.
mzluze Skrevet 13. desember 2005 #20 Skrevet 13. desember 2005 jeg fikk en mengde søppelsekker med klær og dyner når vi ventet jr her. klær brukt for omtrent 20 år siden, og jeg takket pent. Noe bruker jeg, fex strømpebukser og sokker og pysjer og slikt, mens noe havnet på loftet i påvente av muligheten til å sende til barnehjem i russland. Det meste som havnet på loftet var rosa, mao litt uaktuelt å bruke når vi fikk en gutt, hehe. Jeg ser absolutt ikke problemet med å bruke strømpebukser som er 20 år gamle når de er hele og rene. Og så fikk vi tilsendt klær fra min svigerinne etter hennes gutt, som er lånt. Noe av de klærne hadde flekker som ikke er mulig å vaske bort, noen nye flekker som ikke gikk å vaske bort kom til....og sånn er det å ha barn. Jeg vasket og strøk alt når det ikke passet mer, og sendte det tilbake med en blomst som takk for lånet. Alt i alt sparte det meg for mye kleskjøp, selv om jeg selvsagt har handlet noen nye pene klær selv og. Selv sitter jeg i posisjonen hvor jeg kunne tenkt meg å låne vekk 2 vinterdresser vi aldri rakk å bruke, (fikk nye i gave), men disse vil jeg ha tilbake ettersom jeg kanskje skal ha en til. At det kommer til å synes at de er brukt er bare slik det er...bare synd jeg ikke kjenner noen med spebarn som trenger vinterdress...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå