AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #1 Skrevet 12. desember 2022 Jeg var hos fastlegen med datteren min og vi fikk en viderehenvisning til øyelege. Gikk derfra uten å betale, men god samvittighet, men så får jeg purring i posten. Jeg trodde lege var gratis for de under 16? Legekontoret mener henvisning koster penger. Dette er altså henvisning til helt vanlig øyelege med offentlig avtale. Jeg syntes det er vanskelig å finne info på nett. Stemmer dette? Anonymkode: 8b6a0...afa 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #2 Skrevet 12. desember 2022 Har betalt for barn hos lege, for utstyr og papirarbeid osv. Jeg sjekker alltid om det er noe å betale før jeg går. Anonymkode: 4f54a...731 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #3 Skrevet 12. desember 2022 Barn under 16 skal vel ikke betale egenandel? Anonymkode: 9bf6b...88b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #4 Skrevet 12. desember 2022 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helsetjenester-til-asylsokere-flyktninger-og-familiegjenforente/finansiering/helsetjenester-som-er-gratis-for-alle Helsetjenester som er gratis for alle Barn under 16 år er fritatt fra å betale egenandeler hos lege, psykolog, poliklinikk (sykehus), røntgeninstitutt og fysioterapeut, samt for enkelte medisiner og medisinsk utstyr på blå resept. Anonymkode: 57901...7bc
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #5 Skrevet 12. desember 2022 Har aldri betalt for barn. Anonymkode: 24d23...b31 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #6 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helsetjenester-til-asylsokere-flyktninger-og-familiegjenforente/finansiering/helsetjenester-som-er-gratis-for-alle Helsetjenester som er gratis for alle Barn under 16 år er fritatt fra å betale egenandeler hos lege, psykolog, poliklinikk (sykehus), røntgeninstitutt og fysioterapeut, samt for enkelte medisiner og medisinsk utstyr på blå resept. Anonymkode: 57901...7bc Men spesialister er kanskje unntatt fra dette? Anonymkode: 6eda9...a67
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #7 Skrevet 12. desember 2022 Jeg er usikker på om legen kan ta betaling for en helt vanlig henvisning for barn, min lege gjør ikke det. Men mulig de kan gjøre det. Forbruksmateriell og ev medisiner som er gitt kan de ta betalt for. Anonymkode: 53997...14b 1
AnonymousBruker Skrevet 12. desember 2022 #8 Skrevet 12. desember 2022 Er det timen hos fastlegen eller øyelegen du sikter til? Fastlegen skal nok være gratis, men øyelegen derimot må man betale en egendel.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #9 Skrevet 12. desember 2022 Har forstått det sånn at det er litt opp til hver enkelt om de tar betalt for utstyr og papirarbeid til barn. Har ikke betalt for henvisning hos fastlegen vår. Vet ikke om de tar betalt for forbruksmateriell ettersom barnet mitt ikke har tatt noen undersøkelser, blodprøver e.l. hos fastlegen. På sykehuset har vi aldri betalt noe når vi har vært inne poliklinisk eller på sengepost, men har betalt 75 kr for forbruksmateriell etter alle operasjonene han har vært gjennom. Anonymkode: 81536...203 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #10 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men spesialister er kanskje unntatt fra dette? Anonymkode: 6eda9...a67 Det er det jeg ikke finner noe på. Men greit nok om man må betale for spesialist, det virker litt logisk, men skal man betale for henvisningen til spesialist? Det virker så rart. ts Anonymkode: 8b6a0...afa
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #11 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er usikker på om legen kan ta betaling for en helt vanlig henvisning for barn, min lege gjør ikke det. Men mulig de kan gjøre det. Forbruksmateriell og ev medisiner som er gitt kan de ta betalt for. Anonymkode: 53997...14b Det ble ikke brukt noe materiell eller medisiner, kun henvisningen. ts Anonymkode: 8b6a0...afa
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #12 Skrevet 12. desember 2022 AnonymousBruker skrev (20 minutter siden): Er det timen hos fastlegen eller øyelegen du sikter til? Fastlegen skal nok være gratis, men øyelegen derimot må man betale en egendel. Fastlegen vil ta betalt for henvisningen til øyelege. Jeg trodde først at de hadde gjort feil og tatt betalt for timen, men det var henvisningen de tar betalt for. Finner ikke noe på nett. ts Anonymkode: 8b6a0...afa
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #13 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har forstått det sånn at det er litt opp til hver enkelt om de tar betalt for utstyr og papirarbeid til barn. Har ikke betalt for henvisning hos fastlegen vår. Vet ikke om de tar betalt for forbruksmateriell ettersom barnet mitt ikke har tatt noen undersøkelser, blodprøver e.l. hos fastlegen. På sykehuset har vi aldri betalt noe når vi har vært inne poliklinisk eller på sengepost, men har betalt 75 kr for forbruksmateriell etter alle operasjonene han har vært gjennom. Anonymkode: 81536...203 Papirarbeid? Hvor står det at det er lov å ta betalt for? Det ble ikke brukt noe materiell, legen så ikke på barnet en gang. ts Anonymkode: 8b6a0...afa 1
AnonymousBruker Skrevet 12. desember 2022 #14 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fastlegen vil ta betalt for henvisningen til øyelege. Jeg trodde først at de hadde gjort feil og tatt betalt for timen, men det var henvisningen de tar betalt for. Finner ikke noe på nett. Hmm, kanskje det er det at øyelegen må gi respons, altså svare. Har egt ikke tenkt så mye over det, og bare betalt for det som har måttet betales. Har hatt problemer med øya helt siden 2/3-års alderen og siden har det dessverre gått store summer dit.😫
Tomas77 Skrevet 12. desember 2022 #15 Skrevet 12. desember 2022 Har aldri betalt hos spesialist med barn. Verken øyelege eller ønh. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #16 Skrevet 12. desember 2022 Du betaler ikke egenandel for konsultasjonen, men det skal fremdeles betales for forbruksmateriell, medisiner, henvisninger, attester ect. Det må du også regne med hos spesialist. Anonymkode: 4e075...dca 5
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #17 Skrevet 12. desember 2022 Må betale fir henvisning Anonymkode: fdf23...da5 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #18 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du betaler ikke egenandel for konsultasjonen, men det skal fremdeles betales for forbruksmateriell, medisiner, henvisninger, attester ect. Det må du også regne med hos spesialist. Anonymkode: 4e075...dca AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må betale fir henvisning Anonymkode: fdf23...da5 Hvor står det? Jeg finner ingenting som sier det. ts Anonymkode: 8b6a0...afa 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #19 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var hos fastlegen med datteren min og vi fikk en viderehenvisning til øyelege. Gikk derfra uten å betale, men god samvittighet, men så får jeg purring i posten. Jeg trodde lege var gratis for de under 16? Legekontoret mener henvisning koster penger. Dette er altså henvisning til helt vanlig øyelege med offentlig avtale. Jeg syntes det er vanskelig å finne info på nett. Stemmer dette? Anonymkode: 8b6a0...afa Hvor mye var fakturabeløpet på da? Anonymkode: 738f1...45d
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #20 Skrevet 12. desember 2022 Jeg betaler for attester og mener jeg har måttet betale for resepter/fornying av resepter uten at barnet har vært innom legen. Betalte også forbruksmateriell ved sying og narkose og slikt. Mener ikke jeg har betalt for henvisninger. Anonymkode: ead3f...32a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå