AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #21 Skrevet 12. desember 2022 Hvordan man velger å organisere julaften gjør at noen alltid kommer ut som «tapere» om det er trøtte barn eller voksne som må stå og passe middagen mens barna pakker opp gaver eller for høyt tempo på gavene. De fleste foreldrene kjenner egne barn og hvor fleksible eller ikke det er. Personlig synes jeg altfor mange foreldre nærmest «dyrker» barn iboende rigiditet og ikke engang forsøker å gjøre barna istand til annet enn akkurat de samme rutinene hver dag - i egen seng. Barn er mer tilpasningsdyktige enn man tror- bare man gidder. Anonymkode: 04158...32b 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #22 Skrevet 12. desember 2022 Vi har alltid hatt julemiddag kl 17 og pakker etterpå. Vokst opp med det samme, men vi barna fikk alltid lov å åpne en pakke på dagtid. Har 2 barn selv. Da de var 1-2 hadde de normal leggetid som ellers, de har uansett ikke noe særlig begrep om julekvelden, så de var med å spiste og åpnet noen av gavene etterpå. Så ble de lagt, og vi andre pakket opp våre gaver utover kvelden. Ungenes gaver som var ikke ble åpnet julaften tok vi dagen etter. Det var uansett såpass mange gaver at det var greit å dele opp, kan bli overveldende for de små. Nå er de 4 og 8, og at de maser om gavene det står jeg i helt greit. Folk må gjøre som de vil, men jeg foretrekker julemiddag rundt 17 og gavene etterpå. Ungene mine klarer seg fint med det de også. Anonymkode: 569c2...c5d 2
Sola* Skrevet 12. desember 2022 #23 Skrevet 12. desember 2022 (endret) Det er jo mange ulike tradisjoner. Hos oss er det følgende: står opp, spiser en god julefrokost sammen. Ser på 3 nøtter til askepott og reisen til julestjernen. Dusjer og ordner oss samtidig som middagen lages. Drar på kirkegården til kl.17 så vi er der når kirkeklokkene ringer. Tenner lys ved de gravene vi skal. Også går ferden hjem igjen for å spise og åpne gaver. Så fort middagen er spist så får minste som er 2 år i år åpne sine gaver slik at hun er i seng til 19-19.30. Vi feirer hjemme slik at hun får lagt seg når hun skal. Også åpner vi andre gaver sammen med gjestene samtidig som vi har kaffe og kaker. Endret 12. desember 2022 av Sola* 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #24 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når man har små barn som er avhengig av å legge seg kl 19 (som mange, inkludert mine er), så er det bare umulig å starte hele programmet kl 17 og være ferdig til 19, uten at det blir et ellevilt kav for å "komme i mål". Så da må man enten ta gaver før middag, eller ta middagen tidligere - og tidligere middag er det gjerne mange som ikke vil/kan av praktiske årsaker. Og jo, de aller fleste vil ha en koselig julaften, hvor man heller tilpasser seg situasjonen, enn å skulle tvinge gjennom et heseblesende probram bare fordi Det Er Tradisjon! Anonymkode: c44f0...44e Man trenger jo ikke være ferdig med hele programmet til 19 med små barn. De kan legges uten at alle gaver, kaffe,kaker og dessert er unnagjort. Så kan de voksne og større barn fortsette etterpå. De fleste jeg kjenner har løst det sånn når barna var 1-2 år. Mindre overveldende for de små også. Anonymkode: 569c2...c5d 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #25 Skrevet 12. desember 2022 Ingen under 18 år i mine utviddede familie, så tidspunkter og sånt er ikke så viktig. Vi venter med pakker til etter maten, men maten kan gjerne være sent. Ikke alltid lett å beregne når den er ferdig. Tipper vi spiser mellom 18 og 20. Etter pakkene er det kortspill og quizzing til store mengder øl og sprit. (Som sagt, ingen barn på våre feiringer.) Anonymkode: 917d4...ced
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #26 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Man trenger jo ikke være ferdig med hele programmet til 19 med små barn. De kan legges uten at alle gaver, kaffe,kaker og dessert er unnagjort. Så kan de voksne og større barn fortsette etterpå. De fleste jeg kjenner har løst det sånn når barna var 1-2 år. Mindre overveldende for de små også. Anonymkode: 569c2...c5d Mange vil helst legge barna sine. Selv om den ene dagen i året rr gøy for små barn og være leeeeenge oppe! For da kan de slappe av! Desverre.. Anonymkode: 86d05...4fd
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #27 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det gikk gjerne ikke ut over DITT humør, men snakker du på vegne av alle som var tilstede? Her feirer vi med en gammel barnløs tante, som ikke tåler ungestyr i det hele tatt, og masende unger på julaften gjør henne drittsur, som igjen gjør stemningen i besøket skikkelig laber Og igjen: hvorfor må JULAFTEN være dagen de skal lære seg å vente, når det er 364 andre dager i året hvor de hver eneste dag øver seg på å vente....? Anonymkode: c44f0...44e Nettopp derfor! Verden er i så stor endring hver dag. Vi må tilpasse oss forandringer og nye ting, derfor er det bra at en dag i året er alt som det er hvert år. Det gir trygghet og stabilitet og alle vet hva de kan forvente seg. Anonymkode: 0136b...1f5
Turtellure12 Skrevet 12. desember 2022 #28 Skrevet 12. desember 2022 Tradisjoner endrer seg hele tiden, og over tid. Det som var vanlig å gjøre for 100 år siden er ikke sikkert en del av nordmenns jul i 2022. Gjør det som passer deg og familien. Vi blir som regel mange på julaften og de påfølgende juledagene. Vi har derfor innført en amerikansk vri hva gjelder pakker hos oss. Dvs vi pakker opp på morgenen 1. juledag (også noen på julaften morgen)
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #29 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ingenting som er feil, tradisjoner har jo endret seg hele tiden. Min samboer vokste opp med at de åpnet gaver før middag. Personlig liker jeg det ikke fordi jeg synes barn har godt av å lære seg å vente og glede seg til ting. Det smaker av bortskjemte barn og foreldre som velger raske løsninger for å unngå masing. (Snakker da om større barn). Anonymkode: 6454a...022 Henger ikke helt med på at barna har godt av å lære seg å vente…? julaften er 1 dag i året. Den ene dagen har ikke så mye å si ift alle de andre 364… så smaken av bortskjemte barn har nok kommet av de andre dagene vil jeg tro.. Anonymkode: e60f0...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #30 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan man velger å organisere julaften gjør at noen alltid kommer ut som «tapere» om det er trøtte barn eller voksne som må stå og passe middagen mens barna pakker opp gaver eller for høyt tempo på gavene. De fleste foreldrene kjenner egne barn og hvor fleksible eller ikke det er. Personlig synes jeg altfor mange foreldre nærmest «dyrker» barn iboende rigiditet og ikke engang forsøker å gjøre barna istand til annet enn akkurat de samme rutinene hver dag - i egen seng. Barn er mer tilpasningsdyktige enn man tror- bare man gidder. Anonymkode: 04158...32b Vil ikke egentlig si meg enig med påstanden din. Vår eldste har aldri har problemer ut av rutine, men yngste har alltid vært veldig «sår» på sånt. Barn er forskjellig, og har veldig forskjellig behov. Så mens du sitter her å mener at vi kanskje ikke gidder å gjøre de i stand til annet enn vanlige rutiner - så kan det være såpass for vår del at vi(jeg) må sitte oppe fra 23-05 med våken unge fordi hun la seg et kvarter for seint.. dette har vi prøvd ut flere ganger, både ved anledninger og kutting av dupper… så for barna sin del så blir kvelden slutt til vanlig. Mulig det blir annerledes når unga blir eldre. TS Anonymkode: e60f0...ea7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #31 Skrevet 12. desember 2022 Altså, du er er voksen, har to småbarn, og skal feire jul alene med mann og barn - du trenger ikke diskutere dagens programm med andre enn din mann. Hvorfor i alle dager bryr du deg om hva andre tenker? Det er bare å la være å utbrodere det til folk-med-mange-meninger™. Anonymkode: ef560...8cc 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #32 Skrevet 12. desember 2022 Null stress. Vi åpnet gavene før middag de årene da min datter la seg kl. 19. Hvis vi hadde ventet til etter middag så hadde det jo bare vært en time av julaften igjen! Dette har ikke med "lære seg å vente" å gjøre, men å få tid til å åpne og leke med/kose seg med gavene som oss andre. Hun husket uansett ikke julaften i detalj på den tiden, så vi skiftet enkelt om til å åpne gaver etter middag når hun begynte å legge seg litt senere. Blir uansett ikke ferdig med alle gavene da, så det er en del igjen til første juledag. Mulig jeg ikke er blant de med sterkest forhold til juletradisjoner, selv om jeg elsker jul, så jeg ser altså ikke problemet i det hele tatt. Hvis noen (voksne) insitererer på å vente med å åpne gavene til etter middag fordi de er vant med det, så kan de jo også få gjøre det og la barna kose seg med gaver før middag. Anonymkode: 4021d...506
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå