Gå til innhold

Juletradisjonene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har bestemt disse juletradisjonene, og hvorfor er de slik?

tenker da spesielt på pakker og middag. Hvorfor er det slik at en «må» ha middag før pakker, og middagen gjerne starter 16-18?

vi har to barn i alder 1 og 2 år, og vi skal feire for oss selv i år (også) fordi det blir så sent med middag og så pakker etterpå. De legger seg kl 19, helt vanlig tid. Det yngste barnet må legge seg da, for verdenen raser rundt henne hvis det er noe som helst ut av rutinene..

Vi tenker å åpne pakkene FØRST, og så middag til vanlig tid. Rett og slett så de får tid til å undersøke og leke litt før de må rett i seng, blir for dumt å vente med pakkene til dagen etter liksom.. når jeg har delt dette med familie får jeg merkelige reaksjoner, som om DET er tabu. Og så sier de «jaja..de husker jo ikke noe av det uansett…».. men hvorfor er det så feil om vi vil ha egne tradisjoner da? 

Anonymkode: e60f0...ea7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting som er feil, tradisjoner har jo endret seg hele tiden. Min samboer vokste opp med at de åpnet gaver før middag. 

Personlig liker jeg det ikke fordi jeg synes barn har godt av å lære seg å vente og glede seg til ting. Det smaker av bortskjemte barn og foreldre som velger raske løsninger for å unngå masing. (Snakker da om større barn).

Anonymkode: 6454a...022

• Liker 4
Skrevet

Hæ? 

Det er helt dønn normalt å åpne pakker FØR middagen når man har små barn. 

Hvorfor det er normalt med sein middag, er vel fordi folk tradisjonelt er på jobb julaften (ikke så mange nå til dags, men i "gamledager" da juletradisjonene ble startet, var det det), og maten ble da senere. 

At pakkene tradisjonelt er etter middagen, er nok igjen av at om folk først skulle på jobb, og så ha tid til pakker og SÅ spise middag, ville middagen blitt enda seinere. 

Vi har åpnet pakkene før middag helt siden vi fikk barn, og kommer til å gjøre det til ungne er store nok til å være oppe lenge nok til at vi kan ta pakkene etter middagen. Vi liker den tradisjonen med pakker etter middag. 

Anonymkode: c44f0...44e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting som er feil, tradisjoner har jo endret seg hele tiden. Min samboer vokste opp med at de åpnet gaver før middag. 

Personlig liker jeg det ikke fordi jeg synes barn har godt av å lære seg å vente og glede seg til ting. Det smaker av bortskjemte barn og foreldre som velger raske løsninger for å unngå masing. (Snakker da om større barn).

Men hva er galt med å velge "raske løsninger" for å unngå masing? 

Vi er opptatt av julaften skal være en koselig og kjekk dag. Hvorfor skal man ri rundt på kjepphesten sin akkurat den dagen i året, bare fordiatte? Når prisen er at julaften ikke blir noe koselig..? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvem har bestemt disse juletradisjonene, og hvorfor er de slik?

tenker da spesielt på pakker og middag. Hvorfor er det slik at en «må» ha middag før pakker, og middagen gjerne starter 16-18?

vi har to barn i alder 1 og 2 år, og vi skal feire for oss selv i år (også) fordi det blir så sent med middag og så pakker etterpå. De legger seg kl 19, helt vanlig tid. Det yngste barnet må legge seg da, for verdenen raser rundt henne hvis det er noe som helst ut av rutinene..

Vi tenker å åpne pakkene FØRST, og så middag til vanlig tid. Rett og slett så de får tid til å undersøke og leke litt før de må rett i seng, blir for dumt å vente med pakkene til dagen etter liksom.. når jeg har delt dette med familie får jeg merkelige reaksjoner, som om DET er tabu. Og så sier de «jaja..de husker jo ikke noe av det uansett…».. men hvorfor er det så feil om vi vil ha egne tradisjoner da? 

Anonymkode: e60f0...ea7

Hvorfor lange sen middag når du har små barn? Vi har ofte feiret alene. Spiser tidlig og åpner gaver tidlig (alt etter alder på barna). Har vi hatt besøk av noen med små barn har vi begynt tidlig da og. De har vært fornøyd for de synes selv det var så sent hos mange. Og spesielt den eldre generasjonen vil ikke flytte på noe. Ikke mat eller pakketid. Mer opptatt av seg enn å se at det er mindre som også er med.

Anonymkode: 86d05...4fd

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hva er galt med å velge "raske løsninger" for å unngå masing? 

Vi er opptatt av julaften skal være en koselig og kjekk dag. Hvorfor skal man ri rundt på kjepphesten sin akkurat den dagen i året, bare fordiatte? Når prisen er at julaften ikke blir noe koselig..? 

Fordi barna har godt av å lære seg å vente og å glede seg til noe. Et av de store problemene med barn og unge (og etterhvert voksne) i dag er behovet for "instant gratification". Vi mister evnen til å kunne vente og glede oss til ting.

Vi som barn måtte alltid vente og jeg husker julaften som de koseligste minnene jeg har.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi barna har godt av å lære seg å vente og å glede seg til noe. Et av de store problemene med barn og unge (og etterhvert voksne) i dag er behovet for "instant gratification". Vi mister evnen til å kunne vente og glede oss til ting.

Vi som barn måtte alltid vente og jeg husker julaften som de koseligste minnene jeg har.

Og jeg husker det som superkoselig fordi vi hadde en gavestund midt på dagen, der også nissen kom innom. Og at middagen av preget av ro og høytid. 

Det har ikke hindret meg fra å klare meg utmerket godt som voksen :)

Anonymkode: 57b7e...6b5

Skrevet

Og det lærer de seg plenty ellers ;) De lærer seg blant annet at de må vente helt til julaften, og ikke får åpne pakkene på lille-julaften. De lærer å vente på bursdager, på ferieturer, osv. 

Hver eneste lørdag lærer ungene våre seg å vente på lørdagsgodtet, som ikke finnes frem før vi har dekket av bordet og ryddet og vasket opp etter middagen. Hver enetse søndag lærer de seg at det ikke er dessert før alle har spist seg helt ferdig med middagen og den er ryddet vekk. 

Osv osv. 

Så at man lemper på reglene EN dag i året, gjør ikke akkurat at ungene blir noe mer utakknemlige eller dårlige til å vente.. Det gjør de plenty alle de andre dagene i året. 

Julaften feirer vi med blant annet flere som ikke er vant til små barn, og som takler masende unger dårlig. Å skulle ri rundt på kjepphesten sin forsurer julaften for hele besøket, så det ser vi virkelig ikke noe poeng med. 

Skrevet

Og det lærer de seg plenty ellers ;) De lærer seg blant annet at de må vente helt til julaften, og ikke får åpne pakkene på lille-julaften. De lærer å vente på bursdager, på ferieturer, osv. 

Hver eneste lørdag lærer ungene våre seg å vente på lørdagsgodtet, som ikke finnes frem før vi har dekket av bordet og ryddet og vasket opp etter middagen. Hver enetse søndag lærer de seg at det ikke er dessert før alle har spist seg helt ferdig med middagen og den er ryddet vekk. 

Osv osv. 

Så at man lemper på reglene EN dag i året, gjør ikke akkurat at ungene blir noe mer utakknemlige eller dårlige til å vente.. Det gjør de plenty alle de andre dagene i året. 

Julaften feirer vi med blant annet flere som ikke er vant til små barn, og som takler masende unger dårlig. Å skulle ri rundt på kjepphesten sin forsurer julaften for hele besøket, så det ser vi virkelig ikke noe poeng med. 

Og i forlengelsen av dette;

man lemper ofte ikke for å gjøre det lettere for seg selv.

Men for å gi dagen en mye bedre flyt. Om man som familie opplever at tiden fra 17 og ut bare blir stress og program, ødelegger soving, ødelegger barnas humør, ødelegger tid til å kose seg med gavene, gjør at desserten blir over midnatt.... 

Så hvorfor ikke bare gjøre ting i en rekkefølge som gjør dagen triveligere. For alle. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og i forlengelsen av dette;

man lemper ofte ikke for å gjøre det lettere for seg selv.

Men for å gi dagen en mye bedre flyt. Om man som familie opplever at tiden fra 17 og ut bare blir stress og program, ødelegger soving, ødelegger barnas humør, ødelegger tid til å kose seg med gavene, gjør at desserten blir over midnatt.... 

Så hvorfor ikke bare gjøre ting i en rekkefølge som gjør dagen triveligere. For alle. 

Ja, sant? 

Hva er poenget med julen, egentlig? For oss er det å kose oss og å ha det hyggelig - og da at det skal være det for alle. 

Sure unger, slektninger som er irriterte over sure unger, stress, kav, overtrøtthet, .. for hva..? Hva er vitsen? 

Skrevet

Hvis det at barna må vente på julaften ødelegger så mye for dem som du skriver, så er jo det et tegn på at de virkelig trenger å lære seg å vente. Da vi ventet som barn så maste vi selvsagt, det at barn maser om å få åpne gaver er jo en del av julaften, men det gikk da ikke ut over humør, stemning osv. Det gjorde det bare ekstra stats å få åpne.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det at barna må vente på julaften ødelegger så mye for dem som du skriver, så er jo det et tegn på at de virkelig trenger å lære seg å vente. Da vi ventet som barn så maste vi selvsagt, det at barn maser om å få åpne gaver er jo en del av julaften, men det gikk da ikke ut over humør, stemning osv. Det gjorde det bare ekstra stats å få åpne.

Det gikk gjerne ikke ut over DITT humør, men snakker du på vegne av alle som var tilstede? Her feirer vi med en gammel barnløs tante, som ikke tåler ungestyr i det hele tatt, og masende unger på julaften gjør henne drittsur, som igjen gjør stemningen i besøket skikkelig laber ;)

Og igjen: hvorfor må JULAFTEN være dagen de skal lære seg å vente, når det er 364 andre dager i året hvor de hver eneste dag øver seg på å vente....? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det gikk gjerne ikke ut over DITT humør, men snakker du på vegne av alle som var tilstede? Her feirer vi med en gammel barnløs tante, som ikke tåler ungestyr i det hele tatt, og masende unger på julaften gjør henne drittsur, som igjen gjør stemningen i besøket skikkelig laber ;)

Og igjen: hvorfor må JULAFTEN være dagen de skal lære seg å vente, når det er 364 andre dager i året hvor de hver eneste dag øver seg på å vente....? 

Ja, alle som var tilstede visste hvordan barn var og det gikk ikke ut over humøret på noen av dem. Nå er jeg selv en "gammel barnløs tante" og jeg mister da ikke humøret av masende barn. Masende barn er jo noe som hører til på julaften!

Barna "skal" ingenting, folk gjør jo som de vil. Dette er bare min mening fordi jeg ser på akkurat dette med manglende evne til å vente som et sykdomstegn i samfunnet for tiden. (F.eks hører jeg nå mer og mer om oppvoksende ungdom som ikke gidder å se på TV-serier hvis det er èn episode i uka fordi det å vente en uke på ny episode orker de ikke).

• Liker 2
Skrevet

Vi flytter middagen og spiser middag tidlig. Deretter er det gaver og så tar vi desserten og kakene etter det igjen. 

Julemiddagen tar gjerne tid å lage. Jeg synes det hadde vært styrete å skulle lage ferdig middagen etter gaveåpning, og deretter rydde bort. Synes det er deilig å ha det ferdig når gavene skal åpnes, så kan vi nyte gaveåpningen og resten av kvelden alle sammen. 

Anonymkode: fa117...484

• Liker 2
Skrevet

Nan kan tilpasse og gjøre som man vil når man har små barn, tenker jeg. Her kommer gjerne nissen innom mellom middag og dessert med en pakke hver til barna. Vi har ribbe med både 1 og 2 runder med servering, så er det dessert, som tar sin tid. Skjønner godt at det blir litt vell lenge å vente for de minste. 

Skrevet

Ja, alle som var tilstede visste hvordan barn var og det gikk ikke ut over humøret på noen av dem. Nå er jeg selv en "gammel barnløs tante" og jeg mister da ikke humøret av masende barn. Masende barn er jo noe som hører til på julaften!

Barna "skal" ingenting, folk gjør jo som de vil. Dette er bare min mening fordi jeg ser på akkurat dette med manglende evne til å vente som et sykdomstegn i samfunnet for tiden. (F.eks hører jeg nå mer og mer om oppvoksende ungdom som ikke gidder å se på TV-serier hvis det er èn episode i uka fordi det å vente en uke på ny episode orker de ikke).

Men det er det altså mange andre som gjør. Så vi ser ikke vitsen i at julaften skal bli forringet av folk som blir sure og irriterte av masende unger, når det er såpass enkelt å gjøre tiltak som gjør at man IKKE har masende unger. 

Forøvrig begynner ungene å mase alt fra de står opp - som gjerne skjer i 04:30-tiden, men de får altså ikke åpne gavene før i 16-tiden ;) Så de venter altså i nesten 12 timer før de får åpne gavene. Hva er vitsen med at de skal vente i tre timer til...? Hvilken forskjell mener du TRE timer ekstra venting har..? De får åpne gavene når besøket begynner, så får hele resten av besøket en rolig og avslappende middag helt uten ungemas. Vinn-vinn.. 

Skrevet

Når jeg vokste opp jobbet alltid en av mine foreldre til kl 13 på julaften, den andre jobbet da til 13 på nyttårsaften og da ikke hjemme før en stund etter, så skulle maten lages og vipps så ble det sen middag. Ville at begge foreldre skulle være hjemme når gavene ble åpnet. Det ble kompensert med tradisjonen med julegrøt til lunsj, fordi det var enkelt for pappa å lage mens han ventet på mamma de årene han ikke jobbet på julaften. 

Anonymkode: 04158...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men klarer dere å gjennomføre hele "programmet" fra 17? 

Slik jeg oppfatter TS har de 2 timer (!) til å gjennomføre alt på. Fra sølvgutter, til middag, til dessert, til gaver, til at barna har roet seg ned før sengetid. 

Og selv med eldre barn; vi var 15 stykker. Om alle gavene skulle blitt åpnet etter middag ville barna vært oppe til over midnatt. 

Er det ikke da mye bedre å ta unna en del gaver. Og så nyte middagen så lenge man føler for det? 

Skrevet

Men klarer dere å gjennomføre hele "programmet" fra 17? 

Slik jeg oppfatter TS har de 2 timer (!) til å gjennomføre alt på. Fra sølvgutter, til middag, til dessert, til gaver, til at barna har roet seg ned før sengetid. 

Og selv med eldre barn; vi var 15 stykker. Om alle gavene skulle blitt åpnet etter middag ville barna vært oppe til over midnatt. 

Er det ikke da mye bedre å ta unna en del gaver. Og så nyte middagen så lenge man føler for det? 

Når man har små barn som er avhengig av å legge seg kl 19 (som mange, inkludert mine er), så er det bare umulig å starte hele programmet kl 17 og være ferdig til 19, uten at det blir et ellevilt kav for å "komme i mål". 

Så da må man enten ta gaver før middag, eller ta middagen tidligere - og tidligere middag er det gjerne mange som ikke vil/kan av praktiske årsaker. 

Og jo, de aller fleste vil ha en koselig julaften, hvor man heller tilpasser seg situasjonen, enn å skulle tvinge gjennom et heseblesende probram bare fordi Det Er Tradisjon!

Skrevet

Tradisjoner er jo til for å lages slik dere selv ønsker. Personlig er jeg glad vi åpner pakker på kvelden etter middag, ellers ville det vært kjedelig. Også enda verre slik de gjør i USA, måtte vente til dagen etterpå. 

Dere står jo fritt til å bestemme selv, og skal være enig, med små barn er det jammen lurt å åpne før middag. 

Anonymkode: 8261d...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...