AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #21 Skrevet 11. desember 2022 Absolutt nei fra meg. Vape kan gi konsentrasjonsvansker, angst og depresjon nå, og disponerer for annen avhengighet (alkohol, narkotika) seinere i livet. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/11/07/dansk-rapport-unges-nikotinforbruk-kan-gi-varige-hjerneskader/ Anonymkode: acb30...8a9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #22 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Absolutt nei fra meg. Vape kan gi konsentrasjonsvansker, angst og depresjon nå, og disponerer for annen avhengighet (alkohol, narkotika) seinere i livet. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/11/07/dansk-rapport-unges-nikotinforbruk-kan-gi-varige-hjerneskader/ Anonymkode: acb30...8a9 I denne rapporten er det snakk om produkter MED nikotin, i denne tråden er det snakk om vape uten nikotin. Anonymkode: 26344...6f7 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #23 Skrevet 11. desember 2022 Anbefaler alle som er ambivalent til å se denne. Den er nøytral og saklig Anonymkode: 3b29a...685
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #24 Skrevet 11. desember 2022 Nei det er veldig skadelig for lungene selvom det ikke er nikotin! Anonymkode: 29ca7...a5e 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #25 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Trist å høre at det er like ille i Larvik. Pratet også med en mamma fra Tønsberg for litt siden, det er like ille der også. Der er ungdommene åpenlyst å selger i sentrum og på vkt. Ungdommen møter presset på alle kanter,forferdelig. Vi får bare håpe barna våre står i mot presset og har med seg nok styrke og lærdom hjemmefra. Ja, jeg ble så skuffet når jeg skjønte at dette ikke var noe de andre foreldrene gadd å ta på alvor. Er det rart ring blir som det blir når foreldrene later som ting ikke skjer, eller tenker "det gjelder ikke mitt barn". Anonymkode: 26344...6f7 Sandefjord, Larvik og Tønsberg og Horten har alltid vært byer i Vestfold med et stort og veldig belastende rusmiljø. Nå er det den yngre generasjonen som begynner med de tingene, det kommer aldri til å stoppe. Jeg er selv født og oppvokst i Tønsberg og har vært en del av et veldig belastende miljø, jeg måtte flytte fra Vestfold og kutte all kontakt med alle. Anbefaler ingen med barn å flytte dit faktisk 😊 - kommer aldri til å flytte tilbake. De som er i «miljøet» i Oslo har alltid kalt Vestfold for ghettoen - spesielt Tønsberg. Anonymkode: ca68a...b89 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #26 Skrevet 11. desember 2022 Jeg har sagt nei til min 14-åring. Vet noen kompiser får lov. Vi hadde nylig foreldremøte,der det bla kom opp at noen stjeler i butikker å selger videre tjuvgods for å kjøpe seg en damp.Noen kjøper fra eldre på krita og setter seg i gjeld,som da medfører trusler om vold hvis ikke det blir betalt. Så i enkelte tilfeller er det faktisk bedre at foreldre kjøper til barna sine. Samme med dampjuice,kanskje bedre foreldre kjøper dette i lovlige former enn at ungene kjøper gatemix på egenhånd. Da vet du aldri hva de får i seg. Så blir dette ett tema igjen hjemme,så får vi gå i tenkeboksen hva vi skal gjøre. Men jeg skjønner foreldrene som kjøper til barna sine for å unngå disse situasjonene. Anonymkode: b7b55...df1 1
Fru Uperfekt Skrevet 11. desember 2022 #27 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sønnen min på 14år spørr om å få kjøpe vape nikotinfri for å prøve, fordi kameraten hans får lov. Det var ett soleklart nei! Får deres 14åringer lov til det ?? Anonymkode: c8cff...a63 Nopes er 18 års grense, kunne sett gjennom fingrene om barnet i det minste var 17
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #28 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har sagt nei til min 14-åring. Vet noen kompiser får lov. Vi hadde nylig foreldremøte,der det bla kom opp at noen stjeler i butikker å selger videre tjuvgods for å kjøpe seg en damp.Noen kjøper fra eldre på krita og setter seg i gjeld,som da medfører trusler om vold hvis ikke det blir betalt. Så i enkelte tilfeller er det faktisk bedre at foreldre kjøper til barna sine. Samme med dampjuice,kanskje bedre foreldre kjøper dette i lovlige former enn at ungene kjøper gatemix på egenhånd. Da vet du aldri hva de får i seg. Så blir dette ett tema igjen hjemme,så får vi gå i tenkeboksen hva vi skal gjøre. Men jeg skjønner foreldrene som kjøper til barna sine for å unngå disse situasjonene. Anonymkode: b7b55...df1 Hvordan ville dere stilt dere til røyk og alkohol da? De kan jo stjele, kjøpe hjembrent osv osv . Anonymkode: c8cff...a63 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #29 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvordan ville dere stilt dere til røyk og alkohol da? De kan jo stjele, kjøpe hjembrent osv osv . Anonymkode: c8cff...a63 Damp er noe de blir eksponert for daglig på skolen. Enormt mange som har det.Gjelder heldigvis ikke røyk og alkohol. Anonymkode: b7b55...df1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #30 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Damp er noe de blir eksponert for daglig på skolen. Enormt mange som har det.Gjelder heldigvis ikke røyk og alkohol. Anonymkode: b7b55...df1 Tillater skolen damping ? Siden de eksponeres for det der? Anonymkode: c8cff...a63
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #31 Skrevet 11. desember 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tillater skolen damping ? Siden de eksponeres for det der? Anonymkode: c8cff...a63 Er ikke tillatt ,nei. Men det stopper ikke ungdommen. Det dampes i hvert friminutt. Skolen ser nok litt gjennom fingrene på det,de hadde ikke gjort annet skulle de ‘tatt’ alle som drev med dette i friminuttene. Så dampes det før og etter skolen. Anonymkode: b7b55...df1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #32 Skrevet 12. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er ikke tillatt ,nei. Men det stopper ikke ungdommen. Det dampes i hvert friminutt. Skolen ser nok litt gjennom fingrene på det,de hadde ikke gjort annet skulle de ‘tatt’ alle som drev med dette i friminuttene. Så dampes det før og etter skolen. Anonymkode: b7b55...df1 Oii, at det ikke slåes hardt ned på når det skjer i skoletiden, det kan jeg ikke skjønne??!! Anonymkode: c8cff...a63
Peters Skrevet 12. desember 2022 #33 Skrevet 12. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 14.50): Hva tenker dere er grunnen til at foreldre sier ja? Altså jeg er ikke vrang på at de blir eldre og prøver ting, men å si ja det kan jeg kjøpe til deg? Anonymkode: c8cff...a63 At de har oppdaget tobakksbruk? Om tenåring har tendens til å røyke tobakk/marihuana, så er vape mye bedre. Uten nikotin er det mye bedre enn snus. Så man må tanke hva det er alternativer til. Om vedkommende ikke bruker noe eller lukter , så ikke gi tillatelse. Når jeg gikk på skole hang alle som trodde de var kule på toalettene å røykte sigaretter og drakk hb i helgene, er jo litt bedre i dagens samfunn. Brukte selv vape mange år for å kvitte meg med tobakksbruk. Startet med nikotin, gradvis nedtrapping til nikotinfritt. Har vært tobakksfri i over ti år, unner ingen nikontinhelvete. Endret 13. desember 2022 av Peters
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2022 #34 Skrevet 12. desember 2022 Det er ikke alt som er enkelt å si nei til, men når det gjelder produkter med 18årsgrense så er det veldig lett å si nei. Detg hjelper ikke at "alle andre" får. Si at det ikke er lov, ganske enkelt. Anonymkode: 20367...2ef
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #35 Skrevet 13. desember 2022 Kan ikke skjønne at skolen ikke klarer slå ned på det? Vi ble jakta på og fratatt for eks brus/tyggis/snop umiddelbart. Så fort en lærer/voksen så du hadde ei brusflaske så var den konfiskert. (Og ja dette var store skoler) Anonymkode: 3b29a...685
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #36 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan ikke skjønne at skolen ikke klarer slå ned på det? Vi ble jakta på og fratatt for eks brus/tyggis/snop umiddelbart. Så fort en lærer/voksen så du hadde ei brusflaske så var den konfiskert. (Og ja dette var store skoler) Anonymkode: 3b29a...685 Skolen er maktesløse. De står i store gjenger,en er vakt og sender snap til alle når en lærer nærmer seg. Så handler det nok også om hvor mye energi de skal legge i det,når de ikke blir kvitt problemet. Anonymkode: b7b55...df1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #37 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skolen er maktesløse. De står i store gjenger,en er vakt og sender snap til alle når en lærer nærmer seg. Så handler det nok også om hvor mye energi de skal legge i det,når de ikke blir kvitt problemet. Anonymkode: b7b55...df1 Da syns jeg de gjør for lite. Enn om de drakk alkohol eller brukte narkotika? Skulle de bare latt være pga hvor mye energi de legger I det. Nei, jeg hadde klaga . Anonymkode: c8cff...a63
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2022 #38 Skrevet 13. desember 2022 Dette er et av flere biprodukt av mangfoldet og rapmusikk. Musikere som ønsker å framstå som dophuer er idealet. Dette er ukultur som kommer fra mangfoldet, som også sørger for god tilgang alskens stoff og dop. Vær så god, som man reder, så ligger man. Anonymkode: 60331...526
Peters Skrevet 13. desember 2022 #39 Skrevet 13. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er et av flere biprodukt av mangfoldet og rapmusikk. Musikere som ønsker å framstå som dophuer er idealet. Dette er ukultur som kommer fra mangfoldet, som også sørger for god tilgang alskens stoff og dop. Vær så god, som man reder, så ligger man. Anonymkode: 60331...526 Noe av det mest kunnskapsløse innlegget jeg har lest her. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå