Gå til innhold

Treningssenter og sosial angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil begynne å trene men har sosial angst og føler jeg er teit og at alle stirrer. Vet ikke hvordan man bruker noen apparater eller gjør noen øvelser. Vet man kan få introtime med PT men tør ikke snakke med en og jeg er sånn som blir dødssliten etter få runder og vil hjem igjen og da føler jeg andre vil le enda mer av meg 

Hva råd kan dere gi meg? 

Anonymkode: d8a72...483

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil begynne å trene men har sosial angst og føler jeg er teit og at alle stirrer. Vet ikke hvordan man bruker noen apparater eller gjør noen øvelser. Vet man kan få introtime med PT men tør ikke snakke med en og jeg er sånn som blir dødssliten etter få runder og vil hjem igjen og da føler jeg andre vil le enda mer av meg 

Hva råd kan dere gi meg? 

Du kommer sikkert til å få en hel masse lekmannsråd her, men mitt klare råd er å snakke med en profesjonell som kan hjelpe deg å ta tak i den sosiale angsten. Å spesifikt bruke treningssenteret som øvingsarena under behandling vil slå to fluer i en smekk 😊

Lykke til!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Ingen bryr seg om andre på treningssentere. De er der for seg selv og bare for seg selv. 
Er vanskelig i starten men må pushe på. Trening er en livsstilsendring for det gode og man skal ikke være alt for hard med seg selv heller med det. Jeg anbefaler du gjerne tar en prat med de som jobber der, spør om du bare kan ta en prøvetime og kjenne hvordan det er. Gå litt på tredemølla elr sykle, litt cardio...og føl litt fram med maskinene og vekter som ligger rundt. Ta også og se på videoer om folk som går til treningssenteret og blogger om hvordan de trener, man kan få litt idéer og inspirasjon derfra. Det har hjulpet meg og finne ut en treningsplan med mål som jeg vil nå for meg selv. 

Hvis du sliter med sosial angst fra før så burde som regel kommunen ha noe miljøterapi eller helsesenter der de tilbyr livs og angstmestrings kurs. Du kan også få noen å snakke med. Dette har jeg fått igjennom Helse -og Velferdssenteret i min kommune.

Jeg har slitt med angst selv, gjør det ennå i liten grad (panikk angst), men hvis jeg hadde stoppet å trent hadde depresjonen og angst kom tilbake x10 værre. Nå er ikke trening mirakelkuren men det hjelper på sin egen måte.

Endret av FeideKatt
Skrevet

Jeg har det som deg. Syntes det er lettere hvis jeg har med meg en venn, men det er jo ikke alltid mulig. For min del så er det også enklere å dra dit når det ikke er helt fult. Liker ikke å føle at jeg er «i veien».

Ellers så syntes jeg at gruppetimer er mye enklere å dra på. Spessielt de timene der jeg er på samme stasjon hele tiden. For eksempel styrketimer og spinning. 

lykke til ❤️ 

Anonymkode: a17db...d8f

Skrevet

Jeg går allerede til behandling. 

Hadde nok vært lettere med en venn men har ingen.. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg går allerede til behandling. 

Hadde nok vært lettere med en venn men har ingen.. ts

Så bra at du går til behandling! Har du snakket med behandleren din om trening? 

Da vil jeg anbefale gruppetimer. Spinning kan være en veldig god start. Du er i et mørkt rom og du velger selv hvor mye motstand du ønsker å ha på sykkelen. De rundt deg kan som regel ikke se hvilket nivå du har valgt. (Og ingen bryr seg om dette uansett). 

Skrevet

Ring til et treningsstudio og bestill en time med PT. Kanskje er det lettere å avtale over tlf. Si at du har sosial angst og at du ønsker å lære to eller tre apparater for armene. Ta det som en start, så drar du hjem. Deretter bygger du ut erfaring og kunnskap, da blir du trygg. Omtrent alle har av og til en følelse av at noen glor på deg. Det er ufarlig. Det blir du nok aldri helt kvitt heller.

Anonymkode: 8a0b5...d9d

Skrevet

Jeg har sosial angst. Helt i starten da jeg melde jeg meg inn på treningssenteret, så gjorde jeg små øvelser for å komme i gang.

Den ene dagen var målet å komme meg til døra til senteret, den andre dagen var målet og komme seg inn i garderoben. Den tredje var å gå på mølla. Når jeg mestret å gå på mølla i en ukes tid, på forskjellige tidspunkt for å se når det var rolige tider, og når det var rush. Enkelte ganger det var rush, klarte jeg ikke å være der, og da gikk jeg ut igjen. Etter en stund la jeg merke til de tidene det var rolig, og at ingen kikket, ingen stirret, så begynte jeg med litt forskjellige apparater. . 

Anonymkode: a3019...179

• Liker 3
Skrevet
On 12/11/2022 at 6:29 AM, Sandum.PT said:

Du kommer sikkert til å få en hel masse lekmannsråd her, men mitt klare råd er å snakke med en profesjonell som kan hjelpe deg å ta tak i den sosiale angsten. Å spesifikt bruke treningssenteret som øvingsarena under behandling vil slå to fluer i en smekk 😊

Lykke til!

Takk jeg ønsket samme svar men spørsmålet er hvem skal spørre? 

Anonymkode: f3477...995

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk jeg ønsket samme svar men spørsmålet er hvem skal spørre? 

Anonymkode: f3477...995

En psykolog er et bra sted å starte, gjerne via fastlege om problemet er så omfattende at du kan få det på egenandel :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 0.35):

Hva råd kan dere gi meg? 

Vil du høre noe? De aller fleste bryr seg ikke ett døyt - de bare tenker mest på seg og sitt.....og hvis de er nedlatende, er det noe feil med DEM...ikke bry deg...

Anonymkode: b4593...29f

Skrevet

Dra tidlig på morgenen, gjerne 6 eller før, da er det mindre folk der. Ev. kan du sjekke på nett når det er travelt og ikke, det pleier å stå. Så er det lurt å ha en tanke om hva du vil trene før du drar, da kan du også jo sjekke litt på nett på forhånd. 

Men alle har vært ny en gang, det er ingen som kommer til å synes det er rart om du kikker litt og bare tester ut ulike apparater. De fleste har nok med seg selv også, så folk bryr seg gjerne ikke om hva andre gjør der.

Anonymkode: 8f3cb...c2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2022 den 23.57):

Jeg har det som deg. Syntes det er lettere hvis jeg har med meg en venn, men det er jo ikke alltid mulig. For min del så er det også enklere å dra dit når det ikke er helt fult. Liker ikke å føle at jeg er «i veien».

Ellers så syntes jeg at gruppetimer er mye enklere å dra på. Spessielt de timene der jeg er på samme stasjon hele tiden. For eksempel styrketimer og spinning. 

lykke til ❤️ 

Jeg gjør også dette! Får oversikt over de beste gruppetimene med faste stasjoner og hyggelige instruktører, og så holder jeg meg til de som skaper minst stress. Prøver å trene så tidlig som mulig når jeg vet det er lite folk. Kanskje ikke det lureste man gjør for å bli kvitt sosial angst, men da får man ihvertfall trent. Gruppetimene er jo på en måte litt sosiale uansett, så det kan jo være en start.

Anonymkode: 39b69...415

Skrevet

Finn deg et billigsenter, jeg trener selv på sats og det værste med hele besøket er de i resepsjonen når man kommer og går.
HEI HVORDAN GÅR DET, HVA SKAL DU TRENE I DAG, GOD TRENING! Mye lettere å komme seg inn på et ubemannet senter som f eks evo eller fitness 24seven

Anonymkode: 57b8c...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finn deg et billigsenter, jeg trener selv på sats og det værste med hele besøket er de i resepsjonen når man kommer og går.
HEI HVORDAN GÅR DET, HVA SKAL DU TRENE I DAG, GOD TRENING! Mye lettere å komme seg inn på et ubemannet senter som f eks evo eller fitness 24seven

gjør de virkelig det helt sånn uten videre? Du kommer inn, skal gå forbi dem og så begynner de å spørre sånn? Jeg hadde blitt irritert.

Skrevet
On 12/11/2022 at 12:35 AM, AnonymBruker said:

Hva råd kan dere gi meg? 

Jeg har også sosial angst og det er ikke let.🥹

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

gjør de virkelig det helt sånn uten videre? Du kommer inn, skal gå forbi dem og så begynner de å spørre sånn? Jeg hadde blitt irritert.

Jeg tok en Drop-in time hos Sats en gang. Mens jeg tok en liten pause fra øvelsen kom det en ansatt bort til meg og spurte hvordan det går og om jeg trengte hjelp, som om det var en butikk. Jeg tenkte at dette er ikke en treningssenter for meg. 

Anonymkode: 75e39...b70

• Liker 2
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men noen senter er værre enn andre. Er et senter jeg har sluttet å gå på pga dette, det ble for mye. Hendte jeg ble snakket til mens jeg trente også, noe jeg ikke er interessert i.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok en Drop-in time hos Sats en gang. Mens jeg tok en liten pause fra øvelsen kom det en ansatt bort til meg og spurte hvordan det går og om jeg trengte hjelp, som om det var en butikk. Jeg tenkte at dette er ikke en treningssenter for meg. 

Anonymkode: 75e39...b70

Det var sikkert en ny PT som trengte kunder, det oppfordres veldig til floorwalk på sats. Grusomt fenomen.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg er veldig fornøyd med fitness 24/7 fordi de har eget jenterom, og det er sjeldent mye folk der. Man kan også trene når som helst på døgnet og da kan man velge å trene når det nesten ikke er noen der.

Endret av sebra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...