Gå til innhold

Panikk for at Delfiakake-kommentar koster meg jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nyansatt i en kontorjobb og har jobbet der i 6 uker nå, med en prøveperiode på 6 måneder. Det har gått veldig fint til nå og jeg utfører oppgaver godt og effektivt, og har bare fått skryt.

De ansatte bytter på og lage kake hver fredag i tillegg til at det generelt er mye kjeks og godsaker liggende på lunsjrommet, og det bakes boller og kaker til alle som har bursdag. Med andre ord det flyter over med kaker der.

På fredag kom noen med Delfiakake. Jeg spiser ikke slikt. Det er spisepress når det gjelder disse kakene spesielt til oss som er slanke, men egentlig til alle. Det ble sagt til ei kollega som er ganske svær at «åh du måå jo ta et stykke hallo! Ett stykke må du unne deg» denne kollegaen sier at «Nja, jeg vet ikke jeg» og virket usikker, kanskje fristet til å spise men samtidig ønsket å holde seg borte. Det var slikt jeg tolket det i alle fall. Jeg har sett før at denne kollegaen sliter med selvkontrollen og at hun tar 2 kanskje 3 stykker når hun først er i gang. Denne andre kollegaen fortsetter å mase med «hallo, hvor ofte spiser man Delfiakake? Ta et stykke vel!»

Jeg hater dette presset og intensjonen min var å redde kollegaen min ut av det jeg tolket som en kjip situasjon for henne, men jeg ordla meg gjerne klossete. Jeg sa noe som at «Ta et nei for et nei, nå tar hun jo et godt valg med å ikke spise det der. Delfiakake er noe dritt, spesielt for de som lider av alvorlig fedme.»

Det ble ganske krise og både og jeg og denne kollegaen endte med å dra hjem etter lunsj. Først hun og så følte jeg meg så dårlig for at hun dro hjem så jeg måtte hjem jeg også. Noen timer senere fikk jeg telefon om møte på mandag med sjefen og noen andre, husker ikke hvem han sa de var for jeg var så stresset. Kan jeg miste jobben for dette? Nei, det får vel ikke? Jeg klarer ikke å sove eller spise, jeg er så redd jeg skal miste jobben pga enn dum kommentar som var godt ment.

Anonymkode: ca75f...9fa

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tråkka du virkelig i salaten! Oi oi. Nei du kan vel ikke miste jobben over dette, men du bør jo legge deg svært så langflat å be fin om unnskyldning. Ikke belage deg på noen nye venner på jobb med det første..

Anonymkode: 6180a...458

• Liker 37
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du til vane å "eksplodere" på denne måten? Du høres ut som du sliter litt med å lese sosiale settinger. Det gjør for så vidt kollegaen din også, men dette var en sak du ikke hadde trengt å blande deg inn i.

Anonymkode: 1a278...f2b

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei og det skal du aldri tillate at skjer

Anonymkode: 4c5ec...afe

• Liker 7
Skrevet

De andre kollegene dine er jo helsprø. Jobber du på et hjem for demente kakebakeentusiaster hvor pasientene også er ansatte?

Anonymkode: 22d1e...d7e

• Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Nei, du mister ikke jobben pga dette. Men du bør prøve å skaffe deg sosiale antenner.

Skrevet

Synes det var flott gjort av deg å stanse gruppepress. Virker som om det er en godt innarbeidet ukultur der.

Dette er ikke noe du (lovlig) kan få sparken for.

Anonymkode: 22d1e...d7e

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde du bare ikke sagt at kollegaen din  burde stå over pga alvorlig fedme 🙈 ta et nei for et nei, var ok. Resten ikke. Uansett ikke lurt å blande seg, men det koster deg ikke jobben. Du bør jobbe litt med forklaringen din til mandag tror jeg

Anonymkode: e4105...031

• Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tror ikke kommentaren din får deg til å bli oppsagt direkte. Det var fint å si "Ta nå et nei for et nei". Men så tråkka du i baret.

Men jeg tror du blir veldig upopulær. Du har "krenket den hellige kakespisetradisjonen". Og å si at en kollega har alvorlig fedme... nei. 

Det jeg tror kommer til å skje er at du får en advarsel og må be om unnskyldning. Men jeg tror at det fremdeles kommer til å bli en veldig kjølig stemning, og etter prøveperioden får du ikke jobb der. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Hehe. Du mister ikke jobben, slapp av. Og delfiakake er uspiselig. Men både du og delfiakake-pusheren burde skaffe dere sosiale antenner. 

Anonymkode: 0e74b...c18

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg nyansatt i en kontorjobb og har jobbet der i 6 uker nå, med en prøveperiode på 6 måneder. Det har gått veldig fint til nå og jeg utfører oppgaver godt og effektivt, og har bare fått skryt.

De ansatte bytter på og lage kake hver fredag i tillegg til at det generelt er mye kjeks og godsaker liggende på lunsjrommet, og det bakes boller og kaker til alle som har bursdag. Med andre ord det flyter over med kaker der.

På fredag kom noen med Delfiakake. Jeg spiser ikke slikt. Det er spisepress når det gjelder disse kakene spesielt til oss som er slanke, men egentlig til alle. Det ble sagt til ei kollega som er ganske svær at «åh du måå jo ta et stykke hallo! Ett stykke må du unne deg» denne kollegaen sier at «Nja, jeg vet ikke jeg» og virket usikker, kanskje fristet til å spise men samtidig ønsket å holde seg borte. Det var slikt jeg tolket det i alle fall. Jeg har sett før at denne kollegaen sliter med selvkontrollen og at hun tar 2 kanskje 3 stykker når hun først er i gang. Denne andre kollegaen fortsetter å mase med «hallo, hvor ofte spiser man Delfiakake? Ta et stykke vel!»

Jeg hater dette presset og intensjonen min var å redde kollegaen min ut av det jeg tolket som en kjip situasjon for henne, men jeg ordla meg gjerne klossete. Jeg sa noe som at «Ta et nei for et nei, nå tar hun jo et godt valg med å ikke spise det der. Delfiakake er noe dritt, spesielt for de som lider av alvorlig fedme.»

Det ble ganske krise og både og jeg og denne kollegaen endte med å dra hjem etter lunsj. Først hun og så følte jeg meg så dårlig for at hun dro hjem så jeg måtte hjem jeg også. Noen timer senere fikk jeg telefon om møte på mandag med sjefen og noen andre, husker ikke hvem han sa de var for jeg var så stresset. Kan jeg miste jobben for dette? Nei, det får vel ikke? Jeg klarer ikke å sove eller spise, jeg er så redd jeg skal miste jobben pga enn dum kommentar som var godt ment.

Ojda, jeg hadde nok gått hjem også om jeg var henne🙈 du kan ikke miste jobben for det, men de vil nok ta en prat med deg for at det ikke skal gjenta seg.Om det gjentar seg så er det vel mulig at du ikke får forsette etter prøvetiden. Selv om du prøvde å redde henne fra situasjonen så virker det som at du ydmyket henne å gjorde situasjonen enda verre. Så var du jo ikke så veldig hyggelig mot personen som hadde bakt kaken heller 😬  ville bare lagt meg langflat å sagt at du ordla deg feil å at du beklager veldig. Si at du ville stå opp mot gruppepress, men at du ordla deg helt feil å at det ikke skal gjenta seg. Ville beklagd til hun damen også. 

Veldig bra at du ville stå opp for gruppepress. Neste gang må du bare passe bedre på hvordan du ordlegger deg 👍

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Kake hver fredag er en skikkelig dårlig vane, selv sier jeg alltid nei. Lagd meg en regel at jeg bestemmer selv når jeg vil spise kake, fordi jeg må jo ha lyst på det :) 

Nordmenn er forøvrig håpløse med gruppepress, så å si nei er viktig.

Anonymkode: 32176...765

• Liker 12
Skrevet

Nei, du mister nok ikke jobben, men sånn sier man virkelig ikke. Og det får du nok ettertrykkelig beskjed om. 

Anonymkode: 56b4f...32c

• Liker 8
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa noe som at «Ta et nei for et nei, nå tar hun jo et godt valg med å ikke spise det der. Delfiakake er noe dritt, spesielt for de som lider av alvorlig fedme.»

Greit om du hadde stoppet etter "ta et nei for et nei". Men så snublet du noe så innmari i salaten på slutten der. Til og med etter det siste kommaet kunne du reddet deg i land, men neida. 

Anonymkode: 2046b...5a1

• Liker 19
Skrevet

Bra du bedriver voksenopplæring til folk som ikke har lært at et nei er et nei, men resten av kommentaren din kunne du spart deg for. Men man kan jo alltids håpe at din barnslige kommentar gjør at faktisk kommer til å huske på at et nei er et nei neste gang de står i en lignende situasjon, f.eks. på julebordet når de prøver å presse en kollega til å ha sex. Eller neste gang disse kollegene står i ring og prøver å presse en annen kollega til å gjøre noe han/hun ikke vil så får vi håpe at kommentaren din ringer i øret på et par av dem. 

Anonymkode: fecce...f4d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Er dette en arbeidsplass med bare damer?  
Det er best på skaffe seg arbeidskonflikter 
Fet høres helt fjernt ut med alle desse kakene  og spisepress. 

Anonymkode: 741b5...08e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Morsomt at du skriver her TS, kjenner godt til denne episoden. Lykke til på møtet😚

Anonymkode: fb503...68e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Morsomt at du skriver her TS, kjenner godt til denne episoden. Lykke til på møtet😚

Anonymkode: fb503...68e

Håper dette er tull. 

Anonymkode: b8007...5c0

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...