Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er litt forskjell på hva du kan tjene i tillegg til uførebeløpet  - sjekk papirene dine på NAV.

Oftes er det en sum på ca 25 000 ( som må skattes av)

Det pleier ikke være problem  av de jeg kjenner som er ufør/ delvis ufør  som feks har en hobby  v siden  de kan tjene litt på.

Går du over summen  trekkes det bare av trygden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rogadame skrev (9 minutter siden):

Det er litt forskjell på hva du kan tjene i tillegg til uførebeløpet  - sjekk papirene dine på NAV.

Oftes er det en sum på ca 25 000 ( som må skattes av)

Det pleier ikke være problem  av de jeg kjenner som er ufør/ delvis ufør  som feks har en hobby  v siden  de kan tjene litt på.

Går du over summen  trekkes det bare av trygden.

Skjønner ikke helt den summen på 25k?🫣Alle får en egen kompensasjonsgrad i vedtaket sitt. De som har 100% kan tjene 0,4G uten fratrekk i trygden. Men det skal i utgangspunktet lønne seg å jobbe. Utbytte/kapital inntekter fører ikke til trekk, men man får ikke pensjon på utbytte, rett på sykepenger mm. Tenker feks de som er gradert ufør som trenger sykepengerett på deler av inntekten.

Anonymkode: d981a...843

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt den summen på 25k?🫣Alle får en egen kompensasjonsgrad i vedtaket sitt. De som har 100% kan tjene 0,4G uten fratrekk i trygden. Men det skal i utgangspunktet lønne seg å jobbe. Utbytte/kapital inntekter fører ikke til trekk, men man får ikke pensjon på utbytte, rett på sykepenger mm. Tenker feks de som er gradert ufør som trenger sykepengerett på deler av inntekten.

Ei jeg kjenner er 60% ufør. Etter sist samtale vi hadde sa  hun det sto 22 000kr sum " i tillegg"  jobb+ trygd. 

Hun har  fått kronisk nevrolog sykdom i voksen alder men har noe restarbeidsevne  i jobben hun har hatt i 15 år. Om hun feks blir spurt om å ta noe ekstra på jobb en sjelden gang - blir det trukket  av Maxsummen.

Og så har hun sånn salgsbod  til jul ( håndarbeid) og det kan bli 5000- 10 000 kr .

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det vel veldig mange som har restarbeidsevne som blir 100% uføre fordi ingen vil ansette noen som bare kan jobbe 20% på uforutsette tidspunkter. 

Det er da bare bra om disse kan skape sin egen arbeidsplass.

Anonymkode: 7a85f...8f9

Jeg kan jobbe noe. Men ikke fast. Pga jeg er dårlig ujevnt. Så ble 100% uføre fordi jeg klarer ikke fast % over tid, uten å bli sykere. Så nå er jeg vikar.  Og sier fra i perioder jeg ikke kan iht helsen.  

Anonymkode: cb74a...426

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får man pensjonspoeng på ekstrainntekt som ufør når ekstraimmtekten ikke er en fulltidsjobb? Da vil jeg heller vurder enkeltmannsforetak enn AS kanskje men prøver å finne ut hva som lønner seg mest i lengden å spare i AS om inntekt der ikke gir minus i trygd eller hvordan det er i praksis 

Anonymkode: aa805...416

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, uføre kan ikke bare selge bilder. Det vil regnes som svart arbeid. 

Anonymkode: 688fe...201

Tull. Vet du hva svart arbeid er?

Skrevet
Grüner skrev (19 timer siden):

Hvis du er så frisk at du kan starte opp eget firma, trenger du kanskje ikke trygd lenger?

Så du mener at uføre skal sitte å se i veggen resten av sitt liv - istedenfor å prøve seg ut i arbeidslivet? Å starte et eget firma er en start på å være en deltaker av arbeidslivet.

Det er mange uføre som har en viss restarbeidsevne, men INGEN arbeidsgivere vil ha noen som bare kan jobbe 20%. Da har de ikke noe annet valg enn 100% uføretrygd, fordi arbeidslivet er ikke tilpasset dem. 

Jeg har stor arbeidskapasitet på gode dager, men på de dårlige dagene er kapasiteten lik null. F.eks: Hvem vil ha en vinglepetter som meg som bare kan jobbe 6 av 36 arbeidstimer? Det er jo ikke økonomisk for en bedrift. Har man derimot et eget firma, kan man jobbe ut ifra sine egne forutsetninger. Og å drive et firma er ikke så krevende. 

Anonymkode: a5fda...642

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 12/10/2022 at 8:23 PM, AnonymBruker said:

Er det noen uføre som har opprettet A/S? Er det uproblematisk i forhold til nav? Trekker de fortsatt fra trygden når pengene man evn tjener på siden går inn i A/S og ikke i lomma? Hvordan blir det med skatt og eventuelle trekk i trygden den dagen man til slutt tar ut utbytte? 

Anonymkode: aa805...416

Er i samme situasjon som seg, TS.

Skal ikke kuppe tråden altså ;) 

Anonymkode: 534d5...804

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...