Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen uføre som har opprettet A/S? Er det uproblematisk i forhold til nav? Trekker de fortsatt fra trygden når pengene man evn tjener på siden går inn i A/S og ikke i lomma? Hvordan blir det med skatt og eventuelle trekk i trygden den dagen man til slutt tar ut utbytte? 

Anonymkode: aa805...416

Skrevet

Hvis du er så frisk at du kan starte opp eget firma, trenger du kanskje ikke trygd lenger?

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Inntekter i et AS påvirker ikke uføretrygd. Utbytte fra AS påvirker heller ikke uføretrygd. 

Skatt på utbytte må du betale. 

Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Hvis du er så frisk at du kan starte opp eget firma, trenger du kanskje ikke trygd lenger?

Bedre å "sitte på ræva" og motta dine skattepenger, tenker du? Uføre kan ikke gjøre noe som helst rett. Tydeligvis feil å skulle prøve seg i arbeidslivet igjen også... 🙄

Anonymkode: b5c90...aa3

• Liker 4
Skrevet

Wtf hvis du driver eget firma trenger du ikke sponses av staten hva f er dette

Anonymkode: 2fd21...f20

• Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (7 minutter siden):

Å starte et firma krever i seg selv ikke stort.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange uføre kan (gjerne etter hvert, men kanskje ikke i starten) jobbe noe. Kanskje deltid, og med tilpasning. Kanskje kan deltid bli til heltid på sikt. Det må prøves ut, man må se hva man klarer, hvor mye man klarer, tilpasse underveis.

Er ikke det flott, da, at uføre prøver seg tilbake i arbeidslivet?!?

TS; jeg synes det er flott at du føler at du kan våge deg tilbake i arbeidslivet! jeg ønsker deg hell og lykke med firmaet ditt!

Anonymkode: f7a86...b30

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Ja, herregud, tenk at noen ønsker bruke restarbeidsevne... om noen klarer jobbe ett par timer i måneden, så bør vi ta fra dem trygd...

Hvor går grensen din? Jeg har ENK hvor jeg har 2-4000 inn pr måned, før skatt. Det er ca 10 timer jobb pr måned. Da skal jeg miste trygd? For jeg har eget firma?

Anonymkode: dcf53...35e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan være ufør og ha eget firma og ikke jobbe der selv. Jeg har dette. Jobber omtrent 0 timer og tar ut aksjeutbytte. Dette påvirker ikke trygden.

Anonymkode: 5319f...661

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det noen uføre som har opprettet A/S? Er det uproblematisk i forhold til nav? Trekker de fortsatt fra trygden når pengene man evn tjener på siden går inn i A/S og ikke i lomma? Hvordan blir det med skatt og eventuelle trekk i trygden den dagen man til slutt tar ut utbytte? 

Det vil jeg si kommer helt an på :

Skal du opprette et AS og forsøke (ved arbeidsinnsats) å få arbeidsinntekt kunstig omgjort til kapitalinntekt/inntekt du ikke trenger å oppgi, så vil du få problemer. Reelt sett har du da arbeidsevne og inntektsevne og uføretrygden din skal reduserers forholdsmessig hvis du har inntekt over (jeg mener å huske) det er 0.45 G. I tillegg kommer problemstillingen om trygdebedrageri.

Skal du opprette et AS fordi du kjøper og selger aksjer iblant og ønsker et holdingselskap for det, så er det kapitalinntekter (ikke arbeidsinntekt, og det forutsetter nødvendigvis heller ingen arbeidsevne at du kjøper/selger aksjer). Da bør det være uproblematisk. Men igjen, så handler det om dine plikter som mottaker av uføreytelser. Hvis du dukker opp i finansavisen og "jeg jobber med aksjer 40 timer i uken, har et AS og mottar full uføretrygd" så vil enhver person forstå at du har arbeidsevne og forsøker deg på en omgåelse av reglene for å få ting i både pose og sekk .

Et utbytte i seg selv vil ikke være arbeidsinntekt, men igjen så vil du ikke kunne reelt sett jobbe og omgå reglene ved å lønne deg selv kun med utbytter. Får du utbytte fra Aker BP aksjene dine = uproblematisk, får du lønn i "utbytte" fra snekkerfirma ditt som du jobber 40 timer i uka med så er det ikke uproblematisk.

Du bør uansett  sende NAV et spørsmål med det du lurer på så du får et 100%  korrekt svar. Da får du det skriftlig, hva du kan/ ikke kan gjøre, og hvordan opprettelsen av et AS (formålet ditt og hva du skal gjøre) vil påvirke eller ikke påvirke uføreytelsene du mottar.

Anonymkode: 2f08f...ceb

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det er bedre at jeg må selge sex for å overleve fordi jeg er for funksjonshemmet til å ha en vanlig jobb og den tusenlappen kanskje annenhver måned jeg tjener på å male bilder på en sjelden god dag jeg klarer den burde jeg klare å brødfø meg selv på og betale husleie for ja! Hvem trenger nav! For noen genier dere er!

Herregud! Tråden var ikke til dere uførehatere! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er bedre at jeg må selge sex for å overleve fordi jeg er for funksjonshemmet til å ha en vanlig jobb og den tusenlappen kanskje annenhver måned jeg tjener på å male bilder på en sjelden god dag jeg klarer den burde jeg klare å brødfø meg selv på og betale husleie for ja! Hvem trenger nav! For noen genier dere er!

Herregud! Tråden var ikke til dere uførehatere! 

Hvorfor ikke opprette  en organisasjon ? :)  kanskje du får støtte til maler sett pensler og ark også ? :D 

Skrevet
6 hours ago, Grüner said:

Nå er det vel veldig mange som har restarbeidsevne som blir 100% uføre fordi ingen vil ansette noen som bare kan jobbe 20% på uforutsette tidspunkter. 

Det er da bare bra om disse kan skape sin egen arbeidsplass.

Anonymkode: 7a85f...8f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det vel veldig mange som har restarbeidsevne som blir 100% uføre fordi ingen vil ansette noen som bare kan jobbe 20% på uforutsette tidspunkter. 

Eller 1-5% som er max arbeidsevne hos meg 

Skrevet

Men om du skal jobbe såå lite er det nok smartere måte å motta inntekt på enn et as? Du kan tjene en del på hobby f eks. Eller selger bildene dine veldig godt til en høy pris?

Anonymkode: 3555f...cca

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men om du skal jobbe såå lite er det nok smartere måte å motta inntekt på enn et as? Du kan tjene en del på hobby f eks. Eller selger bildene dine veldig godt til en høy pris?

Anonymkode: 3555f...cca

Nei, uføre kan ikke bare selge bilder. Det vil regnes som svart arbeid. 

Anonymkode: 688fe...201

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, uføre kan ikke bare selge bilder. Det vil regnes som svart arbeid. 

Anonymkode: 688fe...201

Tøys. Du har lov til å selge noe helt lovlig.  Er ikke sort arbeid. Du har til og med helt lovlig,  lov til å gjøre tjenester for andre uten at det går under sort arbeid.  

Til og med få et oppdrag på 200.000kr uten at det er sort arbeid. Jeg kan fikse opp bilen min , huset mitt osv, og selge med fortjeneste uten at det er sort arbeid

Anonymkode: cb74a...426

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei på KG er ikke dette mulig. Da får en bare spørsmål om hva de skal drive med, alle kan ikke, det er ikke bare bare og starte firma osv.

Så fortsetter man å klage og søke på jobber de aldri får. I tillegg til at de gjerne skulle byttet bort uførheten.

Anonymkode: 5319f...661

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ufør, har ikke eget AS, men eget foretak. Da oppgir jeg alt det som kommer inn som inntekt (men såret er mye,som kan trekkes fra/skrives av av utgifter. For min del kan telefon, noe utstyr, og husleie trekkes fra da jeg betaler en fast sum i måneden for stedet jeg driver dette foretaket,på.) alt som står igjen etter at relevante utgifter er trukket fra oppgis som inntekt. Og,det er dette beløpet du oppgir til NAV og til skatteetaten

Anonymkode: 1b0de...47d

Skrevet

Hei ts

Jeg hadde et AS i mange år før jeg ble syk og ufør, og har det ennå. Dette har vært helt uproblematisk ift NAV. Og uansett så jobber jeg bare 0-3 timer i uken, og det som er av overskudd spises opp av andre ting, som forsikring, regnskapshonorar mm. Men jeg ønsker likevel og ha en tilknytning til arbeidslivet, og det ser ut for min del at den tilknytningen er mitt ansvar, da jeg har innsett for leenge siden at jeg ikke har verdi for en ordinær arbeidsgiver. Dette er ikke sagt med bitterhet; det er den reelle situasjonen🤗

Anonymkode: d981a...843

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...