AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #21 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt barn er jente. Ville du gitt samme (idiotiske) råd da? TS Anonymkode: 68eed...d71 Har ikke noe å si om det er jente eller gutt (på barneskolen er forresten jentene ofte fysisk mer utvokst enn gutter). Å slå tilbake hjelper lite. Og spesielt ikke når den som slår ikke har mental kapasitet til å forstå at dette er sosialt feil. Anonymkode: 4aebd...71a 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #22 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barn med diagnoser slite ofta meir med regulering på slutten av dagen. Eg har alltid undra meg over at barn blir satt i sånne situasjonar av systemet/vaksne. Tenk for fælt det er å voksa opp som det barnet som alltid gjer noko gale. Støtte må også inn i SFO tida. Det er ikkje sikkert foreldra kan la vere å ha SFO. Foreldre med barn som sliter med ting burde og ha rett på eit SFO tilbod som fungerer for barnet deira og resten av barna som går der. Eg ville tatt ein prat med rektor Anonymkode: b0098...faa Denne tråden trodde jeg var om min sønn helt til jeg kom på at han ikke har vært på sfo de siste dagene denne uken. Likevel forstår jeg at dette er et problem overalt i landet. Jeg liker hvordan flere skriver at støtte må inn i SFO-tiden. For mitt barn er ikke dette noe han får i følge skolen, grunnet lite til ingen kapasitet for det. Er det noe man har krav på? For vår del må vi vente til utredning er ferdig nå snart for å få høre om vi faktisk har krav på hjelp som BPA som henter etter skolen og før SFO, men det høres jo ut på denne tråden som at skolene plikter å hjelpe også på SFO? Anonymkode: 8dffc...5a8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #23 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han slo to stykker hardt i ansiktet bare i går. Han slår andre barn hver dag. Gutter og jenter. Alle han blir irritert på. Anonymkode: 68eed...d71 Men han har en diagnose. Så han forstår ikke de sosiale reglene og grensene. Han kan ikke lære seg disse selv. Det er skolens, og foreldrenes, oppgave å lære han dette. Det er trist at det er barnet mange ender opp med å mislike, når det er de voksnes feil at han ikke får den hjelpen han trenger. Men slik går det når politikerne mener at det er en super ide å integrere og såkalt inkludere alle, uavhengig av den det hjelper sin kapasitet til å delta innenfor "det normale". Det er fine ord som skjuler den egentlige agendaen, å spare penger. Anonymkode: 4aebd...71a 5
AnnePåLande Skrevet 10. desember 2022 #24 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Denne tråden trodde jeg var om min sønn helt til jeg kom på at han ikke har vært på sfo de siste dagene denne uken. Likevel forstår jeg at dette er et problem overalt i landet. Jeg liker hvordan flere skriver at støtte må inn i SFO-tiden. For mitt barn er ikke dette noe han får i følge skolen, grunnet lite til ingen kapasitet for det. Er det noe man har krav på? For vår del må vi vente til utredning er ferdig nå snart for å få høre om vi faktisk har krav på hjelp som BPA som henter etter skolen og før SFO, men det høres jo ut på denne tråden som at skolene plikter å hjelpe også på SFO? Anonymkode: 8dffc...5a8 Det kommer an på hva som står i vedtaket. Dersom det ikke står står at eleven ikke har behov for ekstra ressurs i SFO tiden, er ikke skolen pliktig til å sette inn en ansatt/ressurs. Ved enkelte skoler stopper det hos rektor og ledelsen da det ikke er økonomi til å følge opp vedtak som blir besluttet av ppt og bup. Lærere melder, men ingenting blir gjort. Så da står elever, lærere, fagarbeidere og assistenter i dette alene. At elever og ansatte i skolen har krav på et godt arbeidsmiljø/læringsmiljø gir skoleeier, KS blanke f i. Tviler på at klovnene på løvebakken hadde tolerert å bli slått til i ansiktet flere ganger i uken. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #25 Skrevet 10. desember 2022 Barn som kan fungere på skolen kan lett slite på SFO. Annerledes grupper, ikke alltid nok mat. Eldstemann hadde en eldre gutt på SFO som han var livredd og som kunne gå amok, flere ganger måtte ansatte låse andre barn inn i klasserom så han ikke fikk tak i de. Han var grunnen til at min eldste nektet å være på SFO. De hadde en ansatt som fulgte etter gutten, men sjelden nok. Det hjalp ikke at han hadde både traumer og diagnose. Har forståelse at gutten trengte å være på SFO 1-5 klasse, men det gjorde dagene utrygt for veldig mange barn (3-4 klasser pr trinn) Selv assistent er ikke alltid nok. Anonymkode: 04fa8...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #26 Skrevet 10. desember 2022 Utagerende barn bør gå i spesialklasser, så de ikke ødelegger undervisningen for alle andre, punktum. Anonymkode: 7188d...d05 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #27 Skrevet 10. desember 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Denne tråden trodde jeg var om min sønn helt til jeg kom på at han ikke har vært på sfo de siste dagene denne uken. Likevel forstår jeg at dette er et problem overalt i landet. Jeg liker hvordan flere skriver at støtte må inn i SFO-tiden. For mitt barn er ikke dette noe han får i følge skolen, grunnet lite til ingen kapasitet for det. Er det noe man har krav på? For vår del må vi vente til utredning er ferdig nå snart for å få høre om vi faktisk har krav på hjelp som BPA som henter etter skolen og før SFO, men det høres jo ut på denne tråden som at skolene plikter å hjelpe også på SFO? Anonymkode: 8dffc...5a8 Det går ann å be om styrke til barnegruppa før eit eller fleire barn har fått vedtak. Det er noko kommunen då betale for. Det er ikkje sånn at man må venta på diagnose og få vedtak på ekstra ressurs når barna vokser opp nå og utfodringane er nå. Dersom man må ha fleire hender for å unnngå masse 9a saker og sørga for at alle barna får det dei har krav på mtp trygt skulemiljø så blir faktisk det gjort. Alle skular prøver å få det til med dei folka og rammane dei har, det skal man også. Det er heller ikkje sånn at fleire folk alltid er løysninga. Anonymkode: b0098...faa
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #28 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, mye bedre med vend det andre kinn til og la den andre ungen banke deg til kjøttkake uten å ta igjen 🙄 Etter norsk lov er det lov å forsvare seg. Barn har faktisk også lov til det. Ikke rart mange unger blir mishandlet og misbrukt når foreldrene lærer dem at de ikke har bestemmelsesrett over sin egen kropp og bare skal finne seg i å bli slått, sparket, dyttet, holdt fast, spyttet på og snakket stygt til, av andre barn. Hvordan skal de da plutselig begynne å sette grenser senere i livet tenker du? Anonymkode: 8e707...f54 Man lærer aldri barna at vold er greit. Da har man tapt, glad jeg har bedre verdier enn det Anonymkode: 8e1be...25b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #29 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan sende inn klage til skolen og videre til fylkesmannen om klage. Du må da først informere skolen at du går den veien. Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 79b9e...bcf TS trenger ikke informere noen som helst om at hun går til statsforvalteren. Anonymkode: 6e74b...a88 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #30 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Barn som kan fungere på skolen kan lett slite på SFO. Annerledes grupper, ikke alltid nok mat. Eldstemann hadde en eldre gutt på SFO som han var livredd og som kunne gå amok, flere ganger måtte ansatte låse andre barn inn i klasserom så han ikke fikk tak i de. Han var grunnen til at min eldste nektet å være på SFO. De hadde en ansatt som fulgte etter gutten, men sjelden nok. Det hjalp ikke at han hadde både traumer og diagnose. Har forståelse at gutten trengte å være på SFO 1-5 klasse, men det gjorde dagene utrygt for veldig mange barn (3-4 klasser pr trinn) Selv assistent er ikke alltid nok. Anonymkode: 04fa8...0d1 Forstår ikke hvorfor foreldrene eller omsorgspersonene til slike barn, lar de være på SFO. Så mye blir ødelagt på bekostning av utrolig mange andre barn, det er rett og slett jævlig respektløst av foreldrene. Foreldrene vet nok at barnet slår og er voldelig, men de tenker at «det går greit, hen har jo en diagnose, vi slipper hen av på SFO så får hen rase fra seg». Hadde disse tingene skjedd med mitt barn hadde jeg for det første lært hen at det er lov å ta igjen, først si ifra til en voksen - og hvis det ikke hjelper, ta igjen! Og aldri akseptere at noen er slemme og ekle i munnen. Tror jeg hadde blitt så forbannet, at jeg hadde alliert meg med flere foreldre og sendt et felles brev til ledelsen på skolen - samt SFO. Anonymkode: 6e74b...a88 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #31 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han slo to stykker hardt i ansiktet bare i går. Han slår andre barn hver dag. Gutter og jenter. Alle han blir irritert på. Anonymkode: 68eed...d71 Hva sier foreldrene til denne gutten da? De er jo selvfølgelig klar over situasjonen, men hvor mye SFO og ledelsen gjengir til dem ift situasjoner er usikkert. Har du kontakt med flere foreldre som føler det samme som deg, hvor barna har opplevd det samme? Dere burde alliere dere å skrive et felles brev til ledelsen på skolen og SFO. Dette barnet skulle gått i spesialklasse/skole, og det foreldrene driver med er direkte ansvarsfraskrivelse og utrolig provoserende. Gutten får det heller ikke optimalt på skolen, når han holder på slik. Blir litt som en oppbevaringsplass for ungen, slik at foreldre får fri og kan dra på jobb. Herregud for et opplegg. Anonymkode: 6e74b...a88
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #32 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke noe å si om det er jente eller gutt (på barneskolen er forresten jentene ofte fysisk mer utvokst enn gutter). Å slå tilbake hjelper lite. Og spesielt ikke når den som slår ikke har mental kapasitet til å forstå at dette er sosialt feil. Anonymkode: 4aebd...71a At det er sosialt feil er en ting, men drittungen lærer ihvertfall konsekvenser når han får en på tygga tilbake. Det er ikke normalt å slå folk, gjør man det som voksen risikerer man å få skikkelig juling. Barn skal selvfølgelig ikke akseptere å bli en bokse-pute, det er vårt ansvar som foreldre å lære barna å forsvare seg når vi ikke er tilstede. At du lar ungen din forbli en boksesekk på fritiden, får du ta på din egen kappe. Anonymkode: 6e74b...a88 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #33 Skrevet 10. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Man lærer aldri barna at vold er greit. Da har man tapt, glad jeg har bedre verdier enn det Anonymkode: 8e1be...25b Jeg er prinsipielt enig med deg, men i slike saker så liker jeg heller ikke alternativet. Jeg hadde en sånn plageånd i min barndom. De voksne sa at han var litt spesiell og at det ikke var like lett for han og så videre. Men som barn forstår man ikke dette. Man har blitt lært opp fra fødselen til at det er galt å slå, og så kommer det plutselig en som får lov til det? De voksne sier jo ikke at han får lov, men når de unnskylder han og ber et barn ha forståelse for en voldsutøver så gjør de jo det, likevel. Barn har sterk rettferdighetsssans, og dette får de ikke til å stemme. I tillegg til at dette føles galt så lærer man noe annet når man er liten og har en sånn i omgivelsene: nemlig at det er ikke noe hjelp å hente fra de voksne. 'Si fra til en voksen' sier de, men det er det jo ingen vits i. Voldsutøver får fortsette sitt virke ufortrødent neste dag. For min del kom redningen i form av et eldre søsken som truet voldsutøver til å holde seg unna. Han skjønte den selv om han var 'litt spesiell '. Og jeg ble sittende igjen med lærdommen at man ikke kunne stole på voksne, man må ordne opp selv. Tror min tillit til voksne hadde kommet bedre ut om en av de hadde oppfordra meg til å slå tilbake. Anonymkode: 76bc2...7bf 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #34 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forstår ikke hvorfor foreldrene eller omsorgspersonene til slike barn, lar de være på SFO. Så mye blir ødelagt på bekostning av utrolig mange andre barn, det er rett og slett jævlig respektløst av foreldrene. Foreldrene vet nok at barnet slår og er voldelig, men de tenker at «det går greit, hen har jo en diagnose, vi slipper hen av på SFO så får hen rase fra seg». Hadde disse tingene skjedd med mitt barn hadde jeg for det første lært hen at det er lov å ta igjen, først si ifra til en voksen - og hvis det ikke hjelper, ta igjen! Og aldri akseptere at noen er slemme og ekle i munnen. Tror jeg hadde blitt så forbannet, at jeg hadde alliert meg med flere foreldre og sendt et felles brev til ledelsen på skolen - samt SFO. Anonymkode: 6e74b...a88 Slike barn? Gud bedre dor ett syn på barn du har Anonymkode: 8e1be...25b 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #35 Skrevet 11. desember 2022 han høres ut ikke ut som har det så veldig bra. dette er nok 2 sider av samme sak Anonymkode: 8cce5...c1f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2022 #36 Skrevet 11. desember 2022 Fra skolens side oppleves dette også utfordrende. Vi har en økonomisk ramme, ressurser gitt etter antall barn og vedtak, å forholde oss til. I noen tilfeller får vi ikke ressurser til å ansatte så mange det faktisk er behov for, det vil si at elever med ekstra utfordringer spiser opp av felles bemanning som skal gis gruppen. Barnet har rett på sfo-plass. Vi har ansatte i både skole og sfo som ender opp sykemeldt grunnet vold, og at de ikke greier å håndtere atferden. Dette gjør at vi kanskje er ennå dårligere bemannet og kvaliteten reduseres, og med barn som er redd for å gå på både på skole og sfo. Jeg forstår deg som mor, og jeg kan forstå frustrasjonen til de ansatte. Dette krever enormt av alle rundt. Kontakt rektor og be om aktivitetsplan ihht paragraf 9A. Be de også skrive avvik/dokumentasjon på hendelser. Be andre gjøre det også, uten at det blir en heksejakt, dette kan forhåpentligvis føre til bedre bemanning. Anonymkode: 011fc...224
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå