AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #1 Skrevet 10. desember 2022 Mitt barn går på skole med en gutt med diagnose. Han har assistent i skoletiden, men ikke i SFO-tiden. Han slår andre barn daglig. I går slo han to stykker hardt i ansiktet. Noen i en annen tråd som jeg ikke finner igjen, sa man kunne sende klage på en eller annen paragraf i opplæringsloven? Gjelder denne loven også SFO? Anonymkode: 68eed...d71 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #2 Skrevet 10. desember 2022 Ville ha startet med å ta opp problemstillingen med de som jobber på SFO. SFO er et tilbud som har lite struktur og for et barn med diagnose kan dette være utfordrende. SFO skal være trygt for alle, også de med utfordringer/diagnoser. Anonymkode: 04a81...2bd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #3 Skrevet 10. desember 2022 Bare å finne frem kjeppen å slå tilbake det. Jeg lærte guttene mine at ved tredje tilfelle av hva som helst. Så tar du igjen og du tar igjen hardt. (Også kan jeg legge til for de som er litt slow mellom øra. Når noe skjer første gang, går man selvfølgelig gjennom riktig kanaler, samme med andre gang. Men skjer det en tredje gang, så vet man at riktig kanaler består av inkompetente idioter som ikke tør å handle) Ingen som ypper med de i dag, selv ikke problem barna som har verge Anonymkode: 88f3b...450 12 7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #4 Skrevet 10. desember 2022 Det er selvsagt tatt opp med SFO og rektor. De sier at ting blir bedre og bedre. Mulig det har blitt bedre, men det er langt fra innafor når mitt barn blir slått flere ganger i måneden uten å ha provosert. Anonymkode: 68eed...d71 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #5 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare å finne frem kjeppen å slå tilbake det. Jeg lærte guttene mine at ved tredje tilfelle av hva som helst. Så tar du igjen og du tar igjen hardt. (Også kan jeg legge til for de som er litt slow mellom øra. Når noe skjer første gang, går man selvfølgelig gjennom riktig kanaler, samme med andre gang. Men skjer det en tredje gang, så vet man at riktig kanaler består av inkompetente idioter som ikke tør å handle) Ingen som ypper med de i dag, selv ikke problem barna som har verge Anonymkode: 88f3b...450 For et elendig råd Anonymkode: 8e1be...25b 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #6 Skrevet 10. desember 2022 https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Leksehjelp/Regelverk-for-skolefritidsordningen-SFO/ Her finner du aktuelt lovverk for SFO. Under Inne og utemiljø står det at elevene har rett til et trygt miljø også på SFO, etter Opplæringsloven 9A. Det er Statsforvalteren som har tilsyn også med SFO, og som følger opp brudd på Opplæringsloven med forskrifter. Du kan starte med å skrive et formelt brev til SFO og skolens ledelse hvor du informerer om at ditt barn ikke har det trygt på SFO, etter Opplæringsloven 9A. Du kan informere om at du ønsker at SFO følger opp aktivitetsplikten sin, og at du ser frem til et møte om saken. En aktivitetsplan skal ha en beskrivelse av barnets opplevelse, samt tiltak for å sikre et trygt skolemiljø. Du kan i forkant ringe statsforvalteren og be om veiledning, og høre litt om hva du kan forvente deg av tiltak. Anonymkode: 23d56...381 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #7 Skrevet 10. desember 2022 Anonym lapp i postkassa til foreldre, med bekymring om at denne gutten ikke bør gå på SFO. Anonymkode: 7188d...d05 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #8 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Bare å finne frem kjeppen å slå tilbake det. Jeg lærte guttene mine at ved tredje tilfelle av hva som helst. Så tar du igjen og du tar igjen hardt. (Også kan jeg legge til for de som er litt slow mellom øra. Når noe skjer første gang, går man selvfølgelig gjennom riktig kanaler, samme med andre gang. Men skjer det en tredje gang, så vet man at riktig kanaler består av inkompetente idioter som ikke tør å handle) Ingen som ypper med de i dag, selv ikke problem barna som har verge Anonymkode: 88f3b...450 🤣 Anonymkode: 79b9e...bcf
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #9 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For et elendig råd Anonymkode: 8e1be...25b Ja, mye bedre med vend det andre kinn til og la den andre ungen banke deg til kjøttkake uten å ta igjen 🙄 Etter norsk lov er det lov å forsvare seg. Barn har faktisk også lov til det. Ikke rart mange unger blir mishandlet og misbrukt når foreldrene lærer dem at de ikke har bestemmelsesrett over sin egen kropp og bare skal finne seg i å bli slått, sparket, dyttet, holdt fast, spyttet på og snakket stygt til, av andre barn. Hvordan skal de da plutselig begynne å sette grenser senere i livet tenker du? Anonymkode: 8e707...f54 12 1 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #10 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Mitt barn går på skole med en gutt med diagnose. Han har assistent i skoletiden, men ikke i SFO-tiden. Han slår andre barn daglig. I går slo han to stykker hardt i ansiktet. Noen i en annen tråd som jeg ikke finner igjen, sa man kunne sende klage på en eller annen paragraf i opplæringsloven? Gjelder denne loven også SFO? Anonymkode: 68eed...d71 Du kan sende inn klage til skolen og videre til fylkesmannen om klage. Du må da først informere skolen at du går den veien. Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 79b9e...bcf
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #11 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare å finne frem kjeppen å slå tilbake det. Jeg lærte guttene mine at ved tredje tilfelle av hva som helst. Så tar du igjen og du tar igjen hardt. (Også kan jeg legge til for de som er litt slow mellom øra. Når noe skjer første gang, går man selvfølgelig gjennom riktig kanaler, samme med andre gang. Men skjer det en tredje gang, så vet man at riktig kanaler består av inkompetente idioter som ikke tør å handle) Ingen som ypper med de i dag, selv ikke problem barna som har verge Anonymkode: 88f3b...450 Samme sier jeg! De skal gi beskjed til de voksne, og blir ingenting gjort og det være fortsetter, ta igjen! Det må da være måte på hvor mye et barn skal godta å bli slått, fordi det ikke er lov å ta igjen. Det eneste det kommer ut av det er at "Kari " kan vi bare slå for hun tar bare imot. Anonymkode: 77835...efc 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #12 Skrevet 10. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: For et elendig råd Anonymkode: 8e1be...25b Hvorfor? Skal vi heller lære barn at det er ok at andre mishandler dem? Anonymkode: c3f2b...77f 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #13 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor? Skal vi heller lære barn at det er ok at andre mishandler dem? Anonymkode: c3f2b...77f Vold avler vold. Barn som slår, blir ofte slått hjemme. Her må da tiltak inn. Men jeg forstår tankegangen… Anonymkode: af6d3...70f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #14 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonym lapp i postkassa til foreldre, med bekymring om at denne gutten ikke bør gå på SFO. Anonymkode: 7188d...d05 Foreldrene vet nok allerede at barnet deres har utfordringer. Om de er som så mange andre foreldre med barn med utfordringer, så har de brukt mye tid og krefter på å få til et minimum av ekstra oppfølging. Alt bunner ned i skolens økonomi og prioritering i budsjettet. Da min sønn trengte assistent, og kom hjem og fortalte at han aldri så noe til denne, var svaret fra skolen at de hadde plassert alle barna med utfordringer i en klasse, og budsjettert med en assistent til alle på deling. Ergo - de som gjorde minst ut av seg, fikk også minst assistanse. Rett adresse her er skoleledelsen. Anonymkode: 4aebd...71a 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #15 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): å bli slått, sparket, dyttet, holdt fast, spyttet på og snakket stygt til, av andre barn. Nå har vel aldri ts skrevet at dette barnet gjør alt dette? Du er på KG nå. Mange leser knapt HI, og ditt svar kan plutselig bli "sannheten". Barnet har slått to stykker hardt i ansiktet skriver ts. Det er selvsagt ikke greit, men et stykke unna sparking, spytting og å holde fast. Anonymkode: 4aebd...71a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #16 Skrevet 10. desember 2022 Dette høres veldig ut som min sønn. Skolen ønsker jo at han er minst mulig på sfo, men det er ikke bare-bare å hente tidlig når begge foreldre er i jobb. For vår del så er utredning ferdig nå i desember, og får han diagnosen han utredes for så kan vi ha krav på MYE hjelp som kommer til å løse mer i hverdagen. Jeg vet dette er et problem for flere barn rundt om i landet og jeg kan GARANTERE deg at ingen finner dette verre enn foreldrene selv. Anonymkode: 8dffc...5a8 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #17 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anonym lapp i postkassa til foreldre, med bekymring om at denne gutten ikke bør gå på SFO. Anonymkode: 7188d...d05 Foreldrene er nok soleklar over problemene uansett. En anonym lapp løser ingenting😅 Anonymkode: 8dffc...5a8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #18 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare å finne frem kjeppen å slå tilbake det. Jeg lærte guttene mine at ved tredje tilfelle av hva som helst. Så tar du igjen og du tar igjen hardt. (Også kan jeg legge til for de som er litt slow mellom øra. Når noe skjer første gang, går man selvfølgelig gjennom riktig kanaler, samme med andre gang. Men skjer det en tredje gang, så vet man at riktig kanaler består av inkompetente idioter som ikke tør å handle) Ingen som ypper med de i dag, selv ikke problem barna som har verge Anonymkode: 88f3b...450 Mitt barn er jente. Ville du gitt samme (idiotiske) råd da? TS Anonymkode: 68eed...d71 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #19 Skrevet 10. desember 2022 Barn med diagnoser slite ofta meir med regulering på slutten av dagen. Eg har alltid undra meg over at barn blir satt i sånne situasjonar av systemet/vaksne. Tenk for fælt det er å voksa opp som det barnet som alltid gjer noko gale. Støtte må også inn i SFO tida. Det er ikkje sikkert foreldra kan la vere å ha SFO. Foreldre med barn som sliter med ting burde og ha rett på eit SFO tilbod som fungerer for barnet deira og resten av barna som går der. Eg ville tatt ein prat med rektor Anonymkode: b0098...faa
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2022 #20 Skrevet 10. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå har vel aldri ts skrevet at dette barnet gjør alt dette? Du er på KG nå. Mange leser knapt HI, og ditt svar kan plutselig bli "sannheten". Barnet har slått to stykker hardt i ansiktet skriver ts. Det er selvsagt ikke greit, men et stykke unna sparking, spytting og å holde fast. Anonymkode: 4aebd...71a Han slo to stykker hardt i ansiktet bare i går. Han slår andre barn hver dag. Gutter og jenter. Alle han blir irritert på. Anonymkode: 68eed...d71 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå