Gå til innhold

Julehjelpen handlekurver i butikkene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvertfall hos oss sette de ut handlekurver kassa i  alle dagligvarebutikkene i nærheten med skilt fra ‘Julehjelpen i kommunen. Her kan kundene kjøpe med seg noe og legge oppi og matvarene/godteriet etc som skal gå  til vanskeligstilte familier.

Jeg synes det er flott ordning og pleier å putte noe oppi den nesten hver gang jeg handler. Alt fra en pakke kjeks, julekaker, twistpose eller ulike matvarer som ikke tremger å oppbevares kjølig. Kurvene tømmes hver uke, noen ganger flere ganger etter hvor fulle de blir. Og jeg syns det er flott å se at de fylles så fort.

Jeg går mye heller for denne løsningen på organisert veldedighets arbeid enn å oppsøke tiggerne på Finn.

Har likevel ofte vært litt nysgjerrige op hvordan dette arbeidet foregår. Hvilke familier er det egentlig som får dagligvarer her i fra? Er det familiene som etterspør selv ved å kontakte julehjelpere eller?! Noen som har jobbet med slik type veldedighet som vet?

Innser jo at også denne ordningen kan misbrukes og at det fort kan ende med noen som lurer unna noe og det kan bli litt svinn. Dette skjer feks i stor grad i utlandet, i feks krigsrammede land der varer blir sendt i veldedighet. Det havner rett og slett hos feil folk. Ikke nødvendigvis der det trengs mest. Dette har jeg hørt fra folk jeg kjenner som selv er innvandrere/flyktninger og som har sett hvor dårlig mye av den organiserte hjelpen har fungert, både da de var i hjemlandet sitt, men også fortalt av familie og venner i området.

Men dette er Norge. Og julehjelpen er en kjent organsiasjon. Så jeg må nok bare prøve å tenke det beste og at varene til kjøper til disse vanskeligstilte familiene dor mellom 100-300 kr i uka havner der det skal😌

Anonymkode: 5898f...3fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har tanker rundt dette?

Anonymkode: 5898f...3fc

Skrevet

Det havner hos alt fra barnefamilier, asylsøkere, mennesker som er i kontakt med rus/psykisk tjeneste, uføretrygdede, eldre, osv...  

Jobber i kommunen og vet at i min kommune så må man søke om julehjelp hos oss f.eks der man må skrive litt om inntekt og sånne ting.

Det blir ikke sjekket opp, så dette går mye på tillit. Men det er en terskel å gå over for å søke om sånt. Det blir heller ikke reklamert om dette så man må nesten være i kontakt med noen i kommunen (nav sosialhjelp/psykiatri/rustjeneste/osv) for å få tilbudet.

Så tror det stort sett går til de som trenger det mest❤️

Anonymkode: 4bb71...91d

• Hjerte 1
Skrevet

Her blir det gitt til Frelsesarmeen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...