Gå til innhold

L

Gjest FrøkenFjoll

Anbefalte innlegg

Gjest FrøkenFjoll
Skrevet (endret)

hhh

Endret av FrøkenFjoll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke inviterte dere, og når dere spurte sa hun at dere kan komme men at hun ikke orker å gjøre noe særlig, ville jeg tolket det som at hun ikke ønsket å feire jul med dere. Da ville jeg heller hørt om dere kunne feiret med dine foreldre.

Men be mannen din avklare med sin mor om hun helst ønsker en rolig alenejul, det er best at han prater med sin mor, og ikke du.

Anonymkode: 8bf5b...cb8

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det eneste du vil er at barna dine får en magisk jul kan vel du og mannen din diske opp med det selv i stedet for å forvente at svigermor gjør det for dere. Makan.

Anonymkode: 68fb3...0fc

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

«I utgangspunktet har jeg foreslått at vi feiret sammen annen hvert år hos svigers og annethvert år med mine foreldre. Men når det er svigers sin tur - vet vi aldri om hun kommer til å ha lyst til å feire med oss eller ikke.»

Fortsetter fra mitt tidligere innlegg. Du ønsker jo ikke å feire «med dem» men «hos dem». Og bare på hytta deres, ikke hjemme hos Eel hvor du synes at det er kjedelig.

Merkelig at du har forslått at dere feirer annen hvert år hos svigers og annet hvert år hos dine foreldre, men aldri tenkt tanken at dere kunne være vertskap? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Heisann,

Hele greia minnet meg litt om bipolar, om du vet hva det er. 

Du må jo bare slutte å la henne dominere livet deres med et sånt opp og ned humør. Det er jo helt uaktuelt at barna skal bli såret gang på gang av sånt tull og tøys. 

Si at Vi feirer jula sånn. Dere er velkomne den x til x.

er hun sur for det, så får hun være det. Dere har ikke gjort noe galt. 

Dere kan også vurdere si til barna at bestemor har noen gang følelser som er veldig gode og noen gang følelser som ikke er så gode. Men det er ikke noe DE har gjort feil. Det er bare sånn bestemor er, uten at noe har gjort noe galt.

Anonymkode: 31382...b98

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi har bestandig invitert besteforeldre hjem til oss julaften, så har de kommet som vil. Fordel da om man bor i samme by, selvsagt. Perfekt løsning for vår del, i hvertfall, og særlig da vi hadde små barn.

Anonymkode: 87a05...3ba

• Nyttig 1
Skrevet

Hva syns mannen din om dette? 

Anonymkode: a2485...184

Skrevet

Jeg hadde gitt bang i hele greia. Dere har barn og kan ikke basere det på noe så ustabilt. Om du ikke vil det skal bli urettferdig for mannen din eller svigermor skal bli enda mer mygla, så kan dere jo feire hjemme. Ingen grunn til at det skal sitte en hel forsamling i elendighet på julekvelden fordi ét menneske har bestemt seg for å være sur.

Hva tenker mannen din egentlig?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest FrøkenFjoll
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.12.2022 den 12.41):

Hva syns mannen din om dette? 

Anonymkode: a2485...184

kk

Endret av FrøkenFjoll
Gjest FrøkenFjoll
Skrevet (endret)
Macro skrev (På 9.12.2022 den 12.46):

Jeg hadde gitt bang i hele greia. Dere har barn og kan ikke basere det på noe så ustabilt. Om du ikke vil det skal bli urettferdig for mannen din eller svigermor skal bli enda mer mygla, så kan dere jo feire hjemme. Ingen grunn til at det skal sitte en hel forsamling i elendighet på julekvelden fordi ét menneske har bestemt seg for å være sur.

Hva tenker mannen din egentlig?

M

Endret av FrøkenFjoll
Skrevet
FrøkenFjoll skrev (1 minutt siden):

Mannen min synes det er vanskelig å forholde seg til moren sin når hun er sur samtidig merker jeg at han er lei - for hans del kunne vi feiret alene. Og det kan vi for min del også - men da kan det hende svigermor til å være sur i månedsvis. Vi kan selvfølgelig invitere hjem til oss, men min svigermor må ha full kontroll og har i hvert fall ved tidligere anledninger ikke ønsket  å feire hos andre.

Altså, da får hun være sur til hun kommer på bedre tanker. Det verste du kan gjøre er å pleie furtinga til folk. Velsigne den stakkars sjela til svigerfaren din oppi det her. 

• Liker 7
Skrevet
FrøkenFjoll skrev (6 minutter siden):

Han synes det er vanskelig å forholde seg til moren sin når hun er så lunefull. Dette har pågått i mange år og også før jeg traff ham. Jeg prøver å si at vi må imøtekomme ønskene hennes for at barna våre skal ha en god relasjon til alle besteforeldrene sine, men jeg merker at jeg synes det kan være litt frustrerende at det er jeg som er "pådriver" - når det ikke er min mor det er snakk om.

Slutt å være pådriver.

Ta ikke initiativ til at dere vil til dem.

Vent, vent og vent på at svigermor tar initiativ selv til å feire jul sammen.

Planlegg for å feire jul hos dere selv og ta det som en bonus om hun plutselig skulle slå til med en invitasjon. 

Anonymkode: e4253...5c0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, FrøkenFjoll said:

Han synes det er vanskelig å forholde seg til moren sin når hun er så lunefull. Dette har pågått i mange år og også før jeg traff ham. Jeg prøver å si at vi må imøtekomme ønskene hennes for at barna våre skal ha en god relasjon til alle besteforeldrene sine, men jeg merker at jeg synes det kan være litt frustrerende at det er jeg som er "pådriver" - når det ikke er min mor det er snakk om.

Er det til barnas beste å ha en god relasjon til en bestemor som er så lunefull og som de aldri vet hvor de har psykisk?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis det eneste du vil er at barna dine får en magisk jul kan vel du og mannen din diske opp med det selv i stedet for å forvente at svigermor gjør det for dere. Makan.

Ja, kan ikke TS invitere svigers til dem? 

Anonymkode: 6e997...42f

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis hun ikke inviterte dere, og når dere spurte sa hun at dere kan komme men at hun ikke orker å gjøre noe særlig, ville jeg tolket det som at hun ikke ønsket å feire jul med dere. Da ville jeg heller hørt om dere kunne feiret med dine foreldre.

Men be mannen din avklare med sin mor om hun helst ønsker en rolig alenejul, det er best at han prater med sin mor, og ikke du.

Anonymkode: 8bf5b...cb8

Jeg ville spurt svigers om de ville komme til TS i stedet, siden de ikke orker å lage til jul selv. De ønsker kanskje likevel å feire med barnebarna. 

Anonymkode: 6e997...42f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest vilkåret
Skrevet (endret)

Er hun bipolar eller noe? Jeg tenker dere kan prøve å reise om mannen og du orker stelle stand jul hjemme hos henne og ta på dere det. Om hun er på lavbluss så har hun nok ikke ork eller humør. Om det er sykdom i bunn, så kan du se på det som at hun er delvis syk denne julen og humøret og energien kommer til å være deretter

Hva sier mannen din om hva dere burde gjøre?

Endret av vilkåret
Skrevet

Slutt å belag dere på å feire hos andre når det er så ustabilt. Nå har dere barn, på tide å skape ordentlige tradisjoner. Hvis svigermor er ustabil, så ikke feir med henne. Jeg har en sånn selv, og for ungenes del så unngår vi feiring med henne. 

Hvis svigermor velger å være sur i flere måneder, da er det hennes valg. Dere kan ikke styre hva andre folk skal gjøre eller hvordan de skal reagere, men dere kan styre dere selv. Og her ville jeg valgt å ikke utsette meg selv og min familie for dette. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Synes det er merkelig at voksne med egne barn er avhengig av å bli bedt bort/bedt hjem hver julaften. Hvorfor lager dere ikke deres egen jul, med egne tradisjoner osv? Og så kan man jo be de besteforeldre som ønsker å komme? Det kan være at din svigermor sliter psykisk, at hun ikke alltid er i tipp topp form uten at hun sier det åpent. 
Vil du at barna skal ha en magisk jul? Lag den selv 😉

Endret av missLynch
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
FrøkenFjoll skrev (38 minutter siden):

Mannen min synes det er vanskelig å forholde seg til moren sin når hun er sur samtidig merker jeg at han er lei - for hans del kunne vi feiret alene. Og det kan vi for min del også - men da kan det hende svigermor til å være sur i månedsvis. Vi kan selvfølgelig invitere hjem til oss, men min svigermor må ha full kontroll og har i hvert fall ved tidligere anledninger ikke ønsket  å feire hos andre.

Hvilket humør svigermor er i, er faktisk ikke deres ansvar - og hennes følelser er hennes ansvar og handler om henne selv. Følelsene hennes handler ikke om noen av dere. 

Jeg ville feiret med dine foreldre, eller bare dere kjernefamilien hjemme. Og jeg ville sagt ifra til farmor ganske kjapt, om at vi tenker å gjøre det litt annerledes i år. Hvordan hun reagerer er ikke noe dere skal bry dere om, hun høres ut som en ekstra belastning som egentlig skulle hatt profesjonell hjelp. Dere skal ikke trenge å gå på bekostning av dere selv, og denne ene kvelden i året - og liksom "ofre" dere for at en middelaldrende kvinne ikke skal bli sur? Slik hadde jeg aldri holdt på, dere har deres liv og hun har sitt liv, og sammen kan man skape en fin relasjon, men det er tydelig at noe essensielt mangler her, og det er som sagt ikke deres ansvar. Julekvelden er en gang i året og med små barn er det viktig at den blir fin og stemningsfull, så jeg anbefaler dere å ikke reise til svigermor. 

Svaret hennes kan for øvrig tolkes som, at hun ikke er særlig interessert i å ha noe julaften i år. Dere kan også invitere dem til dere, og hvis svigermor begynner å sutre og skape seg - sett hun på plass. Ikke aksepter slik oppførsel, og hvis hun blir dødelig fornærmet så får hun bare bli det. Kanskje hun tar det til seg etterhvert. 

Anonymkode: d217c...9d4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er for øvrig helt enig i de andre svarene her, hvor det blir sagt at nå som dere har barn så er det på full tid å skape egne tradisjoner. Hvorfor dere to voksne ikke feirer jul hjemme med barna, skaper tradisjoner for dem - og inviterer familie, syntes jeg høres veldig merkelig ut. Et par med barn skal ikke belage seg på å bli bedt bort hver jul, har man barn skal man helst skape trygghet og tradisjoner iht jul som de tar med seg resten av livet. Så anbefaler dere å starte med dette i år før det er for sent. 

Anonymkode: d217c...9d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...