AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #1 Skrevet 9. desember 2022 Et lite sukk og utblåsning! Jeg går på aap. Om dagen fungerer jeg veldig dårlig og trenger mye søvn og hvile og har smerter i magen og mye kvalm. Jo mindre hvile og søvn, jo værre blir kvalmen og smertene. Har lite energi. Minstemann har hatt stygg hoste i hele natt og dårlig i magen, så jeg holder henne hjemme. Når mannen stod opp sa han at han skulle dra på jobb, å se om han fikk lov å dra litt tidligere fra jobb (kontorjobb). Jeg sa han kunne ta sykt barndag. Det mente han var feil i og med jeg er hjemme, og at det ville ikke jobben hatt noen forståelse for. Han har så og si ingen fravær og aldri hatt sykt barndager, de har jeg alltid tatt. Er det for mye å forvente litt hjelp og at han en sjeldent gang kan sette familien først? Han jobber veldig mye. Anonymkode: d2ad2...4ee
andy capp Skrevet 9. desember 2022 #2 Skrevet 9. desember 2022 Så lenge du uansett er hjemme, er det er krav at du er så syk at du er ute av stand til å ta deg av barnet før han har rett på å være hjemme. Da på grunn av syk barnepasser. Jeg sier ikke at det ikke er tilfellet, men det er dette som utløser hans rett, bare så du er klar over det. Om du går på aap og er hjemme, har han i utgangspunktet ikke rett til å være hjemme med sykt barn. 10
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #3 Skrevet 9. desember 2022 andy capp skrev (9 minutter siden): Så lenge du uansett er hjemme, er det er krav at du er så syk at du er ute av stand til å ta deg av barnet før han har rett på å være hjemme. Da på grunn av syk barnepasser. Jeg sier ikke at det ikke er tilfellet, men det er dette som utløser hans rett, bare så du er klar over det. Om du går på aap og er hjemme, har han i utgangspunktet ikke rett til å være hjemme med sykt barn. Jo det har han rett til Anonymkode: 6208b...4c2 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #4 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Et lite sukk og utblåsning! Jeg går på aap. Om dagen fungerer jeg veldig dårlig og trenger mye søvn og hvile og har smerter i magen og mye kvalm. Jo mindre hvile og søvn, jo værre blir kvalmen og smertene. Har lite energi. Minstemann har hatt stygg hoste i hele natt og dårlig i magen, så jeg holder henne hjemme. Når mannen stod opp sa han at han skulle dra på jobb, å se om han fikk lov å dra litt tidligere fra jobb (kontorjobb). Jeg sa han kunne ta sykt barndag. Det mente han var feil i og med jeg er hjemme, og at det ville ikke jobben hatt noen forståelse for. Han har så og si ingen fravær og aldri hatt sykt barndager, de har jeg alltid tatt. Er det for mye å forvente litt hjelp og at han en sjeldent gang kan sette familien først? Han jobber veldig mye. Anonymkode: d2ad2...4ee Nei, jeg tenker dere bør dele det 50/50 . Du er hjemme fordi du er syk og din jobb er å bli frisk. Anonymkode: b01ad...fe2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #5 Skrevet 9. desember 2022 andy capp skrev (10 minutter siden): Så lenge du uansett er hjemme, er det er krav at du er så syk at du er ute av stand til å ta deg av barnet før han har rett på å være hjemme. Da på grunn av syk barnepasser. Jeg sier ikke at det ikke er tilfellet, men det er dette som utløser hans rett, bare så du er klar over det. Om du går på aap og er hjemme, har han i utgangspunktet ikke rett til å være hjemme med sykt barn. Hun er hjemme fordi hun er for syk til å jobbe.... Anonymkode: b01ad...fe2 7
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. desember 2022 #6 Skrevet 9. desember 2022 andy capp skrev (13 minutter siden): Så lenge du uansett er hjemme, er det er krav at du er så syk at du er ute av stand til å ta deg av barnet før han har rett på å være hjemme. Da på grunn av syk barnepasser. Jeg sier ikke at det ikke er tilfellet, men det er dette som utløser hans rett, bare så du er klar over det. Om du går på aap og er hjemme, har han i utgangspunktet ikke rett til å være hjemme med sykt barn. Dette er tull. Far har rett til å bruke syktbarndag uavhengig av tilstand til mor. Har selv brukt flere syktbarndager, min samboer er ufør. Hadde mor derimot vært så syk at hun ikke kunne tatt vare på friske barn så har far rett på permisjon, men ikke nødvendigvis lønnet permisjon.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #7 Skrevet 9. desember 2022 andy capp skrev (12 minutter siden): Så lenge du uansett er hjemme, er det er krav at du er så syk at du er ute av stand til å ta deg av barnet før han har rett på å være hjemme. Da på grunn av syk barnepasser. Jeg sier ikke at det ikke er tilfellet, men det er dette som utløser hans rett, bare så du er klar over det. Om du går på aap og er hjemme, har han i utgangspunktet ikke rett til å være hjemme med sykt barn. Vet ikke helt hvor du får det fra, men det stemmer ikke. Han har rett på sykedager med barn på lik linje som om jeg var i full jobb. Og jobben hans har overhode ingenting med min helse og om jeg jobber eller ikke. Jeg går heller ikke under barnepasser, det er bhg som gjør. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #8 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vet ikke helt hvor du får det fra, men det stemmer ikke. Han har rett på sykedager med barn på lik linje som om jeg var i full jobb. Og jobben hans har overhode ingenting med min helse og om jeg jobber eller ikke. Jeg går heller ikke under barnepasser, det er bhg som gjør. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee Dersom barnet er friskt og har planlagt fri (f.eks planleggingsdag) og du skal være hjemme, men du blir for syk for å ta deg av barnet er det du som er 'barnepasser' som utløser fars rett til lønnet fri etter loven, jo. Anonymkode: f671b...d84 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #9 Skrevet 9. desember 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jo det har han rett til Anonymkode: 6208b...4c2 Nei. Det har han ikke. Så synes jeg TS heller kan bruke energien sin på å komme seg opp av grøfta hun har kjørt seg ned i. I stedet for å vri problemet over på mannen. Her er det nok en ond spiral av arbeidsvegring, selvdyrking av problemer og tiltaksløshet. Her kan man f.eks begynne med å stå opp om morgenen og komme seg ut i aktivitet. Den empirisk bevisste løsningen på slike problemer, men det krever da at man innser selv hva problemet er. Anonymkode: 5657e...d08 2
Gjest Lykkedykker Skrevet 9. desember 2022 #10 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei. Det har han ikke. Så synes jeg TS heller kan bruke energien sin på å komme seg opp av grøfta hun har kjørt seg ned i. I stedet for å vri problemet over på mannen. Her er det nok en ond spiral av arbeidsvegring, selvdyrking av problemer og tiltaksløshet. Her kan man f.eks begynne med å stå opp om morgenen og komme seg ut i aktivitet. Den empirisk bevisste løsningen på slike problemer, men det krever da at man innser selv hva problemet er. Anonymkode: 5657e...d08 Off, blir så lei slike dårlige forsøk på nettrolling som dette.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #11 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dersom barnet er friskt og har planlagt fri (f.eks planleggingsdag) og du skal være hjemme, men du blir for syk for å ta deg av barnet er det du som er 'barnepasser' som utløser fars rett til lønnet fri etter loven, jo. Anonymkode: f671b...d84 For en random situasjon du drar opp. Her er det jo et barn som er syk, derav sykt barn-dager. Anonymkode: b8c37...318 3
Gjest takinova Skrevet 9. desember 2022 #12 Skrevet 9. desember 2022 Jeg ville syns det er rart at dere begge skal gå hjemme, men hvis du er for syk til å ta deg av barnet ditt så.. Hvem tar seg av det samme barnet på ettermiddagen?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #13 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei. Det har han ikke. Så synes jeg TS heller kan bruke energien sin på å komme seg opp av grøfta hun har kjørt seg ned i. I stedet for å vri problemet over på mannen. Her er det nok en ond spiral av arbeidsvegring, selvdyrking av problemer og tiltaksløshet. Her kan man f.eks begynne med å stå opp om morgenen og komme seg ut i aktivitet. Den empirisk bevisste løsningen på slike problemer, men det krever da at man innser selv hva problemet er. Anonymkode: 5657e...d08 Tusen takk for grådige gode råd! Det skal jeg absolutt prøve....... Jeg står opp vær jævla morgen kl. 05.00, selv om jeg vrir meg av smerte, men jeg kan jo alltids stå opp tidligere? I natt fikk jeg 3 timers søvn pga sykt barn, jeg burde vel aldri lagt meg, men gjør husarbeid i stede? Kjører barna til skole og barnehage og henter, men kanskje jeg heller burde løpt med løpevogn frem og tilbake i stede for bil, mens jeg hører på podcast om "hvordan bli frisk, laget av AnonymBruker fra kg". Går 2-3 ganger i uken i terapi og behandling. Jobber som en jævel for å bli så frisk jeg kan, men selvsagt kunne jeg sikkert jobbet met med meg selv når jeg sover. Men de har ingen kur for 1 av sykdommene mine, som forresten er fysiske alvorlige sykdommer, men selvsagt, dette kan jeg vel bare oversende? De gode dagene mine, som desverre blir færre og færre, så får jeg kanskje til en liten treningsøkt. Hvem er tiltaksløs? Jeg som er veldig syk men fremdeles setter familien og hjem først samtidig som jeg jobber ræva av meg for å bli friskere? Eller min friske mann som sitter 8 timer på kontoret, lite stressende arbeid, i tillegg, med mange kaffepauser og sosialt, og kommer hjem for å ligge i sofaen og i ny og ne reise seg opp før å ta litt husarbeid eller skifte en bleie? For stakkars, han er jo sliten av at jeg er syk og ikke orker sex og kos. Ja, desverre er mannen et problem, som i mange andre forhold. Desverre ble jeg såpass syk at det ble et enormt problem. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee 4 8
Gjest takinova Skrevet 9. desember 2022 #14 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for grådige gode råd! Det skal jeg absolutt prøve....... Jeg står opp vær jævla morgen kl. 05.00, selv om jeg vrir meg av smerte, men jeg kan jo alltids stå opp tidligere? I natt fikk jeg 3 timers søvn pga sykt barn, jeg burde vel aldri lagt meg, men gjør husarbeid i stede? Kjører barna til skole og barnehage og henter, men kanskje jeg heller burde løpt med løpevogn frem og tilbake i stede for bil, mens jeg hører på podcast om "hvordan bli frisk, laget av AnonymBruker fra kg". Går 2-3 ganger i uken i terapi og behandling. Jobber som en jævel for å bli så frisk jeg kan, men selvsagt kunne jeg sikkert jobbet met med meg selv når jeg sover. Men de har ingen kur for 1 av sykdommene mine, som forresten er fysiske alvorlige sykdommer, men selvsagt, dette kan jeg vel bare oversende? De gode dagene mine, som desverre blir færre og færre, så får jeg kanskje til en liten treningsøkt. Hvem er tiltaksløs? Jeg som er veldig syk men fremdeles setter familien og hjem først samtidig som jeg jobber ræva av meg for å bli friskere? Eller min friske mann som sitter 8 timer på kontoret, lite stressende arbeid, i tillegg, med mange kaffepauser og sosialt, og kommer hjem for å ligge i sofaen og i ny og ne reise seg opp før å ta litt husarbeid eller skifte en bleie? For stakkars, han er jo sliten av at jeg er syk og ikke orker sex og kos. Ja, desverre er mannen et problem, som i mange andre forhold. Desverre ble jeg såpass syk at det ble et enormt problem. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee Så det dreier seg egentlig ikke om omsorgsdager, men om mannens bidrag i hjemmet?
hjärterdam Skrevet 9. desember 2022 #15 Skrevet 9. desember 2022 takinova skrev (Akkurat nå): Så det dreier seg egentlig ikke om omsorgsdager, men om mannens bidrag i hjemmet? I situasjonen TS beskriver i hovedinnlegget er det ganske lett å lese mellom linjene at manglende lyst til å ta omsorgsdager = nok en tin som TS sin mann ikke gidder bidra med. Likevel TS - du skriver i første innlegg at han jobber mye, så skriver du at han er 8 timer på jobb. Det er helt normalt. Han jobber ikke da mye. Jeg har tatt mange sykt barn dager den perioden min mann har langtidssykemeldt, det kom an på hans dagforrm og på hva slagss syk barnet var, Hvem som tok mest og minst har jeg ikke pr nå regnskap over, men jeg fikk også overfør omsorgsdager fra far i perioder, så at jeg som ar i full jobb også tok mest av ske barn i perioder? Ja det tør jeg påstå. Det handler om rettigheter man som forelder har, og det handler om å hensynta partneren sin når det er mulig. 4
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #16 Skrevet 9. desember 2022 takinova skrev (1 minutt siden): Så det dreier seg egentlig ikke om omsorgsdager, men om mannens bidrag i hjemmet? Jo, akkurat i dag og ved behov dreier det seg om å være hjemme med sykt barn. For ringvirkningene etter lite søvn og en dag hjemme vil si langt mer smerter, enda større behov for søvn og hvile og muligens måtte avlyse behandlinger til uken. Kroppen har svært lite å gå på, særskilt etter sånne dager som dette. Nå sitter jeg å svetter som bare det, er svimmel, kvalm og mye smerter. Dette vet mannen min. Når minstemann er i bhg så sover jeg, hviler og går i behandling etter jeg har levert. Så da funker det ok. Men selvfølgelig vært bedre om mannen begynte å bidra mer som før. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee 3
Hensatt Skrevet 9. desember 2022 #17 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for grådige gode råd! Det skal jeg absolutt prøve....... Jeg står opp vær jævla morgen kl. 05.00, selv om jeg vrir meg av smerte, men jeg kan jo alltids stå opp tidligere? I natt fikk jeg 3 timers søvn pga sykt barn, jeg burde vel aldri lagt meg, men gjør husarbeid i stede? Kjører barna til skole og barnehage og henter, men kanskje jeg heller burde løpt med løpevogn frem og tilbake i stede for bil, mens jeg hører på podcast om "hvordan bli frisk, laget av AnonymBruker fra kg". Går 2-3 ganger i uken i terapi og behandling. Jobber som en jævel for å bli så frisk jeg kan, men selvsagt kunne jeg sikkert jobbet met med meg selv når jeg sover. Men de har ingen kur for 1 av sykdommene mine, som forresten er fysiske alvorlige sykdommer, men selvsagt, dette kan jeg vel bare oversende? De gode dagene mine, som desverre blir færre og færre, så får jeg kanskje til en liten treningsøkt. Hvem er tiltaksløs? Jeg som er veldig syk men fremdeles setter familien og hjem først samtidig som jeg jobber ræva av meg for å bli friskere? Eller min friske mann som sitter 8 timer på kontoret, lite stressende arbeid, i tillegg, med mange kaffepauser og sosialt, og kommer hjem for å ligge i sofaen og i ny og ne reise seg opp før å ta litt husarbeid eller skifte en bleie? For stakkars, han er jo sliten av at jeg er syk og ikke orker sex og kos. Ja, desverre er mannen et problem, som i mange andre forhold. Desverre ble jeg såpass syk at det ble et enormt problem. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee Som kontorarbeider med 7-8 timer foran en skjerm og mye møter osv, kan jeg si at det er langt mer slitsomt enn en fysisk jobb. Ja, har hatt begge deler og selv om kontorjobben er mer lønnsom så lengter jeg etter å komme ut og jobbe med de andre. Blir mentalt helt utkjørt av kontorjobben. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #18 Skrevet 9. desember 2022 hjärterdam skrev (1 minutt siden): I situasjonen TS beskriver i hovedinnlegget er det ganske lett å lese mellom linjene at manglende lyst til å ta omsorgsdager = nok en tin som TS sin mann ikke gidder bidra med. Likevel TS - du skriver i første innlegg at han jobber mye, så skriver du at han er 8 timer på jobb. Det er helt normalt. Han jobber ikke da mye. Jeg har tatt mange sykt barn dager den perioden min mann har langtidssykemeldt, det kom an på hans dagforrm og på hva slagss syk barnet var, Hvem som tok mest og minst har jeg ikke pr nå regnskap over, men jeg fikk også overfør omsorgsdager fra far i perioder, så at jeg som ar i full jobb også tok mest av ske barn i perioder? Ja det tør jeg påstå. Det handler om rettigheter man som forelder har, og det handler om å hensynta partneren sin når det er mulig. Han har en jobb/bedrift hjemme også. Litt ettersom ang arbeidsmengden. Men ingen krevende jobb. Har også minimum 2 timer reisevei. 😊 Fint at du forstod og så han. Det savner jeg. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2022 #19 Skrevet 9. desember 2022 Blizz1 skrev (4 minutter siden): Som kontorarbeider med 7-8 timer foran en skjerm og mye møter osv, kan jeg si at det er langt mer slitsomt enn en fysisk jobb. Ja, har hatt begge deler og selv om kontorjobben er mer lønnsom så lengter jeg etter å komme ut og jobbe med de andre. Blir mentalt helt utkjørt av kontorjobben. Han sier selv det ikke er slitsomt og ganske avslappende jobb. Har holdt på med det samme i over 20 år. Mye kaffepauser og sosialisering med kollegaer. Men har selv hatt kontorjobb og skjønner hva du mener. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee
Hensatt Skrevet 9. desember 2022 #20 Skrevet 9. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han har en jobb/bedrift hjemme også. Litt ettersom ang arbeidsmengden. Men ingen krevende jobb. Har også minimum 2 timer reisevei. 😊 Fint at du forstod og så han. Det savner jeg. Ts Anonymkode: d2ad2...4ee Så 12 timers arbeidsdag da med andre ord. Er jo ikke helt avslappende å kjøre bil i 4 timer hver dag heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå