Gå til innhold

Eilat i Israel


Wembi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har vært der ved nyttårstid, og ble dessverre skuffet. Det var ingenting der, bortsett fra noen dykkermuligheter. Været var for kaldt til bading, men litt soling i en lun krok gikk an. På den årstiden var også de fleste partystedene stengt, det var i det hele tatt lite å ta seg til. Men man kunne jo reise nordover i landet, og det anbefaler jeg.

Det var også anbefalt å dra til Egypt, men da må man få visum før man drar nedover.

Nyttårsfeiring (hvis du blir der nyttårsaften) var heller dårlig. Ingen fyrverkerier, og dårlig med utesteder med dans. Det beste utestedet var Hotel King Salomon.

Mitt inntrykk er at stedet passer best for dykker-entusiaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve Eilat svinger ikke. Det er et kjedelig og dyrt syden-sted, og heller ikke så varmt i januar. Dykkingen på israelsk side av Rødehavet er så godt som helt ødelagt av miljøødeleggelser.

Det er riktignok mange flotte utfluktsmuligheter i omegnen der, som Masada i Negev, Sinaifjellet i Egypt og Petra i Jordan. Du kan reise til både JOrdan og Egypt uten å ha visum på forhånd, du bare kjøper det på grensa, men Egyptvisumet du får da gjelder bare på Sinaihalvøya.

Jeg ville heller dratt til Sinai, Sharm el Sheikh for eksempel. Det er også et ganske ordinært Syden-sted, men du kan få luksushotell billig, været er mye bedre, dykkemulighetene er fantastiske, og det er et hyggelig sted. Veldig lite flatfyll, for eksempel.

Eller så kan du sjekke ut luksushotellene på jordansk side av Dødehavet. De bør du kunne få til en fornuftig pris, og de er flotte. Derfra kan du enkelt dra på dagsturer til Petra, Amman, Wadi Rum og Nebofjellet (der hvor Moses fikk skue ut over det lovede land som han aldri fikk gå inn i selv). Du kan feks ta billigfly til Eilat og så ta taxier til grensa, og derfra oppover langs Dødehavet på jordansk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipsene :) ser kanskje ut til at jeg må revurdere ønske om å dra dit.

Egypt er også et alternativ ja. I kategorien billig sydentur vil jeg helst ikke dra til kanariøyene, da er det vel ikke så mange andre alternativ på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...