Gå til innhold

Folk som sier” Ikke for å være frekk, men…”

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men du ser veldig tjukk ut i den buksa ass😄

Anonymkode: 1636a...b85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være når man vil si noe som lett oppfattes frekt, så nærtagne som folk er. Personen gir altså uttrykk for at hn ikke mener å være frekk, men at det er noe vedkommende ikke klarer å la være å påpeke eller gjøre.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bedre med : jeg sier ikke dette kun for å være frekk. 
😉

Anonymkode: 0bcac...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevian skrev (25 minutter siden):

I samme gate som "med all respekt..."

Jeg synes ikke det blir helt det samme. Iallfall mener jeg at det ofte kommer et mer vettug utspill etter "med all respekt.." enn "ikke for å være frekk..."

Jeg har brukt "med all respekt" i jobbsammenheng en gang. Da måtte jeg si i fra at jeg ikke var noen søppelbøtte for kjedelige oppdrag min overordnede selv ikke gadd eller hadde tid til å gjøre. Når man må gi beskjed om ting som ikke er ok, så synes jeg det funker greit å starte med "med all respekt" så lenge man følger opp høflig og saklig. 

"Ikke for å være frekk" har sjeldent blitt fulgt opp med noe annet enn frekkheter. Det er iallfall min erfaring.

Anonymkode: 8d025...69d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit jeg. Man sier indirekte at man ikke vil fornærme noen. :nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du føler behov for å unnskylde og (bort)forklare deg før du har sagt noe, er det et tegn på at du sannsynligvis ikke burde si det, eller i det minste prøve å finne en annen måte å si det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke for å være frekk men jeg er nødt til å avbryte denne telefonsamtalen for jeg får en jobbtelefon nå." Det er OK synes jeg. 

Anonymkode: 7af30...6be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

"Ikke for å være frekk men jeg er nødt til å avbryte denne telefonsamtalen for jeg får en jobbtelefon nå." Det er OK synes jeg. 

Anonymkode: 7af30...6be

"Unnskyld meg, men.." hadde vært langt høfligere. 

Anonymkode: 0343b...3cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som "ikke for å skryte", eller "for å være ærlig..."

Da tenker jeg at personen vanligvis ikke er ærlig. Og hvis noen sier det til meg så får jeg ikke helt med meg budskapet og svarer bare "Ja, NÅ var du ærlig, nå. Hvordan føles det?"

En litt artig historie var dama som kom hjem fra jobb og sønnen hennes sa "ikke for å skryte, men jeg har ødelagt lampa i gangen" og moren sa "er det noe å skryte av, da?!" hvorpå sønnen svarer tilbake "nei, det var jo akkurat det jeg sa, det var ikke for å skryte"

Når man sier "ikke for å være frekk" så er det jo akkurat det man er. 

Anonymkode: 8172b...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Folk som sier dette, bruker det bare som en unnskyldning for å være frekk.
Hadde en kollega som sa det hele tiden og jeg sa til han: "At du starter setningen sånn fritar deg ikke fra å være frekk. Du ER frekk. Og alle som starter en setning slik sier alltid noe frekt. Så bare gi faen din jævla idiot".
Etter det holdt han kjeft og sa det aldri mer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Ikke for å være frekk, men ..."

"Jeg er ikke rasist, men ..."

"Jeg mener ikke å henge ut noen, men ..."

Jo, det er akkurat det du er og gjør! 

Anonymkode: 113a0...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner ei som sier sånt altfor ofte. 'Ikke for å baksnakke Kari, men hun...' går også igjen der. Og 'ikke for å være dømmende, men...', før hun dømmer noen nedenom og hjem. 

Hun er ekstrem på det feltet der. Jeg får fnatt. Burde absolutt konfrontert henne. Voksen dame i 50-årene, øvre middelklasse der altså.

Anonymkode: f1b22...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk baksnakker i alle klasser. 
Men ser en større fellesnevner blandt "livets harde skole" folk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven

Folk som starter en setning slik er jo som regel frekke.

Og da skal man svare: men du er jo frekk, hvorfor sier du dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker

som "ikke for å kritisere men" ... og så blir du skjelt ut.

Anonymkode: 49b99...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 5.40):

Kjenner ei som sier sånt altfor ofte. 'Ikke for å baksnakke Kari, men hun...' går også igjen der. Og 'ikke for å være dømmende, men...', før hun dømmer noen nedenom og hjem. 

Hun er ekstrem på det feltet der. Jeg får fnatt. Burde absolutt konfrontert henne. Voksen dame i 50-årene, øvre middelklasse der altså.

Anonymkode: f1b22...53b

Jeg kjenner ei på snart 61 år som er mye verre enn dette. Hun kjefter hvis noen ifølge henne begynner med å si ikke for å være frekk med å syte om at nå spekulerer du voldsomt og det vil jeg ikke være med på før hun selv begynner å spekulere i øst og vest. Jeg burde absolutt konfrontere henne neste gang vi møtes på kafe. Hun er ei kjeftesmelle og kaklehøne av en annen verden.

Anonymkode: 88527...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...