Gå til innhold

Folk som sier” Ikke for å være frekk, men…”

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er frekke. Hater den setningen.

Flere som føler det samme?

Anonymkode: ccc54...dfc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nødvendigvis, jeg bruker det når jeg sier noe som av en eller annen grunn må sies, men vil understreke at jeg ikke er ute etter å fornærme folk.

Jeg sier det jo aldri om utseende eller noe annet jeg vet vil såre folk.

Anonymkode: ca471...415

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som kommer før «men…» betyr ingenting. Det finnes mye bedre måter å pakke inn ubehagelige budskap.

Anonymkode: 838fb...459

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt som kommer før «men…» betyr ingenting. Det finnes mye bedre måter å pakke inn ubehagelige budskap.

Som ...? 

Det er altså ikke alltid man har så veldig lang tid til å finne på noe for å pakke ting inn.

Eller når ting er som de er, er det ikke alt som lar seg si på en veldig koselig måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det dette med at hvis man pakker ting alt for mye inn, er det mange som rett og slett ikke skjønner budskapet. Når budskapet er at "Dette går virkelig ikke an, det må stoppe nå! Nå!!!!", hjelper det ikke å dulle det inn i bomull.

Da kan man regne med at den det gjelder kanskje gjør det unevnelige sjeldnere, når ingen ser, eller overfor andre. Eller tenker at det var nok ikke så farlig, for hun sa det jo på en så koselig måte ....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke for å fornærme deg, men"... 

Enkelte mennesker må slutte å tro at de kan nøytralisere en fornærmelse ved å legge til et prefiks.

Anonymkode: 1e9e3...1cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som ...? 

Det er altså ikke alltid man har så veldig lang tid til å finne på noe for å pakke ting inn.

Eller når ting er som de er, er det ikke alt som lar seg si på en veldig koselig måte.

Eksempel på når du starter setningen din med «ikke for å være frekk, men…» Det vil variere hvordan ting kan sies på en bedre måte.

Hvis det er noe veldig tydelig, som hvis noen har puttet skjørtet i strømpebuksa er det bedre å si rett ut, «du vil kanskje rette litt på skjørtet» heller enn å begynne med «ikke for å være frekk, men…». Hvis noen sårer følelsene dine er det bedre å si «nå ble jeg lei meg» enn «ikke for å være frekk, men…».

Jeg mener ikke at ting trenger å pakkes så mye inn, men alt som kommer etter «ikke for å være frekk» blir faktisk ekstra ekkelt. Det blir som jentemobbere som tror det er greit at de er slemme, for de startet jo med «ikke for å være frekk»

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et forvarsel om at det jeg nå kommer til å si er min sanne mening og ufiltrert. Benyttes ved usikkerhet på mottakers reaksjon.

Anonymkode: af42a...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de som sier sånn er ekstra frekke. De vet selv at de er det, men ønsker ikke å bli oppfattet som frekke.

De ønsker å skåne sine egne følelser, ikke følelsene til de som de snakker stygt til.

Så ja, enig med deg i at de er frekke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

always skrev (18 minutter siden):

Syns de som sier sånn er ekstra frekke. De vet selv at de er det, men ønsker ikke å bli oppfattet som frekke.

De ønsker å skåne sine egne følelser, ikke følelsene til de som de snakker stygt til.

Så ja, enig med deg i at de er frekke.

Eventuelt skjønner de godt at de kommer til å bli oppfattet som frekke, men prøver å unngå kritikk tilbake. De har jo tross alt sagt at de ikke mener det frekt, da kan ikke andre komme å si at de er frekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er nok et forsøk på å ta brodden av det som kommer. Å gi seg selv et påskudd til å være brutalt ærlig, og tar mottakeren det som frekkhet så er det dens egen feil. Omtrent som å avslutte en setning med "holdt jeg på å si." Nei, du sa det, faktisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike sammenhenger ender man alltid opp med å være det man sier man ikke vil være.

"Ikke for å være frekk, men..."
"Ikke for å være rasist, men..."
"Ikke for å bli usaklig, men..."

Anonymkode: 37920...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun for å forsvare det de skal si. Sier noen at de ikke er rasistiske, så kommer det noe oppgulp etterpå. Eller ikke homofobe etc. 

Anonymkode: e736c...704

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Eventuelt skjønner de godt at de kommer til å bli oppfattet som frekke, men prøver å unngå kritikk tilbake. De har jo tross alt sagt at de ikke mener det frekt, da kan ikke andre komme å si at de er frekke.

Ja det er derfor de ikke ønsker å bli oppfattet frekke, fordi de ikke ønsker kritikk tilbake, for å skjerme sine egne følelser, men de tråkker velvillig på andre sine 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det går ut på å forberede sinnet til den du snakker med. Som f.eks at setningen "du kommer ikke til å tro det jeg skal fortelle deg". Lytteren vil etter dette være tilbøyelig til å tro omtrent hva du enn forteller.

Det er forsket på dette, meget intr.

Anonymkode: 356e8...417

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...