Gå til innhold

Kan 3-åringer manipulere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og latterliggjøring. 

Christina82, mod

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bytter ut ordet manipulere med grensetesting og grensesøking tror jeg pipa hadde fått en annen lyd her i tråden. 

Folk er forskjellige, barn er forskjellige. Behovene er forskjellige. 

Men at de bruker de verktøyene de har til å oppnå det de vil det er jeg ikke i tvil om. De fleste treåringer er ganske kompetente.

Anonymkode: 2a1d0...50d

• Liker 2
Skrevet
Kanutte skrev (20 timer siden):

men om de vet at mor/far gir etter når de gråter, kan de gråte for å få viljen sin. Det har i allefall alle barna jeg har kjent. 

Dette starter veldig tidlig ja... :) For få vilje og oppmerksomhet, er her de fleste foreldre feiler fullstendig i oppveksten. De lar dette bare gå videre gjennom mange år, så barna styrer foreldre 100%.

Slik er det i dag dessverre.

Anonymkode: 0296a...790

• Liker 1
Skrevet

Skremmende umodent. Barnet kommuniserer. Her er det moren som manipulerer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er enig med deg, men tror aldri svigersøster ville sagt at barnet var utrygt og hadde seperasjonsangst? Hun har dessuten vært ekstremt mye hos besteforeldre siden hun var baby, på overnatting siden hun var 6 mnd. Men man kan kanskje få seperasjonsangst likevel...

Mitt barn har ekstremt mye seperasjonsangst.. føler svigers anklager meg litt, fordi jeg ikke vil sende barnet på overnatting ennå...

Ts

Anonymkode: a72de...262

At et barn på bare 3 år allerede har vært ekstremt mye hos besteforeldrene gir jo grunnlag for mere sperasjonsangst. Kanskje mor skal ta hintet å forsøke å høre hva barnet prøver å formidle fremfor å avfeie det som manipulasjon.

• Liker 2
Skrevet

Hmmm litt usikker altså. Da jeg jobbet i bhg hadde jeg en lang diskusjon med en jente mellom 3-4 år som ville skifte klær,men jeg sa nei og forklarte hvorfor. Hun spurte igjen og igjen men jeg sa enda nei. Da gikk hun i gangen og sto rett opp og ned å tissa seg ut, og sa " sånn,nå må jeg bytte"....da jeg fortalte det som en historie til moren sa hun " ja hun er veldig utspekulert, det var jeg også som barn" 

Anonymkode: c157e...6c7

• Liker 1
Gjest vilkåret
Skrevet
On 12/8/2022 at 1:00 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en svigerinne som snakker en del om at hennes 3-åring manipulerer henne. Når hun sier "nei, mamma, ikke dra" og sutrer når barnet skal være hos besteforeldre og mammaen skal dra. Eller gråter. Så sier svigerinna etterpå at "hun bare manipulerer meg" og at "hun vet akkurat hvilke knapper hun skal trykke på".

Mitt barn er kun 1,5, så jeg kan ikke relatere helt. Men det høres litt ille ut å kalle en 3-åring manipulerende?

Når noen kommer med merkelige kommentarer om deg eller personer som er rundt de, som du ikke syntes er logiske, så er sjansen stor for at de egentlig avslører noe om seg selv. Dvs, sannsynligvis er denne venninnen din en manipulerende person, og hun anklager barnet sitt for å være noe hun selv er.

En 3 åring er nok ikke bevisst manipulerende. Det handler nok mer om at barnet lærer at en viss type oppførsel gir et visst type resultat. Men barnet er ikke gammelt nok til å forstå om det det gjør er moralsk feil eller manipulerende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2022 den 15.20):

DETTE. 

Du må handle TS, for hvis svigerinnen din fortsetter slik - vil det gå utover barnet på langssikt. Barnet er IKKE manipulerende, men søker trygghet hos sin mor. Det er ekte følelser. 

Anonymkode: 3135b...e2f

jepp! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Wow mye ulike meninger😅 

Jeg kommer nok ikke til å handle noe særlig... alle i svigerfamilien ser ned på meg fordi jeg "skjemmer bort" barnet mitt med kos og kjærlighet. Svigersøster og mannen har vært så "flinke" å lært barnet til å ligge alene siden hun var nyfødt. Jeg har villet ha barnet mitt når hun gråter, og har ikke latt andre holde henne lenge hvis hun ikke har funnet roen. Så de mener at barnet mitt er vrang, bortskjemt osv. Hvis jeg skulle tatt noe opp med svigerinnen hadde nok den familien lagt meg mer for hat😅 

Ts

ehm .. Dette grenser til omsorgssvikt (slik jg leser det blir barnets følelser ignorert og mistenkeliggjort av mor)  og det er ikke greit!! Barnet vil ende opp med utrygg tilknyting til andre mennesker+ stor sjanse for større psykiske problemer.

Du gjør riktig, hun gjør definitivt feil. Hvis dette barnet ikke har noen andre i sin nærheten som kan si fra og stå opp imot mor -få henne til å tenke seg om må du nesten være den voksne her som sier noe! At hun irettesetter deg for å gi barnet ditt omsorg er jo å helt uaktuelt slik jg ser det, hadde hu vært i min «familie» ville hun fått hørt det så det sang etter😏. Ikke ok !! 😩 

Skrevet

Selv om det kan virke som om en 3-åring manipulerer deg, er det viktig å huske at dette er helt normale utviklingsfaser som barn i denne alderen går gjennom. Barnet ditt er i en alder der det føler en sterk selvstendighet og har et sterkt ønske om å ha kontroll. Dette kan resultere i at de kan prøve å manipulere deg for å få det de ønsker. Dette er fordi de ennå ikke har tilstrekkelig kontroll over sine egne følelser.

Det er imidlertid en rekke undersøkelser som bekrefter at barn i denne alderen kan manipulere for å få det de ønsker. For eksempel har en studie vist at barn som var mellom 3-5 år, hadde en tendens til å manipulere sine foreldre ved å bruke gråt og protest som et middel til å få det de ønsket. Dette viser at det er helt normalt at barn i denne alderen prøver å manipulere sine foreldre og at det er et uttrykk for deres selvstendighet og kontrollbehov.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er ufyselig, faktisk, å omtale barn på denne måten. Teste grenser, manipulere, vri deg rundt lillefingeren, gir du henne fingeren, tar hun hele hånden, spill for galleriet, krokodilletårer osv.

Alle sånne måter å omtale barn på er dehumaniserende. En 3-åring som er lei seg over at mor drar gir bare uttrykk for det. Og om så var at dette barnet ikke egentlig var forferdelig lei seg, men likevel ville at moren skulle være der og derfor gråt litt ekstra, er det da manipulasjon? Nei. Manipulering er noe helt annet og mer ondsinnet og det er ikke noe ok å tenke eller snakke sånn om barnet sitt.

Skrevet

Vi mennesker har jo relativt høy intelligens, og vil forsøke alle midler for å oppnå det vi ønsker/trenger mest. 

Ordet manipulering forbinder jeg med noe negativt, en ondsinnet måte å utnytte andres godvilje, så man selv oppnår noe på deres bekostning. Å beskylde en 3-åring for slike intensjoner, er offertankegang og idiotisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...