AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #1 Skrevet 8. desember 2022 Nå har jeg slitt med vondt kroppslukt i 7 år. Jeg prøver alt jeg kan, har snakket med lege, tatt prøver av blod, avføring og urin. Alt er ok. Det er ingen av mine aller nærmeste som sier at jeg lukter vondt, men jeg opplever dessverre at andre jeg ikke kjenner kommenterer det. Jeg har mistenkt at jeg har en alvorlig sykdom, men selv etter 7 år har jeg ikke falt om eller havnet på sykehuset. Jeg skulle ønske jeg kunne legge meg selv inn å kreve at legene tok alle tester som finnes til dette mysteriet er løst! I den siste jobben jeg hadde var det så ille at en annen ansatt luktet på meg! Jeg fikk nesten daglig høre hvor ille det luktet, men det var aldri noen som sa det rett til meg. Det er nesten som om jeg lurer på at det ikke lukter direkte av meg, men at jeg lukter i kontakt med andre lukter rundt meg? I begynnelsen av lukt-probleme fikk jeg ei venninne til å lukte på meg, og hun sa jeg ikke lukter noe som helst. Jeg er så frustrert og irritert, og jeg gruer meg til å starte i ny jobb igjen. Det var mange ganger jeg måtte gråte etter jobb, og jeg har aldri fortalt samboeren min at jeg sliter med dette. Jeg har ikke hørt han si jeg lukter vondt, bortsett fra at han har nevnt at turskoene mine lukter ganske vondt noen ganger, så jeg har begynt å bruke såler som kan vaskes. Jeg vasker alle klær på 60 grader og dusjer en eller to ganger hver dag. Jeg trener tre ganger i uka, er litt undervektig. Jeg plages noe med magen og forstoppelse, og har IBS, men det har blitt litt bedre etter endringer i kostholdet. Legen min sier hun ikke kjenner noe lukt av meg. Har du noen erfaringer/råd? 😕 Anonymkode: 5fab8...eef
Mezzosoprena Skrevet 8. desember 2022 #3 Skrevet 8. desember 2022 Ingen andre sier til deg at du lukter, ikke engang når du ber de sjekke? Kan dette ha noe med luktesansen din å gjøre, og ikke kroppslukt? 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #5 Skrevet 8. desember 2022 Hvis de rundt ikke kjenner noe rar lukt av deg så tenker jeg at det ikke er noe lukt og at alt er i orden. Kanskje reflektere litt over hvorfor du har fått et oppheng i dette og det kan nok en psykolog være mer behjelpelig med enn en venninne eller blodprøve. Anonymkode: e9b6a...376 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #6 Skrevet 8. desember 2022 Bor du i kjeller med mugg? Bruker du vaskemiddel/tøymykner med parfyme? Røyker du? Katt? Dette er noe som kan lukte ubehagelig for andre men du kjenner det kanskje ikke selv. Anonymkode: 8c95d...46b
Mezzosoprena Skrevet 8. desember 2022 #7 Skrevet 8. desember 2022 nordlending skrev (3 minutter siden): Kan det komme fra klærne? Macro skrev (1 minutt siden): Er ikke klær eller bopel som lukter da? Men er det ikke likevel rart at andre ikke kjenner det da? Jeg kjente en gang en eldre dame som bodde i et hus som ikke luktet spesielt godt, og det kjentes jo på henne selv om det ikke var hennes kroppslukt...
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #8 Skrevet 8. desember 2022 Jeg tror du ikke lukter noe. De som synes noe lukter vondt reagerer nok heller på parfymen i vaskemiddel eller noe, og det er ikke din feil at de er så uhøflige å kommentere sånt. Det er helt normalt å synes at andres klær har rar lukt når folk bruker annet vaskemiddel enn deg. Anonymkode: 75778...86c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #9 Skrevet 8. desember 2022 Fiskeodørsyndrom? https://nhi.no/sykdommer/barn/arvelige-og-medfodte-tilstander/fiskeodor-syndromet/ Anonymkode: fba04...f43
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #10 Skrevet 8. desember 2022 Synes det er veldig rart at dine nærmeste sier det ikke lukter av deg. Sikker på at det ikke bare er i ditt eget hode? Anonymkode: 9823d...eb6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #11 Skrevet 8. desember 2022 Se på kostholdet, kan noen av disse være synderen: https://veientilhelse.no/matvarer-forarsaker-darlig-kroppslukt/ https://veientilhelse.no/matvarer-som-forarsaker-kroppslukt/ Anonymkode: 84822...f4d
klarinetta Skrevet 8. desember 2022 #12 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg slitt med vondt kroppslukt i 7 år. Jeg prøver alt jeg kan, har snakket med lege, tatt prøver av blod, avføring og urin. Alt er ok. Det er ingen av mine aller nærmeste som sier at jeg lukter vondt, men jeg opplever dessverre at andre jeg ikke kjenner kommenterer det. Jeg har mistenkt at jeg har en alvorlig sykdom, men selv etter 7 år har jeg ikke falt om eller havnet på sykehuset. Jeg skulle ønske jeg kunne legge meg selv inn å kreve at legene tok alle tester som finnes til dette mysteriet er løst! I den siste jobben jeg hadde var det så ille at en annen ansatt luktet på meg! Jeg fikk nesten daglig høre hvor ille det luktet, men det var aldri noen som sa det rett til meg. Det er nesten som om jeg lurer på at det ikke lukter direkte av meg, men at jeg lukter i kontakt med andre lukter rundt meg? I begynnelsen av lukt-probleme fikk jeg ei venninne til å lukte på meg, og hun sa jeg ikke lukter noe som helst. Jeg er så frustrert og irritert, og jeg gruer meg til å starte i ny jobb igjen. Det var mange ganger jeg måtte gråte etter jobb, og jeg har aldri fortalt samboeren min at jeg sliter med dette. Jeg har ikke hørt han si jeg lukter vondt, bortsett fra at han har nevnt at turskoene mine lukter ganske vondt noen ganger, så jeg har begynt å bruke såler som kan vaskes. Jeg vasker alle klær på 60 grader og dusjer en eller to ganger hver dag. Jeg trener tre ganger i uka, er litt undervektig. Jeg plages noe med magen og forstoppelse, og har IBS, men det har blitt litt bedre etter endringer i kostholdet. Legen min sier hun ikke kjenner noe lukt av meg. Har du noen erfaringer/råd? 😕 Anonymkode: 5fab8...eef Hvis samboeren din aldri har kjent noe, er det jo en indikasjon på opplevelsen kanskje kommer fra deg selv? Jeg har iblant fantomlukter, kjenner ekle lukter som ikke er der. Føler ikke at de kommer fra meg selv da, riktignok.. De fleste tursko lukter vondt 😜 Hadde det vært ånden din/munnen ville jo samboer kjent det. Er det en mulighet for at det er din egen luktesans som spiller deg et puss? 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #13 Skrevet 8. desember 2022 Når ikke engang samboeren din kjenner vondt lukt fra deg tenker jeg dette er psykisk med en anelse paranoia fra din side Anonymkode: 122eb...95d 2
Macro Skrevet 8. desember 2022 #14 Skrevet 8. desember 2022 Teatrica skrev (27 minutter siden): Men er det ikke likevel rart at andre ikke kjenner det da? Jeg kjente en gang en eldre dame som bodde i et hus som ikke luktet spesielt godt, og det kjentes jo på henne selv om det ikke var hennes kroppslukt... Mugg- og sopplukt kjennes kun av folk som ikke er vandt til lukta. Derfor er det ikke sikkert de som omgås TS hyppig ikke kjenner den.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #15 Skrevet 8. desember 2022 Macro skrev (13 minutter siden): Mugg- og sopplukt kjennes kun av folk som ikke er vandt til lukta. Derfor er det ikke sikkert de som omgås TS hyppig ikke kjenner den. Men legen kjente heller ingen lukt. Anonymkode: 75778...86c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #16 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Synes det er veldig rart at dine nærmeste sier det ikke lukter av deg. Sikker på at det ikke bare er i ditt eget hode? Anonymkode: 9823d...eb6 Hun skriver jo at andre kommenterer kroppslukten hennes. På jobb. Anonymkode: 0b3c4...d31 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #17 Skrevet 8. desember 2022 Er dette den samme TS som for en god stund siden hadde en tråd om at noen på jobben sa at hun luktet vondt, og at ingen andre hadde merket noen vond lukt? Også denne personen hadde vært hos lege, og fått beskjed om at hun ikke luktet vondt. Familie og venner avkreftet også at hun luktet vondt. Dersom det er samme TS, husker jeg at tråden ble ganske lang. Og at de fleste mente at det var lite trolig at det virkelig luktet vondt av TS. Anonymkode: b8558...f18 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #18 Skrevet 8. desember 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fiskeodørsyndrom? https://nhi.no/sykdommer/barn/arvelige-og-medfodte-tilstander/fiskeodor-syndromet/ Anonymkode: fba04...f43 Fy faen, det må jo være noe av det jævligste å få. TS, høres litt ut som du er paranoid for å lukte vondt. Samboeren din burde jo reagert hvis det var tilfelle? Anonymkode: 189f4...660
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #19 Skrevet 8. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hun skriver jo at andre kommenterer kroppslukten hennes. På jobb. Anonymkode: 0b3c4...d31 Ja, da må det vel være sant da. Hva skulle det ellers være? Mobbing på jobb kan det hvertfall ikke være, det er vel bare noe interesseorganisasjoner melder om for å stjele skattepengene våre. Anonymkode: 3c9f9...998
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2022 #20 Skrevet 8. desember 2022 Årsaken til fiskeodørsyndromet er høyt innhold av det illeluktende stoffet trimetylamin i kroppen. Dette er kanskje bare funfact, men nivået av trimetylamin i kroppen er ofte omvendt proposjonalt med D-vitaminnivået. Det vil si at lavt nivå D-vitamin gir høyt nivå trimetylamin og omvendt. Altså at D-vitamin hemmer dannelsen av trimetylamin. Kilder: https://www.google.com/search?q=trimethylamine+vitamin+d+deficiency Du trenger ikke å ha så høye nivå av trimetylamin at du kvalifiserer til diagnose for at folk kan kjenne eimen. Lever du i grenseland for diagnosen, kan det være nok at D-vitaminnivået går litt opp og ned før det kan utløse variasjon i trimetylamin-nivåer og dermed kommer det en eim. Får du mer kommentarer om vinteren? Siden du tar opp spørsmålet nå, vil jeg anta at problemet er økende akkurat nå. Anonymkode: 5ce62...da0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå