Gå til innhold

Hvordan forholde seg til silent treatment?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interessant tema, men når trådstarter er fraværende så da gidder jeg ikke

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kaisada skrev (På 6.12.2022 den 21.18):

Du forholder deg ikke til det. Lat som du ikke skjønner den type manipulering og lat som alt er fryd og gammen.

Silent treatment er en tarvelig  hersketeknikk. Det å ignorere den totalt og late som ingenting. Gjerne være litt munter på toppen er en deilig hersketeknikk tilbake som jeg ofte benytter meg av. Vinner stort hver gang. Da på den måten at det  smitter lett over og konflikten løsner.

Anonymkode: 599f3...0f7

Skrevet

Har en venninne som gjør det masse, og det er åpenbart fordi hun har hatt det kjipt i oppveksten, men det er så slitsomt? Er det lov å droppe henne ?

Anonymkode: 902b7...4dc

Skrevet

Er det kollega ignorer jeg tilbake. Jeg vil også danne meg en negativ bilde av personen. Jeg vil være ekstra oppmerksom på hvordan jeg ordlegger meg, og vil ikke ha mye kontakt med personen med mindre det er nødvendig for jobben. Det er kanskje litt ekstremt, men jeg har vokst med en mor som brukte det mye gjennom barndommen og jeg hater det. 

Jeg har valgt venner og kjæreste som ikke driver på med sånt tull.  Er de misfornøyde eller såret respektere de seg selv og meg ved å være ærlig og direkte.

Anonymkode: d480e...9f0

• Liker 2
Skrevet

Stor forskjell på silent treatment og sosial tilbaketrekking som flere her tydligvis mener er det samme..?

Er ikke silent treatment at personen bevisst ignorer/ikke snakker til deg som straff for at du har gjort/sagt noe feil?

Eller er det jeg som er helt på bærtur??

Anonymkode: ed15c...c14

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg aksepterer det ikke. Folk får enten fortelle meg hva de er misfornøyd med ellers kan de ryke og reise for alt jeg bryr meg. Passiv aggressivitet er fullstendig toksisk og psykisk ødeleggende for alle rundt de som tyr til stonewalling når de er misfornøyde. Når jeg opplever sånt har jeg bare ett mål: få dem ut av livet mitt. 

Anonymkode: ceff1...973

• Hjerte 1
Skrevet

Vet ikke om dette klassifiseres som silent treatment, men selv har jeg alvorlig traumelidelse. Hvis jeg er i en samtale med noen og jeg blir så trigget at jeg er langt over toleransevinduet, så faller rullegardinet ned. Jeg dissosierer, faller ut av samtalen og mister evnen til å snakke. Er ikke noe manipulativt bak. Bare at stressnivået er så høyt at hele kommunikasjonen stopper opp. Blir stum og stiv av skrekk. 

Anonymkode: dc0ce...108

• Hjerte 1
Skrevet

Det kan være vanskelig å forholde seg til silent treatment. Ofte er det beste å vise at du er interessert i å løse konflikten, snakke om følelser og forsøke å komme frem til en løsning. Prøv å unngå å gi personen silent treatment tilbake, siden dette sannsynligvis vil forverre situasjonen. Det kan også være lurt å ta kontakt med personen og spørre om hva som er galt og hvordan du kan hjelpe. Det er ikke alltid lett å finne frem til en løsning, men å vise at du er villig til å lytte og forstå kan gjøre en stor forskjell.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Stor forskjell på silent treatment og sosial tilbaketrekking som flere her tydligvis mener er det samme..?

Er ikke silent treatment at personen bevisst ignorer/ikke snakker til deg som straff for at du har gjort/sagt noe feil?

Eller er det jeg som er helt på bærtur??

Anonymkode: ed15c...c14

Silent treatment er å bevisst ignorere personen som straff for noe du har gjort som den andre ikke liker, ja. Å trekke seg tilbake for å roe seg ned, eller at man blir trigget av noe og går ut av situasjonen, eller at man trekker seg unna folk generelt pga depresjon/angst etc, er ikke det samme. Gjør man førstnevnte i en krangel, er det lurt å si fra om at "jeg må roe meg ned, kan vi ta en pause på 15 min/kan vi snakke mer om det (sett inn rimelig tid her). Og den som trenger å kjøle seg ned først vil ofte kunne ta opp igjen tråden senere. De som strever med de to sistnevnte gjør lurt i å snakke om dette etterpå i sine nære relasjoner, slik at de vet om det. Ved silent treatment forventes det at når vedkommende snakker med deg igjen, skal du glemme hele greia og fortsette som om ingenting(heller ikke grunnen til silent treatment) har skjedd.

Anonymkode: 28103...7e5

• Liker 1
Skrevet

Av og til møter man folk som behandler en så dårlig at man bare må kutte all kontakt og kommunikasjon av hensyn til egen helse.

Anonymkode: 7bdfc...553

Skrevet

Hva syntes dere om dette da? Kjæresten min var sur på meg og gav meg silent treatment en  hel dag. Det var skikkelig ubehagelig og jeg begynte å Google masse om det, noe som hjalp meg den dagen, fordi jeg da skjønte at det var han som gjorde noe galt, ikke meg. Neste dag tok han opp på en ryddig og fin måte hva som plaget han, og vi fikk ryddet opp. Har derfor gått videre, men ble minnet på det av denne tråden.

Anonymkode: fcce7...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva syntes dere om dette da? Kjæresten min var sur på meg og gav meg silent treatment en  hel dag. Det var skikkelig ubehagelig og jeg begynte å Google masse om det, noe som hjalp meg den dagen, fordi jeg da skjønte at det var han som gjorde noe galt, ikke meg. Neste dag tok han opp på en ryddig og fin måte hva som plaget han, og vi fikk ryddet opp. Har derfor gått videre, men ble minnet på det av denne tråden.

Anonymkode: fcce7...5aa

Da tenker jeg han hadde behov for å være i seg selv den dagen. Hadde han bedrevet silent treatment hadde han ikke ryddet opp i det dagen etterpå, men latet som ingenting.

Anonymkode: 844bb...65e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 17.33):

Sammenligner du fysisk vold med silent treatment? 

Anonymkode: 3eda6...cc7

Hvis jeg fikk valget mellom en ørefik eller å bli nedpsyket av en som driver med silent treatment, hadde jeg valgt en ørefik. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Silent treatment er en tarvelig  hersketeknikk. Det å ignorere den totalt og late som ingenting. Gjerne være litt munter på toppen er en deilig hersketeknikk tilbake som jeg ofte benytter meg av. Vinner stort hver gang. Da på den måten at det  smitter lett over og konflikten løsner.

Anonymkode: 599f3...0f7

Fantastisk løsning det der 🙌 det kan funke veldig bra🙏

Skrevet
JaVel skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg fikk valget mellom en ørefik eller å bli nedpsyket av en som driver med silent treatment, hadde jeg valgt en ørefik. 

Samme her. Smerten etter ørefiken går i alle fall over etter en relativt kort stund. Ettervirkningene av å bli nedpsyket er både mer skadelige og varer lenger. 💔

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Silent treatment er å bevisst ignorere personen som straff for noe du har gjort som den andre ikke liker, ja. Å trekke seg tilbake for å roe seg ned, eller at man blir trigget av noe og går ut av situasjonen, eller at man trekker seg unna folk generelt pga depresjon/angst etc, er ikke det samme. Gjør man førstnevnte i en krangel, er det lurt å si fra om at "jeg må roe meg ned, kan vi ta en pause på 15 min/kan vi snakke mer om det (sett inn rimelig tid her). Og den som trenger å kjøle seg ned først vil ofte kunne ta opp igjen tråden senere. De som strever med de to sistnevnte gjør lurt i å snakke om dette etterpå i sine nære relasjoner, slik at de vet om det. Ved silent treatment forventes det at når vedkommende snakker med deg igjen, skal du glemme hele greia og fortsette som om ingenting(heller ikke grunnen til silent treatment) har skjedd.

Veldig godt beskrevet!

Jeg slår hardt ned på silent treatment, ref. min kommentar om mental vold over. Det er en hersketeknikk, og manipulasjon. Da kommer alltid denne motbøren fra de som må "roe seg ned". 

Men det er noe helt annet.

Jeg er også en kruttønne, og har med alderen lært meg når jeg må telle til 10 (eller 100). Men jeg klarer da likevel å si til mannen "du, jeg trenger noen minutter" før jeg går inn på et annet rom. Og vi har snakket godt om det, så han vet at det er til det beste. 

Anonymkode: 234e7...e7d

• Nyttig 1
Skrevet

Spørs helt på settingen.

Er det en tenåring som gjør opprør fordi du har tatt mobil/pc? Sett ungen på plass.

Er det din venninne/kompis/voksent familiemedlem som ikke orker mer diskusjon i ett emne dere ikke blir enige om? La det ligge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...