Gå til innhold

Harry & Meghan

Nattens rytter

Anbefalte innlegg

Gjest MissWoodville
ops2 skrev (4 timer siden):

Akkurat dette mener jeg også. Jeg ser hva som blir kommentert på Twitter og Youtube. Det er nok, de går rett på hovedpunktene, ikke alt småpratet. Mange har skrevet det er kjedelig og langtrukkent.

Harry er jo helt blåst i hodet, hvis det er sant at han ikke fortalte henne noe på forhånd. Å sitte i bilen og si to minutter på forhånd: Nå treffer du dronningen, kan du neie korrekt?

Meghan tok ikke ansvar for å lære noe heller, trodde hun var superstjernen og ble sikkert snurt fordi de måtte gå bak både dronningen, William og Kate.

"Ååå, vi vil ha privatliv, la oss være i fred. Dere er så slemme. Her er alle detaljer om privatlivet vårt! Her er private bilder av barna! Og her filmet Meghan frieriet! Se her! Ååå nei, respekter privatlivet vårt! Buuhu, her er intervjuet med Oprah, Netflix serien, podcasten, og selvbiografien! Skriv om oss. Nei, ikke skriv om oss! Buuhuu, dere forfølger Meghan slik dere forfulgte Diana. Men ikke glem å skrive om serien vår!"

Jeg får inntrykk av at Harry gjorde alt han kunne for IKKE å fortelle henne om hvordan ting egentlig var. Fordi han da var redd hun ville stikke av. Og så føler jeg han spiller litt dum i ettertid og skylder alt på familien, fordi han ikke tør å innrømme for Meghan at mye var hans ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest plusskatten
MissWoodville skrev (29 minutter siden):

Jeg får inntrykk av at Harry gjorde alt han kunne for IKKE å fortelle henne om hvordan ting egentlig var. Fordi han da var redd hun ville stikke av. Og så føler jeg han spiller litt dum i ettertid og skylder alt på familien, fordi han ikke tør å innrømme for Meghan at mye var hans ansvar.

Mye av problemet er nok at amerikanere generelt har null forståelse for hvordan et kongehus fungerer. De har sett på Disney-filmer og tror det er sånn i virkeligheten.

Endret av plusskatten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville

Jeg sitter og litt med følelsen at Harry aktivt prøvde å få Meghan til å få et dårlig forhold til pressen. Kanskje ubevisst, men likevel. Slik som da han sa til henne at hun ikke måtte snakke med paparazziene. Hvilken skade ville nå det gjøre fra eller til? Hun smilte og snakket til dem, hvorfor skulle det være negativt? Og det media skrev om den episoden var heller ikke negativt vinklet, de bare skrev at hun var glad og smilte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissWoodville skrev (5 timer siden):

Hun sa at hun aldri hadde hatt behov for å tenke gjennom hvilken farge hun var, fordi det aldri hadde vært et tema. Men når moren hennes og bestemoren er svarte, så tenker jeg at det påvirker henne også. Hadde min familie vært svarte og jeg var halvt svart, så hadde set jo selvsagt påvirket meg. Og det var jo når hun ble sammen med Harry at media begynte å gjøre et poeng utav dette med at hun var mixed race. Ellers skal jeg være enig i at hun melker dette her med å være farget ganske så mye i ettertid.

Jeg siterte en bruker som hevdet at hun alltid har identifisert seg som afroamerikaner, noe som ikke stemmer. Som du selv skriver, det var ikke engang et tema i oppveksten hennes. Det var først - hevder hun - når hun begynte å date Harry at hun ble oppmerksom på hennes afroamerikanske bakgrunn. Noe jeg for øvrig stusser på, synd det er litt rart at en kvinne i 30-årene aldri har reflektert over dette, men det var først da hun giftet seg inn i den «rasistiske» europeiske kongefamilien at hun kjente på rasisme. 

Endret av Paperwall
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, plusskatten said:

Endelig litt woke-uttrykk i denne tråden. KG er altfor lite oppdatert på woke-terminologi.

det er kanskje et veldig woke uttrykk for deg, helt vanlig uttrykk i USA.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, MissWoodville said:

Hun sa at hun aldri hadde hatt behov for å tenke gjennom hvilken farge hun var, fordi det aldri hadde vært et tema. Men når moren hennes og bestemoren er svarte, så tenker jeg at det påvirker henne også. Hadde min familie vært svarte og jeg var halvt svart, så hadde set jo selvsagt påvirket meg. Og det var jo når hun ble sammen med Harry at media begynte å gjøre et poeng utav dette med at hun var mixed race. Ellers skal jeg være enig i at hun melker dette her med å være farget ganske så mye i ettertid.

Dette tror jeg er et godt poeng. I USA var hun lys nok til at en ikke automatisk ville gjette at hun er svart, eller mixed, så det er godt mulig det var et sjokk for henne å bli omtalt som eksotisk, "almost straight outta Compton," etc av britiske tabloidaviser, og helt sikkert mange gamle rasister i kongefamilien. Men hun har virkelig melket det så til de grader og, tenker det var en enkel unnskylding for å stikke av tilbake til USA.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så langt har ikke dokumentaren avslørt noe nytt eller sjokkerende på noen måte. Mulig at dette handler om kulturforskjeller og kulturforståelse, noe som er underlig med tanke på at M tidligere har reist i verden og jobbet med veldedighet i ulike kulturer. Britiske folk, og kongehuset spesielt kan fremstå som kjølige og er nok i stor kontrast til LA/California, vi er nok slik generelt i nord Europa - hva med å lese litt om kultur og skikker før en reiser dit? Der M demonstrerer hvordan hun neiet da hun møtte dronningen var pinlig å se på, hun gjør direkte narr av deres skikker i familien og det er lett å se på H at det er ubehagelig for han. M trenger ikke like kongehuset eller deres skikker, men det er vanlig folkeskikk å fortsatt vise respekt. Det kommer en tid etter denne dokumentaren, hva skal de da fokusere på?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, MissWoodville said:

Jeg sitter og litt med følelsen at Harry aktivt prøvde å få Meghan til å få et dårlig forhold til pressen. Kanskje ubevisst, men likevel. Slik som da han sa til henne at hun ikke måtte snakke med paparazziene. Hvilken skade ville nå det gjøre fra eller til? Hun smilte og snakket til dem, hvorfor skulle det være negativt? Og det media skrev om den episoden var heller ikke negativt vinklet, de bare skrev at hun var glad og smilte. 

Det er gjerne ikke rart med tanke på måten moren hans døde på. Han fikk nok er negativt forhold til presse / media. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 9.12.2022 den 18.01):

Ja. Men det hadde jo ikke vært nødvendig å kjøre så fort likevel. De ble jaktet på med kamera, ikke med maskingevær. De satt i en svær bil med sotete vinduer, de kunne latt være å kjøre så fort, og bare latt fotografene ta bilder av egentlig ingen ting. Denne uvettige kjøringen i høy hastighet kunne Diana og/eller Dodi fått stoppet, men sannsynligvis var det nok en av dem (eller begge) som ba sjåføren kjøre så fort. De brukte heller ikke bilbelte. Den eneste i bilen som overlevde, var den eneste av dem som brukte bilbelte. 
Så den ulykken - og utfallet av den - var dessverre helt unødvendig. Det blir for enkelt å kun skylde på pressen her. Det var en serie med dårlige valg som førte til denne ulykken. 

Enig. Konteksten rundt ulykken er mer komplisert enn «paparazzi». 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjedet meg gjennom første episode. Det var ikke noe nytt der. Så når skal den store «sannheten» avsløres? Det var mest kjedelige, dårlige opptak. Og så de intervjuene med vennene. Det gav ikke noe som helst. Hva var poenget? Jeg ble bare sittende å lure på hvorfor de eksponerer seg på denne måten, når ønsket deres er å få være i fred. De burde heller gjort seg så usynlige som mulig, og sørge for å bli glemt.

Diana var umåte populær hos den britiske befolkningen. Megan er upopulær hos dem. Det blir så lett gjennomskuelig når Harry hevder at Megan er lik Diana. Han tror at det vil få folk til å like henne like mye som de likte Diana. Men så dumme er ikke folk. De vurder faktisk selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte et pund for å få 6 mnd abonnement på The Times. He he. Britene vet hvordan de skal ordlegge seg.

"Flop-umentary" 😜

"Et oppstaset, seriøst irriterende par fra California graver så dypt ned som de kan for å prøve å grave opp mikroskopiske bevis på urettferdighet".

Avisen spør hvorfor de søker publisitet, mens de forakter media? Hvorfor fordømmer de folk som tar bilder som en jobb, mens de samtidig selger sitt eget familiealbum? 

Og ikke minst, hvorfor så mye av den grunne Meghan, når den virkelige historien er Harrys triste oppvekst?

Avisen mener at Harrys historie er dyp og ekte, og at de kunne hørt mer av den, men at den irriterende og selvopptatte Meghan avbryter hele tiden for å fortelle ting som at hun "gikk igjennom en ilddåp da en overskrift sa hun hadde brutt en kongelig regel om hår". Serien bruker minst like mye tid på Meghans uinteressante oppvekst med skolespill og skrivekonkuranser, som hvordan en gutt som nettopp hadde mistet moren, ble behandlet.

Meghan vil fortelle sin sannhet, som hun sier er at Harry ble behandlet slik på grunn av et rasistisk, elitistisk system. Mens avisen mener at det er fordi det britiske monarkiet er en maskin, som ikke har noen plan for hva som skal skje hvis noe går i stykker. Det var ingenting på plass for å håndtere Dianas død. Det fantes ingen protokoll. Det britiske kongehuset hadde kommet pressen i møte for å få bedre publisitet, men hadde ingen anelse om hvordan de kunne håndtere pressen når den ble for pågående.

Jeg synes det høres mer logisk ut enn det endeløse pratet om rasisme.

Det skrives også at Meghan gjør Harrys forhold til fotografer verre. Han har det ikke bra. Han har konstruert en marerittverden hvor han seriøst tror han kan bli angrepet eller drept av de. Og Meghan beroliger han ikke. Tvert imot, Meghan fyrer opp under angsten hans.

• Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som kongen; amerikanerne skjønner ikke bæret av dette her. 

Er på episode 2 nå, og kjenner jeg blir bare irritert og også provosert. 

Jeg er nok en royalist på min hals. Derfor er det interessant å følge med. Som flere av dere, hadde jeg et annet inntrykk i starten og syntes jo bryllupet var flott.

Fortsatt tror jeg på at de har et fint og ekte forhold. Men synes også det er veldig rart å ønske seg en anonym til ærende for så å oppsøke det motsatte så til de grader. 

Harry har hatt det vanskelig. Det er det ingen tvil om! Historien om Diana er jo hjerteskjærende. Men virker på meg som at Harry ikke har fått bearbeidet dette skikkelig. Som noen nevnte, så virker han til å nærmest søke reprise av morens liv. «Sønn av sin mor som han er». Den bilturen sommerleir filmet der de er så paranoide pga en fotograf som følger de på scooter. Fikk bare følelsen av at de prøvde å gjøre det så mye værre enn det egentlig var… Meghan som sier at livene deres er tross alt det viktigste. Det er bare å kjøre pent og rolig det.. 

Jeg trodde jo jeg hadde fulgt godt med, men det kan jeg ikke ha gjort. Alle disse rasistiske skriveriene  mediene har kommet med, har ikke jeg fått med meg. Ikke annet enn påstander paret har kommet med som aviser har gjengitt. 

Likte heller ikke hvordan hun omtaler William og Kate. 

Men det mest provoserende er når hun forteller om sitt første møtet med Dronningen. Hun gjør jo narr av måten hun neide på, og tydelig hun synes det er noe vas. Synes nesten jeg kunne se Harry vri seg litt og var ukomfortabel da hun dramatiserte det.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så enig med dere som skriver at Meghan latterliggjør kongehuset da hun viste hvordan hun neiet for Dronningen. Utrolig ubehagelig å se Harrys ansiktsuttrykk og kroppsspråk da hun liksomneier. Jeg lurer også på om det ikke er sant. Nekter å tro at ingen fortalte henne hvordan hun skulle neie og ellers oppføre seg i møte med Dronningen. Skjønner at man opplever det som ekstremt rart og fremmed å skulle neie for bestemoren hans, men man trenger jo ikke overspille og latterliggjøre. Hun må jo også ha møtt fremmede kulturer og skikker når hun har reist rundt i verden, og jeg vil tro hun møter det med respekt.

Jeg tror heller ikke på Meghan når hun beskriver hvordan hun ikke var klar med klær og tilbehør da hun skulle på representasjonsoppdrag. Hun er en erfaren kjendis som er interessert i mote og som hadde gått på den røde løperen uttallige ganger før hun møtte Harry.  Skrev hun ikke også om mote i bloggen/nettmagasinet sitt The Tig? Og jeg mener hun på et tidspunkt hjalp arbeidsløse kvinner med å finne antrekk til jobbintervju. Selvfølgelig var hun klar med klær og tilbehør, slik jeg tror hun i hverdagen før Harry tenkte gjennom hva hun skulle ha på seg. Tror det igjen bare er lureri for å bortforklare ørepynt som ikke var britisk, lapper som hun har glemt å klippe av eller annen lignende omtale hun må ha fått.

Når det gjelder dagen med annonseringen av forlovelsen og påfølgende intervju, virker det også merkelig å kritisere at dagen var regissert og ikke alt var naturlig og spontant. Tror hun (eller de?) at man kan gjøre alt spontant etter innfallsmetoden. Igjen er hun en såpass erfaren kjendis at jeg rett og slett ikke tror på henne.

For min del kommer paret ekstremt dårlig ut av dette. Jeg får medfølelse med dem når de forteller om hvor pågående paparazziene er (selv om jeg også her synes de overdramatiserer og spiller for mye på Dianas historie). Jeg tror rett og slett ikke på mye av det de sier, og det virker som de, spesielt Meghan, har et ekstremt stort behov for å svartmale og henge ut kongehuset og situasjonen, og selv gå dypt inn i en ukledelig offerrolle. 

I mitt stille sinn lurer jeg også på om Harry angrer litt. Ikke på ekteskapet (for jeg tror han virkelig elsker Meghan), men på all drittslengingen om kongefamilien. 

Jeg lurer også på hva han innerst inne tenker om at de bretter ut så mye privat og så mange private bilder og videoer. Han fôrer jo den pressen han så intenst hater og har hatet siden han var liten.

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia er egentlig bare trist, og ingen vinner noe på dette. Den største taperen er nok H, det ville vært fullt mulig for dem å forlate kongefamilien uten så mye støy og drama - og fortsatt ha et godt forhold til familien. H fremstår som en snill mann som er kjempeforelsket og lykkelig over å ha fått sin egen familie, samtidig er han et produkt av overklassen. Han har levd hele livet med gode vilkår for å lykkes med det han vil, men han er nok ikke en supergentlemann som kjæreste, kanskje litt sosialt klønete? Misforstå meg rett, han er snill og omsorgsfull mot M, men han er nok vandt med kvinner som ikke trenger å bli holdt i hånden hele tiden.

Det kan nesten fremstå som om det å ha afrikansk opphav er noe M ikke har brydd seg om tidligere. Nå er det plutselig en av hennes viktigste saker, og for all del; det er en viktig sak. Hun setter fokus på slavehandel, England sin kolonitid og den økonomiske gevinsten der, samtidig nyter hun nå fullt ut penger som kommer fra den storhetstiden. Det er ikke til å komme vekk fra at mye av kongefamilien sin rikdom kommer fra nettopp denne epoken i historien. Hva med å virkelig stå opp for saken og si nei pengene?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med dere to over!! 

Og særlig det med klær, tilbehør og forberedelser. Om ikle hun hadde planlagt, så hadde definitivt slottet det! Og det er kanskje noe av poenget, at hun ikke taklet å bli veiledet så strengt? 🤷‍♀️

Samme da Kate og William kom på besøk. Det er jo ikke sånn at de bare plutselig droppet innom, det var nok også nøye planlagt. Så da hadde ho tid på seg til å velge å gå barbeint eller ikke. 

Alle som skal møte noen fra kongefamilien, blir jo instruert i hva de skal gjøre og ikke gjøre. Hun fikk definitivt en gjennomgang før møtet med dronningen  

I forhold til det at de deler av private bilder og filmsnutter - særlig av barna, det virker jo rart med tante på Harrys oppvekst og erfaring med pressen OG ikke minst at det er dette de vil unngå. Men tipper de ser det på den måten at de selv har kontroll? 🤷‍♀️

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

M har en upåklagelig smak når det kommer til klær, og hun er flink til å kle seg etter kroppstype. Regelen om at en ikke kan ha samme farge på klær som dronningen eller noen med høyere rang når de representerer sammen er nå en helt grei regel. M hevder at hun ikke kunne bruke noen farger da hun var der så hun endte opp med beige og hvitt, jordfarger. Helt ærlig så var hun vel ikke den mest fargerike før heller, og jordfarger kler hun svært godt. 
Det var vel ingen som klaget på at hun var barføtt og med ripped jeans da hun møtte W og K for første gang, men jeg kan forstå at du føler deg litt dum når de kommer mer klassisk kledd. 
Jeg blir nesten overengasjert i dette😂

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville

Dette blir Kardashian- underholdning for meg. Noe liker jeg, noe liker jeg ikke. De kommer aldri til å bli seriøse filantropologer likevel, så ja, da kan de gjerne kjøre på med reality og tjene penger. Jeg tar det de sier med en klype salt uansatt. Tror det vil komme litt flere avsløringer de neste episodene, men så vil det nok gå over. For de har rett og slett ikke mer materiale å ta av. Kate og William vil nok holde seg på klokelig avstand fremover 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få lov til å si her at Meghan har fått ufortjent mye pepper for å ikke ha tenkt på at hu er afroamerikansk eller black.

Men jeg har en god venn som er halvt afrikansk og halvt norsk. Hun har blitt oppdratt veldig norskt og har opplevd lite eller ikke noe rasisme. Hun har norske tradisjoner og er jo norsk på innsiden og ganske lys i tillegg. Hun hadde egentlig aldri tenkt over det sånn sett før hun begynte på nye skole og alle på skolen gjorde en greie ut av det. Da oppdaget hun at jo hun er annerledes og fikk føle på det. Så det kan skje. Og selvfølgelig når man blir klar over det, så kan det jo bli en hjertesak og virkelig åpne øynene opp for at det faktisk er en greie. Hvorfor betviler dere det egentlig? Det skjer jo støtt og stadig. Ikke alle utenlandske foreldre er gode på å holde på afrikansk identitet. Spesielt for de som kom på tidlig åtti og nitti tall, da afrikanske mødre ble lært til å være så norske som mulig av norske naboer. Det er ikke alle som ser seg selv i speilet og konstaterer at; jo jeg er mørk og afrikansk. Mye handler jo også om hvordan miljø har behandlet en og hvordan man føler seg på innside. Det er først når andre gjør deg oppmerksom på at man er annerledes, ja så blir det jo en issue. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni_me skrev (På 10.12.2022 den 12.20):

Har du sett henne ikke identifisere seg som det tidligere? For jeg skjønner ikke hvorfor du skriver «begynt». I USA er det veldig vanlig at blandede kaller seg «svarte». Det er noe som henger igjen fra «the one drop rule» som betydde at hvis du hadde en dråpe med «svart blod» så var du svart fordi hvitt blod var «rent». Veldig rasisitisk åpenbart, og det burde ikke være sånn, men den metaliteten ligger igjen i USA i dag. Det er derfor svarte amerikanere kommer i mange flere «nyanser» enn afrikanere. De har mye blandet blod men de fleste identifiserer seg som svart. Så jo, de fleste betraktet henne nok som det da hun vokste opp. I tillegg vokste hun vel opp med sin svarte mor og hennes familie så jeg tror nok hun gjorde det. 

Jeg er egentlig lei av å høre om disse to, men syntes det er en skikkelig heksejakt på Meghan. «Oi se hun så til høyre i to sekunder!! Psykopat!» folk overanalyserer til de grader alt. Skjønner ikke greia.

Var du naboen hennes og kan være så sikker på at hun ble behandlet som svart? Hennes mor er heller ikke akkurat så veldig mørk. Men kan hende de har vært i et miljø hvor det ikke har vært en like stor greie som alle vil ha det til. 

Jeg er enig i at heksejakten er helt vill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...