Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #1 Skrevet 10. desember 2005 1. for å få en jobb du tjener mer? 2. for å få en jobb som gir status? 3. det er forventet av omgivelsene at du tar høyere utdannelse? 4. Personlig selvutvikling og nettverksbygging? 5. En mer interessant jobb? 6. For å øke kompetansen i samfunnet, og kunne bidra til verdiskapning ved å gi noe tilbake til samfunnet? 7. Mer behagelig å leve studentliv enn å starte i yrkeslivet? 8. Bruke egne evner og talenter? 9. "alle andre" gjør det? 10. Annet? :icon_question:
Arkana Skrevet 10. desember 2005 #2 Skrevet 10. desember 2005 (endret) Fordi det er et interessant fag og gir meg muligheten til å jobbe med akkurat det jeg har lyst til, samt at god lønn og gode jobbmuligheter er en fin bonus. Jeg studerer forresten psykologi (profesjonsstudiet), eneste vei til å bli psykolog. Endret 10. desember 2005 av Arkana
Gjest baby-E Skrevet 10. desember 2005 #3 Skrevet 10. desember 2005 jeg går på sykepleien, fordi jeg vil bli sykepleier. Kan ikke jobbe som det uten utdannelse. Enkelt og greit. ikke pga lønn, status eller andre ting du nevner..
Gjest ¤Chanela¤ Skrevet 10. desember 2005 #4 Skrevet 10. desember 2005 Jeg valgte å ta høyere utdannelse rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst å bli gammel og fremdeles jobbe i kjøttdisken på Mega Førskolelæreryrket er interessant, lærerikt, krevende og veldig dårlig betalt. Lønna var i hvert fall ikke det som tiltrakk meg. Men seff ville jeg tjent dårligere i en barnehage UTEN den utdannelsen.
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2005 #5 Skrevet 10. desember 2005 4. Personlig selvutvikling og nettverksbygging? 5. En mer interessant jobb? 8. Bruke egne evner og talenter? ← Disse kan iallfall jeg svare ja på. Greit at det i tillegg er en lønn som jeg kan leve av, men det kommer som et tillegg.
murray Skrevet 10. desember 2005 #6 Skrevet 10. desember 2005 (endret) Jeg tok høyere utdanning fordi jeg ville komme meg ut i verden, bli kjent med nye mennesker og lære MASSE! Angrer ikke ett sekund! Penger har egentlig ingenting å si, men det er selvfølgelig fint å tjene godt etter en lang utdannelse. Det viktigste er å trives med det man gjør Dessuten har jeg enorme ambisjoner Endret 10. desember 2005 av murray
Diktern Skrevet 10. desember 2005 #7 Skrevet 10. desember 2005 Nei, høgere utdanning har jeg ikke, og det kommer jeg aldri til å ta heller.
Saeria Skrevet 10. desember 2005 #8 Skrevet 10. desember 2005 Punkt 4, 5 og 8 kan jeg nok svare ja på. Jeg ser ikke frem mot verdens beste lønn, men et yrke jeg tror jeg kan trives i.
Wembi Skrevet 10. desember 2005 #9 Skrevet 10. desember 2005 Fordi jeg synes det er interressant å studere + at jeg føler meg bra over å ha klart det
Trudi Skrevet 10. desember 2005 #10 Skrevet 10. desember 2005 Jeg tok høyere utdannelse for å lære med om ting som interesserte meg og som jeg fant litt "mystisk" og spennende. Penger og status har ingenting å si opp mot å få en morsom og spennende jobb - og det har jeg fått!
Gjest Sabia Skrevet 11. desember 2005 #11 Skrevet 11. desember 2005 4. Personlig selvutvikling og nettverksbygging? 5. En mer interessant jobb? ← Det var vel disse to som var hovedgrunnen, følte jeg ikke kom videre uten. Men kan ikke si jeg har kommet så mye lengre nå i etterkant.. Man angrer uansett ikke, lærte så mye og utviklet meg så mye at jeg ville aldri vært de årene foruten!! Dessuten kan jeg jo fortsatt få bruk for utdannelsen!!
Miracl3 Skrevet 11. desember 2005 #12 Skrevet 11. desember 2005 Jeg valgte å ta høyere utdannelse rett og slett fordi jeg har lyst til det. Jeg får jobbe med de tingene jeg liker.Jeg lærer mye, får utvilke meg, være sosial i et faglig miljø og jeg kan få en jobb hvor jeg tjener godt
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. desember 2005 #13 Skrevet 11. desember 2005 Helt klart disse: 4. Personlig selvutvikling og nettverksbygging 5. En mer interessant jobb 8. Bruke egne evner og talenter
Gjest z Skrevet 12. desember 2005 #14 Skrevet 12. desember 2005 Fordi jeg kan fordype meg i interessante temaer, og forhåpentligvis gjøre noe nyttig etterpå.
Anglofil Skrevet 12. desember 2005 #15 Skrevet 12. desember 2005 Jeg går 1 året på allmennlærerutdanningen fordi jeg virkelig ønsker å bli lærer. Det har vært min drøm siden jeg var 6 år, og håper jeg også blir det selvsagt. Er spennende og interessant jobb, som gir utfordringer. Mvh Yvonne
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #16 Skrevet 12. desember 2005 For min del har valget av utdanning vært en kombinasjon av mange ting. At jeg skulle få meg en utdannelse har alltid vært en selvfølge. Har ikke blitt presset til det av mine foreldre, men det har vært forventet. Hele min familie (inkl. alle kusiner o.l.) har minimum 4 års utdanning - så det har liksom aldri vært noe alternativ til å studere selv også. Grunnen til at jeg har valgt den utdannelsen jeg har valgt er ut fra mine interesser. Jeg synes faget er spennende og og noe annet som jeg synes er positivt er at utdannelsen kan brukes innen en hel rekke forskjellige yrker. At jeg skal ta en mastergrad og ikke slutte etter bacheloren er at jeg vil være kvalifisert til bedre og mer utfordrende jobber. Jeg ønsker en jobb som krever litt av meg. At jeg med det kan forvente høyere lønn og en viss grad av status er heller ikke noe negativt, selv om det i seg selv ikke har vært avgjørende.
Gjest vimse Skrevet 12. desember 2005 #17 Skrevet 12. desember 2005 Jeg tok høyere utdanning fordi det var det jeg måtte for å få arbeide med det jeg ønsket. Ingen i vår familie hadde på det tidspunktet høyere utdanning, så det var ingen krav om det, ei heller et behov om god lønn, men som jeg selvfølgelig ikke ser som et minus.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #18 Skrevet 12. desember 2005 1. for å få en jobb du tjener mer? 2. for å få en jobb som gir status? 3. det er forventet av omgivelsene at du tar høyere utdannelse? 4. Personlig selvutvikling og nettverksbygging? 5. En mer interessant jobb? 6. For å øke kompetansen i samfunnet, og kunne bidra til verdiskapning ved å gi noe tilbake til samfunnet? 7. Mer behagelig å leve studentliv enn å starte i yrkeslivet? 8. Bruke egne evner og talenter? 9. "alle andre" gjør det? 10. Annet? :icon_question: ← Ja, alt dette. Men er virkeligheten slik? Nei. Svært mange høyt utdannede mennesker tjener mye mindre enn folk med ingen eller mindre utdannelse enn dem selv. Hvis man tenker lønn spiller det omtrent ingen rolle om en har utdanning eller ikke.
Søtpotita Skrevet 12. desember 2005 #19 Skrevet 12. desember 2005 Eg tek det fordi det rett og slett ikkje har vore aktuelt med noko anna. Likar tryggheiten ei utdanning gir meg. Utfordringane ein kan bli stilt ovanfor. Lønna har også mykje å sei.
Piglet Skrevet 12. desember 2005 #20 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har tatt høyere utdannelse fordi jeg liker og lære og utvikle hjernen min. Desuten mener jeg at mye utdannelse i større grad vil sikre meg en spennende jobb og muligheter for og utvikle meg. I tillegg er samfunnet avhengig av at flere og flere tar seg utdannelse. I et høyt lønnet samfunn som Norge, vil det i mindre og mindre grad være plass til "arbeiderne". Piglet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå