Gjest Psykologia Skrevet 10. desember 2005 #1 Skrevet 10. desember 2005 Jeg har lyst til å studere psykologi. lurer på om noen har efaringer og tips. Er det vanskelig, hvor mye krever studiene osv. Og så lurer jeg på forskjellen mellom master og profesjonsstudiet i forhold til jobber. Noen som vet hvordan psykologi skiller seg fra for eksempel master i spesialpedagogikk psykososiale vansker?
Arkana Skrevet 10. desember 2005 #2 Skrevet 10. desember 2005 Hovedforskjellen mellom Bachelor/Master i psykologi og profesjonsstudiet er at det første er mer forskningsrettet mens det andre er mer klinisk rettet. Skal du bli terapeut må du med andre ord velge profesjonsstudiet. Jeg studerer selv profesjonsstudiet i psykologi. Det er utrolig interessant og anbefales absolutt! Det er mye lesing, lite obligatorisk undervisning, så det krever en del selvdisiplin. Det er litt forskjellig fra semester til semester. Noen semestre har vi ikke hatt eksamen eller oppgaver, de har vært ganske avslappende i grunn, for det er jo naturlig at man ikke leser like mye da som når man har eksamen. Noen eksamener har vært mest pugg, mens andre har dreid seg mer om forståelse og tolkning. Da leser man jo på litt forskjellige måter og de krever forskjellig typer forarbeid. Så enkelte semestre er hardere enn andre. Veldig spennende når man begynner på 2. avd og endelig får praksis, føler virkelig at jeg får lære det jeg valgte psykologi for. Det kreves gode karakterer for å komme inn, og mange bruker både 2 og 3 eksamensforsøk for å bestå kravene. Men ikke la det ta fra deg motivasjonen til å studere psykologi hvis det er det du vil. Hvordan psykologi skiller seg fra det faget du nevner vet jeg ikke, annet enn at psykologi innbefatter betydelig mer enn bare dette ene området.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå