Gå til innhold

Trenger litt hjelp


Noobgamer1337

Anbefalte innlegg

Hei, 

Trenger litt hjelp til å tyde en oppskrift. Dette er det første jeg har strikket og jeg trenger hjelp med å tyde bakstykket, forstykket og halsen. Jeg forstår ikke når det står fell av på slutten av avsnittet. Heller ikke når det står på slutten av forstykkket: strikk den andre siden tilsvarende. I tillegg hvordan jeg skal felle av for fell av annenhver pinne når jeg strikker frem og tilbake. Veldig forvirret. Link til oppskrift her: Oppskrift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.strikkeskolen.no/slik-strikker-du/fell-av/

 

"Strikk andre siden tilsvarende" betyr at du skal strikke likt på den andre siden av halsåpningen. Da må du passe på at fellingene inn mot halsen blir på riktig side.

Det kan ofte hjelpe å ta en bekymring om gangen, så skjønner du etterhvert hvordan det må bli.

Når du kommer til ermehullene og har fellt av 10 masker på hver side trenger du bare å konsentrere deg om bakstykket. Her skal du strikke frem om tilbake og felle av mot ermeåpning. Det er annenhver pinne, og det betyr at du kan felle på begynnelsen av en pinne, noe som er enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de av oss som blir litt lettere forfjetret når det skal gjøres flere ting samtidig i strikking: 

Jeg lager en slags tabell hvor jeg skriver inn hva som skal gjøres for (annenhver) pinne. Omtrent slik: 

(Selv bruker jeg de engelske forkortelsene, da jeg synes de er kortere og mer innlysende enn de norske)

Pinne 1: k2, k2tog, k ---> (Strikk 2 msk, strikk  2 msk sammen, strikk ut pinnen ---> 

Pinne 3: -------------------- " ----------------

osv.

Pinne 19: k2, k2tog, k ---->, BO 4 (Fell av fire msk)

Pinne 21: k2, k2tog, k --->, BO 6 

osv. 

Stort sett skjer det meste av fellinger og avfellinger på rettsiden av arbeidet, derfor oddetallene. Enten krysser jeg av hvilken pinne jeg er ferdig med, eller så bruker jeg en rekketeller. Da kan jeg lett legge fra meg arbeidet og når jeg så begynner igjen, vet jeg hvor jeg er i "prosessen". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...