Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere å ha duk på spisebordet til middagen på julaften?

Jeg sliter litt med å finne stor nok duk til vårt bord. Bordet er for bredt til de vanlige breddene. (Bordet er 130 cm bredt) Har bare en hvit litt blondeaktig duk som jeg fikk kjøpt og sydd hos stoff og stil. Finnes én duk jeg har funnet, men den er altfor lang. Da må jeg sy, og det er jeg ikke flink til.

Anonymkode: a2e51...7f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi pleier å ha duk - heldekkende hvit med bordbrikker og annen pynt på. 

Men du trenger jo ikke å ha duk, selv om andre har det 🙂 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (56 minutter siden):

Vi pleier å ha duk - heldekkende hvit med bordbrikker og annen pynt på. 

Men du trenger jo ikke å ha duk, selv om andre har det 🙂 

Jeg er vel bare litt vant med duk. Har en rund hvit duk som passer til bordet når det ikke er utslått, men i år blir vi litt flere til bords og må ha ileggsplaten på og da måtte evt hatt en større duk. 

Skrevet

Kan du bruke to duker så du får en lang skjøt på langs (en liten overlapp), og dekke denne med en løper i f.eks. gull eller rødt (av den typen som er laget av et slags papir, her selger de dem i en interiørbutikk som har godt utvalgt i lys, servietter og borddekkingsting)? Også har du diverse pynt på der igjen. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ta flere løpere tvers over bordet så også 

• Liker 2
Skrevet

På Jysk (?) har de sikkert velourstoff i 2-3 meters lengde (el lign) 
Det kan du bruke som duk. 
Jeg kjøpte det en gang når vi skulle ha konfirmasjon hjemme og skulle ha langbord 

Anonymkode: 0a9e2...d1b

• Liker 5
Skrevet

Spisebordet mitt er et gammelt, litt røft trebord som egentlig er finest uten duk, og veldig få duker passer i størrelsen. Jeg har noen nydelige spisebrikker fra Svenskt Tenn (fås i mange varianter på nettsida) som jeg legger under hvert fat, det liver opp litt. Fint servise og mange stearinlys, pluss granbar eller einebær i små vaser. Jeg synes det blir koselig!

Anonymkode: 4a0ef...871

• Liker 3
Skrevet

Ikke bruk nervøs velour fra Jysk værtfall 🤮 Om du ikke finner stor nok duk, hva med løper langs midten? 

Anonymkode: 2205d...7d1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På Jysk (?) har de sikkert velourstoff i 2-3 meters lengde (el lign) 
Det kan du bruke som duk. 
Jeg kjøpte det en gang når vi skulle ha konfirmasjon hjemme og skulle ha langbord 

Anonymkode: 0a9e2...d1b

Det er dessverre bredden som er utfordringen. Ikke lengden. Breddene er ofte mellom 140-150 cm. Bordet vårt er 130 bred. En duk skal jo ligge litt ned på sidene, så de blir for korte. 

Skrevet

Hvitt laken? om det ikke er langt nok så legger du de litt over hverandre på midten.  Velourstoffet fra Jysk? Det er en enkelt å slenge rett i vaskemaskinen og trenger ikke å strykes heller.

Så er det bare å pynte i vei.

Anonymkode: 24a21...dce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Amanlis skrev (Akkurat nå):

Hvor langt er bordet ditt?

Bordet er 130 bredt og 180 langt når det er slått helt ut.

Skrevet

Hvitt laken? om det ikke er langt nok så legger du de litt over hverandre på midten.  Velourstoffet fra Jysk? Det er en enkelt å slenge rett i vaskemaskinen og trenger ikke å strykes heller.

Det er ikke lengden som er problemet, men bredden…

Skrevet

Men laken kan forresten funke 👍

• Liker 1
Skrevet
KatteLatte skrev (17 minutter siden):

Kan du bruke to duker så du får en lang skjøt på langs (en liten overlapp), og dekke denne med en løper i f.eks. gull eller rødt (av den typen som er laget av et slags papir, her selger de dem i en interiørbutikk som har godt utvalgt i lys, servietter og borddekkingsting)? Også har du diverse pynt på der igjen. 

Da måtte det blir en lang duk som er litt over 2 meter lang og ca 90 bred eller noe slikt. Men av og til må vi være litt kreative 👍

Skrevet

Ja, vi bruker rød juleduk. Hvis du googler duk etter mål finner du steder som kanskje kan lage duk som passer bordet ditt.

Skrevet
Amanlis skrev (1 minutt siden):

Takk for tips, men den er bare 140 bred. Da blir det kun 5 cm ned på sidene… Det blir veldig kort. En duk skal vel henge ned med rundt 15 cm eller noe slikt. Men jeg fikk noen tanker nå som innebærer litt tekstil lim og litt kreativitet. 😂😂

Skrevet

Takk for tips, men den er bare 140 bred. Da blir det kun 5 cm ned på sidene… Det blir veldig kort. En duk skal vel henge ned med rundt 15 cm eller noe slikt. Men jeg fikk noen tanker nå som innebærer litt tekstil lim og litt kreativitet. 😂😂

Ser den😊

En del butikker har sydame, så det er mulig de kan hjelpe deg om du finner en duk som er bred nok, men for lang.

Skrevet

Kan du bruke flere duker "feil vei" (altså på tvers) og så bruke løpere over skjøtene?

Anonymkode: 6f621...a5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...