Gå til innhold

Mat har blitt så dyrt😳

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er helt sykt hvor dyrt ting har blitt for tiden. Jeg kommer ikke over hvor dyre mat prisene er. Og hvor dyrt strøm og alt annet er for tiden. Det er helt sykt.. Itilegg betaler vi så mye skatt. 

Anonymkode: 64f5c...ff8

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Mat har blitt dyrt. Men mat må man ha. Man må bli mere bevisst på hva man kjøper. 

Skrevet

Det er ikke mat som er blitt dyr, det er pengene som har blitt mindre verdt.

7.5% inflasjon nå.

Anonymkode: 9d2b0...7a5

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har god økonomi, men nekter å betale latterlig overpris på ting. Vi har gått over til andre merker, byttet ut varer, funner andre alternativer, til det som er mest overpriset. 

Anonymkode: 04ca2...5ca

• Liker 1
Skrevet

Har du fått mer skatt? Hvordan har det gått til? 

Anonymkode: 1cd8e...49f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 18.25):

Det er helt sykt hvor dyrt ting har blitt for tiden. Jeg kommer ikke over hvor dyre mat prisene er. Og hvor dyrt strøm og alt annet er for tiden. Det er helt sykt.. Itilegg betaler vi så mye skatt. 

Lag mat selv. Etter min mening de som klager mest lager ikke mat fra bunnen. Bondemat f.eks. ertersuppe, lapskaus er ikke dyrt å lage. Poteter, gulrøtter, løk har ikke gått opp i prisen.

• Liker 1
Skrevet

Enig!

Anonymkode: d6408...bcf

Skrevet
kaledonia skrev (10 timer siden):

Lag mat selv. Etter min mening de som klager mest lager ikke mat fra bunnen. Bondemat f.eks. ertersuppe, lapskaus er ikke dyrt å lage. Poteter, gulrøtter, løk har ikke gått opp i prisen.

Man trenger adskillig mer enn poteter, gulrøtter og løk for å ha et balansert kosthold, og ikke minst: for å ha mat man gleder seg til å spise. 

Basisvarer som kaffe, mel, og smør har steget med oppunder 25%. Dette er ikke sånt folk kan "lage selv". Vi baker brød selv, og det er blitt vannvittig mye dyrere pga prisstigning på mel og gjær. 

Kjøtt og fisk har også blitt mye dyrere. Fisk har steget med over 20%. Ikke alle har tid eller mulighet til å dra til sjøs og dra opp sin egen torsk hver gang de skal ha fisk til middag. Ei heller kan alle ha sauer i hagen.. 

• Nyttig 7
Skrevet (endret)

Butikkene får solgt ut 40%- og 50%-varene sine nå. 

Kjøp en stor sekk jasminris. Suppler med den. Ris er billig.

Frosne grønnsaker likeså. Amerikansk blanding, brokkoliblanding, lapskausgrønnsaker osv.

Endret av Motelvibes
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man trenger adskillig mer enn poteter, gulrøtter og løk for å ha et balansert kosthold, og ikke minst: for å ha mat man gleder seg til å spise. 

Basisvarer som kaffe, mel, og smør har steget med oppunder 25%. Dette er ikke sånt folk kan "lage selv". Vi baker brød selv, og det er blitt vannvittig mye dyrere pga prisstigning på mel og gjær. 

Kjøtt og fisk har også blitt mye dyrere. Fisk har steget med over 20%. Ikke alle har tid eller mulighet til å dra til sjøs og dra opp sin egen torsk hver gang de skal ha fisk til middag. Ei heller kan alle ha sauer i hagen.. 

Da får man redusere forbruket :) 

Anonymkode: 4e076...d3a

• Nyttig 1
Skrevet

Her bruker vi faktisk mindre enn før, da vi ble veldig bevisst hva som koster hva i hvilke butikker, det å kjøpe større sekker/partier, følge med på gode tilbud, og handle bulk. Og ikke minst etter sesong. Samt droppe å kjøpe overprisede ting som pålegg, som man kan lage for en brøkdel av prisen selv. 

Anonymkode: 5ef34...72d

Skrevet

Apropo til dette, tenk på hvor mye mat vi kaster. Og mange kunne ha godt av å spise mindre, faktisk flertallet av oss.

Anonymkode: 58f51...f87

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da får man redusere forbruket :) 

Eller ikke spise kjøtt heller

Skrevet
kaledonia skrev (4 timer siden):

Eller ikke spise kjøtt heller

Ja det er selvsagt det beste 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 18.25):

Jeg og barnet mitt på 2 år bruker 800,- i uka på butikken. Dette inkluderer såpe, bleier, våtservietter og alt annet. Vi spiser ikke middag hver dag, jeg lager mest fra bunnen av. Det som el gang var laget som full middag på meg, eks og barnet er nå middag for to dager for oss. 

Anonymkode: b1719...2ae

Skrevet

Vi finner oss i alt. Der har du svaret også på hvorfor mat er blitt så dyrt.

Skrevet

For oss hjelper det mye å kutte ned på kjøtt. Vi bruker 1 stor kyllingfilet på to voksne, men har en del annet for å spe på som linser og mer grønnsaker. Spiser ikke kjøtt hver dag heller. Baker litt mer brød selv, selv de "ferdigposene" er langt billigere enn et brød til nesten 50 kr.

Anonymkode: 51082...cc2

Skrevet

Jeg var heldig og har ikke barn. Så valgte å flytte ut av Norge.

Anonymkode: 95778...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...