Gå til innhold

Dyner og sengetøy fra IKEA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har flere ganger kjøpt dyne fra Ikea og dertil sengetøy som skal være til disse dynene.

Men sengetøyet passer jo aldri til dynene! Dynetrekket henger jo og slenger, fyller ikke ut dynen, istedet er for stor. 

Er det andre som har opplevd det? 

Syntes det er utrolig irriterende. (ja, har såklart sjekket at sengetøyet skal være riktig størrelse ift dynen).

Er det noen som kan anbefale dyner fra andre steder som har sengetøy som passer akkurat slik det skal være?

Anonymkode: e9752...1e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyner og sengetøy på IKEA bruker svenske mål og av den grunn kjøper jeg aldri sånt der. 

Men det er jo rart hvis IKEA sitt eget sengetøy ikke passer deres egne dyner. 

Anonymkode: cfdce...d2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sengetøyet til IKEA har ikke standardmål. Dynene har standardmål 

Anonymkode: 2f745...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vasket sengetøyet? Det pleier å være sydd litt større, fordi det ofte krymper i vask.

Anonymkode: de22c...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri kjøp svenskprodusert sengetøy, IKEA, HM home etc. 

Anonymkode: b86f2...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke målene til dyner og sengetøy. 

Sentetøyet er ikke standardmål. Har ikke dyner derfra, og er selvsagt helt idiotisk om de ikke er samme mål som trekkene deres, men du må altså sjekke. 

Anonymkode: 78152...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg tror ærlig det problemet ikke finnes i virkeligheten. Det er bare noe folk tror, før de faktisk prøver. Sengetøy til Ikea er 10 cm bredere, 150x200 istedenfor 140x200, når nykjøpt og uvasket. Etter første vask, er det ikke noe nevneverdig forskjell på sengetøy fra Ikea og sengetøy fra Princess, det kan være et par cm men ingenting som merkes i daglig bruk. Og jeg bruker sengetøy fra ikea med dyner fra ikea, og dyner fra Prinsess, og også motsatt, sengetøy fra Princess med dyner fra Ikea, og det er da virkelig null problem ingen veier. Det er fordi vi er 4 i familien, og alle mulige variasjoner har blitt utprøvd. Eneste problem er de enkle putetrekk fra ikea, av de billigere typen. De krymper såpass i vask at de ikke passer til "vanlige" puter lengre. Men det gjelder i min erfaring ikke putetrekk som er en del av sengesett. 

Anonymkode: 08b8e...220

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, jeg tror ærlig det problemet ikke finnes i virkeligheten. Det er bare noe folk tror, før de faktisk prøver. Sengetøy til Ikea er 10 cm bredere, 150x200 istedenfor 140x200, når nykjøpt og uvasket. Etter første vask, er det ikke noe nevneverdig forskjell på sengetøy fra Ikea og sengetøy fra Princess, det kan være et par cm men ingenting som merkes i daglig bruk. Og jeg bruker sengetøy fra ikea med dyner fra ikea, og dyner fra Prinsess, og også motsatt, sengetøy fra Princess med dyner fra Ikea, og det er da virkelig null problem ingen veier. Det er fordi vi er 4 i familien, og alle mulige variasjoner har blitt utprøvd. Eneste problem er de enkle putetrekk fra ikea, av de billigere typen. De krymper såpass i vask at de ikke passer til "vanlige" puter lengre. Men det gjelder i min erfaring ikke putetrekk som er en del av sengesett. 

Jeg har heller aldri opplevd det, har dyner som er 220 cm og sengetøy fra Kid passer, Ikea passer, og Høie passer. 

Anonymkode: dfee0...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint da, at DERE ikke opplever det.

Jeg opplever det, og det gjelder spesielt silkesengetøyet til IKEA. 

Og ja, det er vasket og i riktig størrelse og fandens oldemor.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dundyner fra Princess og Kid, og sengesett fra de samme kjedene. Alt passer 👌 kjøpte noe sengetøy fra IKEA en gang, det røyk første gang jeg skulle ta det på. Skikkelig skitvarer. 

Anonymkode: 27356...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper stort sett bare dyner og sengetøy fra IKEA og har aldri hatt problemer med at det ikke passer sammen 🤷‍♀️

Anonymkode: 52973...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. ja, vet ikke om det er størrelsefordkjell. Men dyna flytter på seg inni trekket noe veldig. Så jeg gidder ikke bruke dyna, bare dynetrekket. Og et pledd oppå der nå som det er kaldt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Fint da, at DERE ikke opplever det.

Jeg opplever det, og det gjelder spesielt silkesengetøyet til IKEA. 

Og ja, det er vasket og i riktig størrelse og fandens oldemor.

Ja, ok, jeg burde kanskje nevne at min erfaring gjelder bare bomull og bomullsateng -  sengetøy fra IKEA, fordi vi ikke bruker andre typer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å gå til innkjøp av dyner og sengetøy fra Kid/JYSK/Princess og bare kaste alt jeg har av IKEA i bosset, er dritlei. Dessverre er jeg en slik person som irriterer meg veldig over at ting ikke fylles ut slik det skal, og blir da liggende å irritere meg over det hver gang jeg legger meg og hver morning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyne og sengetøy fra ikea. Aldri hatt problem med at det ikke passer. Kjøper kun bomull. 

Anonymkode: 59cd7...ee3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som har symaskin i denne tråden? Eller kjenner noen som har?

Enkel sak å forminske dynetrekk. 

Anonymkode: dfee0...ac0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en dyne fra Ikea, og den er samme størrelse som de andre dynene vi har. Og dynetrekkene fra Ikea passer til dyner både fra Høie og Jysk. De er absolutt ikke større enn dynetrekk fra f.eks Princess. Kvaliteten på dynetrekkene er det heller ikke noe å si på, har to sett med hvit bomullssateng som som ble kjøpt på Ikea for over 20 år siden, og de er like fine som da de var nye.

Anonymkode: 32e26...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Jeg er plutselig plaget av at dynetrekk fra ikea fremstår som større en dynen, og da har jeg dyne fra ikea. Undrer meg over om de har endret produksjon? De gamle trekkene passer fint.

Anonymkode: e57d2...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 13.15):

Har flere ganger kjøpt dyne fra Ikea og dertil sengetøy som skal være til disse dynene.

Men sengetøyet passer jo aldri til dynene! Dynetrekket henger jo og slenger, fyller ikke ut dynen, istedet er for stor. 

Er det andre som har opplevd det? 

Syntes det er utrolig irriterende. (ja, har såklart sjekket at sengetøyet skal være riktig størrelse ift dynen).

Er det noen som kan anbefale dyner fra andre steder som har sengetøy som passer akkurat slik det skal være?

Kid Interiør har god kvalitet på dyner, puter, sengesett  mm. Samt supre tilbud/priser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...