Gå til innhold

Tips til å øke matlyst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere tips til å øke appetitten? Hva hjelper?

Anonymkode: bbe71...dfd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tvinge seg litt over en knekk. Ikke vent på matlyst, spis selv om du ikke har lyst. 

Anonymkode: dcbba...735

Skrevet

Periodisk fasting, spiser siste måltid rundt kl 16 og er da sulten åå en god måte om morgenen. Spise mest mulig naturlig. Være ute og ha med niste.

Anonymkode: 9a144...b3e

Skrevet

Er det noe på apoteket man kan få kjøpt, som hjelper?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det noe på apoteket man kan få kjøpt, som hjelper?

Ts

Bedre med cannabis.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Bedre med cannabis.

?

Skrevet

Tving deg til å spise regelmessig selvom du ikke har lyst på noe. Og det trenger ikke være typisk «vanlige» måltider til å begynne med. Det kan være frukt,nøtter,salte kjeks,en enkel smoothie,riskaker med peanøttsmør osv og så innfører du gradvis et og et normalt måltid. Jeg pleier å begynne med supper til middag som jeg pakker full av næring.Eks

•Gulrot og ingefærsuppe med linser 
•Blomkålsuppe med cashewnøtter og hvite bønner  
•Tomatsuppe lagd med kokosmelk og peanøttsmør 
•Brokkolisuppe med kokosmelk 

Anonymkode: a42eb...110

• Nyttig 2
Skrevet

Den kommer etterhvert om du tvinger deg selv til å spise, det er eneste måten 

Anonymkode: 4bbe3...08a

Skrevet

Ikke spis på en stund…

du blir sulten…

matlyst

Anonymkode: 09759...1d5

Skrevet

For mange går det lettere å drikke kaloriene, f. eks. som smoothie. Kanskje det kan hjelpe deg? 

Skrevet

Hva er grunnen til at du har liten matlyst?

Nei, er nok ikke noe på apoteket som gir appetitt. Men har du kvalme, halsbrann eller andre ting som ødelegger matlysten kan det finnes hjelp mot å dempe de plagene.

Næringsdrikk fra apoteket, mulig å få på blå resept ved visse kriterier, gir næring og kalorier.

Småspising.

Ha lettspist frukt tilgjengelig, oliven, nøtter, god parmaskinke. Små tomater.

Hva som helst. Ta en to-tre ting i ei lita skål nå og da.

Det virker mye mer overkommelig enn f.eks en hel middagsporsjon. Hvor det ofte kan bli bråstopp før en får kommet i gang med å spise.

Små-is i fryseren. Friske bær. Litt youghurt - de små klemmeposene.

Har en vært syk må magen vennes til å ha mat igjen, og en må nærmest trene opp en normal sult-følelse igjen.

Anonymkode: 11c85...544

Skrevet

Har du b12 mangel kan det gi dårlig matlyst og enkelte opplever å dermed få bedre appetitt av å ta b vitaminer. Ellers er det mange gode råd her 🙂 

Anonymkode: df117...f19

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er grunnen til at du har liten matlyst?

Nei, er nok ikke noe på apoteket som gir appetitt. Men har du kvalme, halsbrann eller andre ting som ødelegger matlysten kan det finnes hjelp mot å dempe de plagene.

Næringsdrikk fra apoteket, mulig å få på blå resept ved visse kriterier, gir næring og kalorier.

Småspising.

Ha lettspist frukt tilgjengelig, oliven, nøtter, god parmaskinke. Små tomater.

Hva som helst. Ta en to-tre ting i ei lita skål nå og da.

Det virker mye mer overkommelig enn f.eks en hel middagsporsjon. Hvor det ofte kan bli bråstopp før en får kommet i gang med å spise.

Små-is i fryseren. Friske bær. Litt youghurt - de små klemmeposene.

Har en vært syk må magen vennes til å ha mat igjen, og en må nærmest trene opp en normal sult-følelse igjen.

Man får ikke næringsdrikker på resept på grunnlag av manglende matlyst. Det er stenge kriterier og søknad til HELFO må skrives av spesialister innenfor det feltet som er årsak til en søknad

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Man får ikke næringsdrikker på resept på grunnlag av manglende matlyst. Det er stenge kriterier og søknad til HELFO må skrives av spesialister innenfor det feltet som er årsak til en søknad

Det sa jeg da heller ikke?

Leste du overhodet hva jeg skrev? Som en innskutt bisetning:

«mulig å få på blå resept ved visse kriterier»

Der hovedpoenget med setningen var at dette er noe enhver kan kjøpe på apoteket.

Vi vet ingenting om årsaken til at TS har dårlig matlyst. Det er også nokså vanlig ved alvorlig sykdom, og da er det greit å vite om muligheten, for ikke alle tenker på/vet det.

Jeg sa derimot ikke noe om at TS oppfyller kriteriene, fordi vi vet ikke hvorfor TS har nedsatt appetitt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det sa jeg da heller ikke?

Leste du overhodet hva jeg skrev? Som en innskutt bisetning:

«mulig å få på blå resept ved visse kriterier»

Der hovedpoenget med setningen var at dette er noe enhver kan kjøpe på apoteket.

Vi vet ingenting om årsaken til at TS har dårlig matlyst. Det er også nokså vanlig ved alvorlig sykdom, og da er det greit å vite om muligheten, for ikke alle tenker på/vet det.

Jeg sa derimot ikke noe om at TS oppfyller kriteriene, fordi vi vet ikke hvorfor TS har nedsatt appetitt.

Jo jeg leste og svarte deretter. Har du problem med det? Og det er jo ganske enkelt å tenke seg til at det hadde ts hatt en alvorlig sykdom så hadde hen selvfølgelig tatt med deg i hovedinnlegget. Og bisetning eller ikke så er det jo ganske merkelig å nevne det når det overhodet ikke er relevant for hovedinnlegget.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke spis på en stund…

du blir sulten…

matlyst

Jeg er ikke TS, men jeg sliter også med dårlig matlyst. Jeg kan være kjempesulten fordi jeg ikke har spist på evigheter, men jeg har likevel ikke lyst på mat. 

Anonymkode: 6e47f...539

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tving deg til å spise regelmessig selvom du ikke har lyst på noe. Og det trenger ikke være typisk «vanlige» måltider til å begynne med. Det kan være frukt,nøtter,salte kjeks,en enkel smoothie,riskaker med peanøttsmør osv og så innfører du gradvis et og et normalt måltid. Jeg pleier å begynne med supper til middag som jeg pakker full av næring.Eks

•Gulrot og ingefærsuppe med linser 
•Blomkålsuppe med cashewnøtter og hvite bønner  
•Tomatsuppe lagd med kokosmelk og peanøttsmør 
•Brokkolisuppe med kokosmelk 

Dette hjalp for meg :)

Og ellers så henger matlysten sammen med stress for meg, så i perioder hvor jeg er mer stresset, har jeg en tendens til å hoppe over måltidier og da mister jeg også matlysten. Dermed er å ta seg tid til å spise når livet er travelt viktig for meg for å ikke miste sultfølelsen og lysten på mat. 

Anonymkode: 54bd7...cca

Skrevet

Tap av matlyst står på lista over tidlige tegn på magnesiummangel. 

Sitat

Tidlige tegn på magnesiummangel er tap av matlyst, kvalme, brekninger, slapphet og svakhet.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/

Hvis du har dårlig matlyst og spiser lite, bidrar ikke det til at risikoen for mineralmangel blir mindre, for å si det sånn. Lite mat er tilsvarende lite mineraltilskudd.

Den beste måten å få magnesiumtilskudd er faktisk å ta er bad med magnesiumsalt i vannet. Da suger kroppen i seg magnesiumen den trenger gjennom huden. Selv en halvtimes fotbad i vann med magnesiumsalt gir en god boost. 

Magnesiumsulfat (epsomsalt) til å blande i badevannet får du kjøpt i helsekostforretninger i små bokser og på Felleskjøpet i 25 kilos sekker. 

Anonymkode: d1b85...fac

Skrevet

Remeron

Anonymkode: cc3a2...238

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke spis på en stund…

du blir sulten…

matlyst

Det er jobbet hun gjør, får ikke i seg mat. Da blir en kvalm og mister sultfølelsen. 
Hvis en sliter psykisk mister man ofte matlysten, men vet ikke om det er tilfelle hos ts. Det hjelper å tvinge i seg noe og få magen i gang 

Anonymkode: f9b0a...eb1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...