Gå til innhold

Kalde og hvite hender & bein, raynauds?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg mister plutselig blodtilførselen til ulike tær når det er kaldt ute, om jeg har på stramme sokker og selv under 3 lag med tepper! Fingrene er ikke like synlig men de er iskalde. Sånn her ser tærne mine ut, jeg kjenner plutselig ikke den spesifikke tåen, også er den hvit som dette 😳 idet den får litt varme så kommer blodtilførselen igjen.. noen andre som har opplevd dette? Bør jeg gå til legen? Screenshot_20221202-152119_Gallery.thumb.jpg.ae31f39fb21d884bee1d845af3134afb.jpg

Endret av Heipådegådu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med myke ullsokker? 

Anonymkode: cd048...ab0

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres ut som om du kan lide av Raynauds fenomen, som er en tilstand der blodkarene i fingre og tær trange seg på grunn av kulde eller stress. Dette kan føre til at det blir mindre blodtilførsel til området, og at fingrene eller tærne blir hvite og nummen.

Hvis du opplever dette ofte og det påvirker din daglige aktivitet, bør du kontakte lege for å få en diagnose og råd om hvordan du kan håndtere tilstanden. Legen din kan også undersøke om det kan være andre årsaker til symptomene dine.

I mellomtiden kan det hjelpe å unngå å utsette hendene og føttene for ekstrem kulde, og å bruke varme klær og hansker når du er ute i kaldt vær. Det kan også være lurt å unngå stramme sokker og sko, og å bevege hendene og føttene ofte for å øke blodsirkulasjonen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med myke ullsokker? 

Anonymkode: cd048...ab0

Det funker ganske bra så lenge de ikke er trange, med mindre det blir fuktig, da vil man igjen bli kald. Så det er veldig vanskelig! Men jeg bruker mye ullsokker, ulltøy, tepper.  Kan sitte med ullsokker og genser og 3 tepper men blir fremdeles iskald på nesetippen, fingrene og beina🥶 det er så slitsomt. Får ønske meg myke og løse ullsokker til jul!🤪🎄

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det sånn og. Har jeg først fått kulden i meg, så er det kun et varmt bad, en tur i badstu eller en lang(!), varm dusj som hjelper.

Jeg kjøpte nettopp små engangs- varmeelement på Clas ohlson som jeg tenkte å prøve på hender og føtter i vinter. (Det finnes oppladbare og) 

Anonymkode: 8c585...19e

• Hjerte 1
Skrevet
Rebecca30 skrev (8 minutter siden):

Det høres ut som om du kan lide av Raynauds fenomen, som er en tilstand der blodkarene i fingre og tær trange seg på grunn av kulde eller stress. Dette kan føre til at det blir mindre blodtilførsel til området, og at fingrene eller tærne blir hvite og nummen.

Hvis du opplever dette ofte og det påvirker din daglige aktivitet, bør du kontakte lege for å få en diagnose og råd om hvordan du kan håndtere tilstanden. Legen din kan også undersøke om det kan være andre årsaker til symptomene dine.

I mellomtiden kan det hjelpe å unngå å utsette hendene og føttene for ekstrem kulde, og å bruke varme klær og hansker når du er ute i kaldt vær. Det kan også være lurt å unngå stramme sokker og sko, og å bevege hendene og føttene ofte for å øke blodsirkulasjonen.

Prøver å pakke meg så godt inn som er mulig og fremdeles kunne bevege meg. Ute bruker jeg utebukse, vintersko, tykk jakke, hansker, lue og skjerf😅 fremdeles fryser jeg på hender og bein, men de blir heldigvis ikke nummen, med mindre en skal på fjellet og stå på ski, da hjelper det ikke uansett hvor mye tøy en går med, og hele foten nesten blir hvit 😩🙈 får vel prøve å ringe legen og gå rundt, nå er det eksamenstider så da er det ikke så mye muligheter for å gå rundt, men får vel presse det inn i pausene❤️🌺

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det sånn og. Har jeg først fått kulden i meg, så er det kun et varmt bad, en tur i badstu eller en lang(!), varm dusj som hjelper.

Jeg kjøpte nettopp små engangs- varmeelement på Clas ohlson som jeg tenkte å prøve på hender og føtter i vinter. (Det finnes oppladbare og) 

Anonymkode: 8c585...19e

Oj så kult! Jeg har varmeflaske som jeg og bruker når det er nesten vondt på beina🥶 skal sjekke opp i det😊 er desverre ikke så lett med en lang varm dusj i disse tider med strømprisene som bare stiger!🥴 heldigvis får vi straks installert den nye peisen!🤩🤩

Skrevet (endret)

.

Endret av Rebecca30
  • 3 uker senere...
Skrevet

Etter å ha vært hos legen har vi fått bekreftet det var raynauds fenomen😊 takk for alle svar❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...