Gå til innhold

ME CFS utmattelses syndrom utredning.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har litt skjør psyke, men den ble jo verre pga utmattelsen, ikke motsatt. Har stort sett alle sympt i canada kriteriene.

Anonymkode: b3bba...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da ble du ikke utredet etter canada kriteriene.

Anonymkode: 98c61...605

Jeg ble utredet på Lovisenberg sykehus av Dag Gundersen Storla som er ganske kjent (?).

Definitivt Canada-kriterier, og jeg tok ikke avføringsprøve eller noe slikt, men en HAUG med blodprøver. Jeg hadde hatt litt kontakt med en psykolog og andre, men jeg tror ikke det ble tatt mye hensyn til annet enn at det ikke ble funnet noen andre forklaringsmodeller.

Kort forklart går de gjennom alle kriterier og avslutter med "det har ikke blitt funnet noen andre forklaringer på problemene". Jeg husker ikke ordlyden, det er mange år siden, men det var omtrent slik. Det meste var spørsmål (som selvfølgelig ble besvart etter beste evne og i samsvar med alle journaler og andre besøk hos helsevesen).

Anonymkode: 9ab0b...ad4

Skrevet

Jeg ble undersøkt fra hue til ræva, bokstavelig talt. Alt fra gynekolog, gastro, nevrolog, psykolog masse tester, blodprøver osv… massevis av undersøkelser over en lang periode før jeg til slutt fikk ME diagnosen.   Ble ble både veldig trist og lettet på en og samme gang, lettet for at dette racet endelig var over og pga det jeg feiler endelig hadde fått et navn. 

Anonymkode: 107bb...a82

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ble undersøkt fra hue til ræva, bokstavelig talt. Alt fra gynekolog, gastro, nevrolog, psykolog masse tester, blodprøver osv… massevis av undersøkelser over en lang periode før jeg til slutt fikk ME diagnosen.   Ble ble både veldig trist og lettet på en og samme gang, lettet for at dette racet endelig var over og pga det jeg feiler endelig hadde fått et navn. 

Husk at du kan komme deg igjen for det.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har litt skjør psyke, men den ble jo verre pga utmattelsen, ikke motsatt. Har stort sett alle sympt i canada kriteriene.

Anonymkode: b3bba...0f2

Nettopp, psyken vil jo bli dårlig av å gå rundt med en syk kropp som ikke fungerer. Dette forstår dessverre ikke mange, jeg er ikke deprimert. Lyst å leve, trene, reise etc....men det går ikke.

Anonymkode: 7a63b...40c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nettopp, det er sånn ME utredning bør foregå. Slitsomt, men alt som kan utelukkes skal utelukkes. 

Jeg har blit mye friskere fra ME, gått fra alvorlig til lett, og har en mye bedre hverdag. Det kom ikke av seg selv, strengt kosthold og regelmessige lymfebehandlinger har vært noe som har gitt veldig positv effekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, det er sånn ME utredning bør foregå. Slitsomt, men alt som kan utelukkes skal utelukkes. 

Jeg har blit mye friskere fra ME, gått fra alvorlig til lett, og har en mye bedre hverdag. Det kom ikke av seg selv, strengt kosthold og regelmessige lymfebehandlinger har vært noe som har gitt veldig positv effekt. 

Hvordan foregår lymfebehandling/hva gjør det med kroppen? har ME som forverrer seg. Men en del er søvnmangel, smerter ig angst over sviktende helse.

Anonymkode: 97c16...e9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan foregår lymfebehandling/hva gjør det med kroppen? har ME som forverrer seg. Men en del er søvnmangel, smerter ig angst over sviktende helse.

Anonymkode: 97c16...e9d

Flere måter å stimulere lymfesystem på. Man kan gjrøe enkle grep hjemme med f.eks tørrbørsting, men det blir ikke det samme som å drenere lymfesystemet i form av behandling. Det jobber mye dypere, og er mer effektivt. Merk at slike behandlinger skal være milde. Det kan gi en del avgiftningssymptomer som kan være ubehagelige, men det gir seg. Lymfesystemet hjelper oss å skille ut avfallsstoffer, som er uhyre viktig både for forebygging og bedring av sykdom.

Særlig vi med ME som ikke har mulighet til å mosjonere (svetting viktig for å kvitte oss med avfall), er det ekstra viktig. Jeg anbefaler veldig refleksolog for lymfebehandling, det har ihvertfall vært den beste formen for min del. 

Bor du i nærheten av Oslo, så kan jeg anbefale Ingegerd for kurs i transcendental meditasjon. Hun tar en brøkdel av prisen andre gjør (fortsatt en utgift, jeg vet), og denne meditasjonen er det mest effektive jeg har prøvd for å roe ned nervesystemet. For det er som du vet i høyspenn med ME. https://mikinorge.no/om-ingegerd/ 

Sjekker du d vitaminnivået ditt regelmessig (1-2 ganger årlig)?

Skrevet

Greit å ha D-vitamin på ca 100.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Greit å ha D-vitamin på ca 100.

Helt enig. Mange får beskjed om "ok", men så har de lave verdier innenfor normalen. Og det er stor betydning for både muskler, vondter, immunforsvar, og psykisk helse at verdiene er høyere. D vitamin, magnesium, og kalsium er noe mange bør ta tilskudd av. Og man bør vite hva d vitamin nivået ligger på før man tar tilskudd, så man tar nok. 10 mcg som mange tar, er veldig veldig lave doser, som ikke vil gi noen virkning hvis verdiene er lave. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Helt enig. Mange får beskjed om "ok", men så har de lave verdier innenfor normalen. Og det er stor betydning for både muskler, vondter, immunforsvar, og psykisk helse at verdiene er høyere. D vitamin, magnesium, og kalsium er noe mange bør ta tilskudd av. Og man bør vite hva d vitamin nivået ligger på før man tar tilskudd, så man tar nok. 10 mcg som mange tar, er veldig veldig lave doser, som ikke vil gi noen virkning hvis verdiene er lave. 

De fleste ligger nok på ca 40-50 i norge. I noen land er 75 regnet som minsteverdig, i norge er den satt til 50. Jeg ligger på ca 100. Bruker tilskudd som er 800IE på resept, hver dag. Så kan du sjekke først og etter 6mndr....går sakte...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste ligger nok på ca 40-50 i norge. I noen land er 75 regnet som minsteverdig, i norge er den satt til 50. Jeg ligger på ca 100. Bruker tilskudd som er 800IE på resept, hver dag. Så kan du sjekke først og etter 6mndr....går sakte...

Ja, og det er veldig lave verdier. Jeg hadde heldigvis en enkrinolog som hadde bedre kunnskap rundt d vitamin, og ba meg holde meg godt over 70 som et minimum. Likevel opplevde jeg leger som omtalte 40-50 som "ok". Flere leger har dog våknet litt i Norge også, og jobber mer utfra 75 og opp. 

800 ie er jo ganske lavt, bare 20 mcgså ikke rart det går tregt. SKal ikke ta et halvår å få opp nivåene. Jeg hadde nivåer på 20 for mange år siden, og fikk 20 000 ie, etterfulgt av høye doser med kalsium i flere måneder. For kroppen MÅ ha nok d vitamin for absorpsjon og nyttegjøring av kalsium. Og man kan ikke se på blodprøver for å måle kalsium tilfresstillende. Magnesium er også viktig for opptak av d vitamin, så ofte lurt å kombinere tilskuddene. 

Ta heller 80 mcg fra helsekosten, så får du opp verdiene fortere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...