Gå til innhold

Feber 41,6 hos barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min hadde over 41 en gang, fik ikkd kontakt men legevakten nektet å ta han inn. De fikk klage av fastlegen i etterkant. 

Om du får kontakt tenker jeg man ikke må ringe, men jegvhadde likevel ringt å spurt.

Anonymkode: 5cdb4...931

Vi fikk forøvrig beskjed fra fastlegen om at neste gang ringer vi 113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi fikk forøvrig beskjed fra fastlegen om at neste gang ringer vi 113

Og det er naturlig å gjøre når man ikke får kontakt med barnet sitt, feber eller ikke feber

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så hysteriske folk er! 
Tenker TS gjorde d helt rette. Hun fulgte nøye med og ble ikke hysterisk. 
Man dør ikke brått av 42 i feber, og barn tåler gjerne feber bedre enn voksne. 
Mor ga Paracet og hadde et barn med god allmentilstand. 
Feber er faktisk kroppens måte å rydde opp på og bør aldri ses på som noe «feil». 
Tvert om! 
Tipper de fleste hadde kontaktet lege hvis feberen steg t 42 og Paracet ikke virket. Men det mor i HI beskriver synes jeg virker ganske adekvat. 

Anonymkode: 8042e...057

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Det er IKKE hysterisk å ta kontakt med legevakt eller ringe 113 ved feber på 41,6 grader. Man vet ikke hva som utløser så høy feber, og sepsis kan utvikle seg skummelt fort, og gir organsvikt. Om sånne ting skal skje igjen; tell respirasjonsfrekvens og ta pulsen. Er der lavt, vær så snill å ring lege.  
 Hilsen godt voksne trebarnsmamma som er svært lite hysterisk, og jobber i helsevesenet.

Anonymkode: f773c...24e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2022 at 3:26 AM, AnonymBruker said:

Feberen steg fra ettermiddagen og var altså oppi hele 41,6 ved leggetid. Ingen symptomer forøvrig bare litt hoste. Hun var slakk og orket ikke leke, men spiste og drakk litt og kommuniserte greit. Fikk Paracet og sovnet fort. Hun var oppe og tisset en time etter hun hadde lagt seg. Spurte om mer vann. Ingen nakkestivhet. Gode tegn med andre ord. Så vi opplevde ikke dette som akutt fare som trengte legevakt. Men ekkelt er det jo med så høy feber og jeg har valgt å nattevåke. Nå sover hun rolig og greit og feberen er borte.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Hadde dere turt å legge dere nå etter et siste tilsyn når feberen er borte?

Har dere opplevd at barna har så høy feber noen gang og hvordan gikk det?

Anonymkode: 0950a...eca

Hvordan målte du? Det første jeg ville gjort er å måle rektalt om ikke du har fjort der. Øretermometerer vår er fort  1° feil.

Anonymkode: 3f8fa...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg riktignok i Sverige, men her er anbefalingene å alltid kontakte helsehjelp ved feber over 41 grader. Den ene gangen det hendte vårt barn (da 18 måneder) fikk vi beskjed om å komme rett inn.

I TS situasjon ville jeg helt klart ringt for rådgivning. Men bra at det går bedre nå 😅

Anonymkode: e8d12...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå bor jeg riktignok i Sverige, men her er anbefalingene å alltid kontakte helsehjelp ved feber over 41 grader. Den ene gangen det hendte vårt barn (da 18 måneder) fikk vi beskjed om å komme rett inn.

I TS situasjon ville jeg helt klart ringt for rådgivning. Men bra at det går bedre nå 😅

Beskjeden du da gav til helsepersonell var: barnet mitt har 41 i temperatur, men er i helt fin form. Kommuniserer og leker med oss. Spiser og drikker godt. Har flere våte bleier.  Oppfører seg egentlig som det pleier å gjøre 

Og de svarte med: Kom inn med en eneste gang

(?)

Jeg bare lurer. Høres rart ut

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hallo! Det er IKKE hysterisk å ta kontakt med legevakt eller ringe 113 ved feber på 41,6 grader. Man vet ikke hva som utløser så høy feber, og sepsis kan utvikle seg skummelt fort, og gir organsvikt. Om sånne ting skal skje igjen; tell respirasjonsfrekvens og ta pulsen. Er der lavt, vær så snill å ring lege.  
 Hilsen godt voksne trebarnsmamma som er svært lite hysterisk, og jobber i helsevesenet.

Omg. Har du hatt sepsis før? Vet du i det heletatt hvordan sepsis er? Man er gaaanske dårlig og ringer lege lenge før man er døvv av det for å si det sånn , det her er snakk om en frisk unge med feber …  🙄Hilsen ei med samboer som hadde sepsis. 

Anonymkode: f2d0e...b60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Omg. Har du hatt sepsis før? Vet du i det heletatt hvordan sepsis er? Man er gaaanske dårlig og ringer lege lenge før man er døvv av det for å si det sånn , det her er snakk om en frisk unge med feber …  🙄Hilsen ei med samboer som hadde sepsis. 

Moren min døde av sepsis og jeg kan love deg at det kan skje fort. Hun hadde ikke feber engang. 

Anonymkode: 1cfd6...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Moren min døde av sepsis og jeg kan love deg at det kan skje fort. Hun hadde ikke feber engang. 

Anonymkode: 1cfd6...155

Men da er man syk i forkant, man dør ikke av blodforgiftning plutselig. Det må en infeksjon til for at det skal skje. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Fame said:

Beskjeden du da gav til helsepersonell var: barnet mitt har 41 i temperatur, men er i helt fin form. Kommuniserer og leker med oss. Spiser og drikker godt. Har flere våte bleier.  Oppfører seg egentlig som det pleier å gjøre 

Og de svarte med: Kom inn med en eneste gang

(?)

Jeg bare lurer. Høres rart ut

Nei, jeg sa ikke at barnet mitt var upåvirket av å ha feber over 41 grader den gangen det hendte 🙄. Jeg sa at ved feber over 41 grader anbefales det alltid å kontakte helsepersonell for rådgivning (lege og/eller legevakt) i Sverige, uansett. Så jeg ville ringt for rådgivning i TS' situasjon. (Og om jeg fikk svaret å se det an hjemme, hadde jeg gjort det - men det var ikke vurderingen den gang vårt barn var syk.)

https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/vanliga-besvar-och-sjukdomar-hos-barn/feber-hos-barn/#section-75448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 3.26):

Feberen steg fra ettermiddagen og var altså oppi hele 41,6 ved leggetid. Ingen symptomer forøvrig bare litt hoste. Hun var slakk og orket ikke leke, men spiste og drakk litt og kommuniserte greit. Fikk Paracet og sovnet fort. Hun var oppe og tisset en time etter hun hadde lagt seg. Spurte om mer vann. Ingen nakkestivhet. Gode tegn med andre ord. Så vi opplevde ikke dette som akutt fare som trengte legevakt. Men ekkelt er det jo med så høy feber og jeg har valgt å nattevåke. Nå sover hun rolig og greit og feberen er borte.

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Hadde dere turt å legge dere nå etter et siste tilsyn når feberen er borte?

Har dere opplevd at barna har så høy feber noen gang og hvordan gikk det?

Anonymkode: 0950a...eca

Ja det er en heavy influensa nå, hørt flere får høy feber over førti første dagene. Viktig å fylle med på allmennetilstanden og huske at man trenger mye mer væske ved feber enn uten pga man mister væske.

Anonymkode: 3708e...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du forholdt deg rolig og greit TS. Det er godt gjort. Mange som sikkert hadde fått panikk - noe som kan være forståelig når det er snakk om så høy feber. Sånn for ordensskyld, råder jeg deg å ringe legevakt dersom feberen er så høy neste gang. Ca 40 grader hos småbarn er ikke uvanlig. Nesten 42 derimot er farlig uansett. Godt å høre at den lille har det bedre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (34 minutter siden):

Ring legevakten nå. 

Ungen er frisk igjen. Så hvorfor i alle dager skulle hun det? Noen av oss har kunnskap til å se mer enn bare et tall. 

Anonymkode: 88958...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette!👆🏻
Legevakten er jo der for å svare på spørsmål! Ingen spørsmål er for dumme når det gjelder sykdom som høy feber, spesielt ikke når det gjelder barn! Man kan fint ringe dem på 116 117 uten at det trenger å være en nødssituasjon! Og man ringer heller legevakten enn å spørre på et anonymt nettforum uten å vite kompetansen bak svarene man får!

Ts, det er bra fireåringen er frisk igjen! Om det skulle skje igjen kan du fint ringe legevakten og bare høre hva de mener😊

Anonymkode: 702a6...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge barnet virker kvikk og våkent , og ikke er sløv. Reagerer normalt på tiltale. Gir  uttrykk  for å ønske mat og drikke. Allmenntilstand virker grei. Om feber går ned med Paracetamol. Barnet har diuerese=som betyr at det er væskeoverskudd i kroppen. Da hadde jeg ikke ringt lege. Men om det virker slapt og uinteressert i omgivelse er det fare på ferde! Varer feberen i over 3 dager hadde jeg også kontaktet lege. Barn har et umodent temperaturreguleringsenter og kan faktisk ha feber opptil 42 grader uten at det er farlig. Allmenntilstanden er det viktigste å vurdere her. Åh Gud hjelpes, ringe 113🤣 Mange hysteriske folk her. Er i helsevesenet selv, men var ikke sånn hysterisk før jeg begynte der heller.

Anonymkode: a1a14...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh… jeg vil bare nevne at når jeg var barn så ble jeg sendt med ambulanse til sykehuset med en feber på 42. 
Såvidt det gikk bra. 
Smittsom hjernehinnebetennelse som ble oppdaget ganske raskt. 
Jeg hadde aldri tatt en sånn sjanse som TS gjorde. 
Mine barn har aldri hatt over 41 i feber. 
Det er veldig mye for et lite barn 

Anonymkode: d63d8...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten så hadde jeg 42,0 i feber og holdt på å dø. 

Jeg hadde tatt kontakt med legen asap hvis den ble så høy som 41,6.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh… jeg vil bare nevne at når jeg var barn så ble jeg sendt med ambulanse til sykehuset med en feber på 42. 
Såvidt det gikk bra. 
Smittsom hjernehinnebetennelse som ble oppdaget ganske raskt. 
Jeg hadde aldri tatt en sånn sjanse som TS gjorde. 
Mine barn har aldri hatt over 41 i feber. 
Det er veldig mye for et lite barn 

Anonymkode: d63d8...0e4

Men heg vedder på du hadde andre kliniske symptomer i tillegg! Feks slapp og medtatt, urolig. Utilpasshet el. Ikke kun feber. Det nekter jeg å tro!

Anonymkode: a1a14...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...