AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #1 Skrevet 1. desember 2022 Jeg er midt i en utredning for autisme hos psykolog via DPS, og har blitt mere og mere mistenksom på om jeg kanskje også har ADHD. I skrivende stund er jeg knapt 21 år. Trives ganske dårlig med psykologen - blant annet fordi jeg har blitt kalt "kjønnsforvirret" etter å ha forklart min ikke-binære kjønnsidentitet til henne, plus at hun i flere hendelser bare ikke har virket til å helt forstå sit eget fag (sa for eksempel at jeg ikke "snakker som en autist", og ville heller diagnostisere TO personlighetsforstyrrelser (og det uten å snakke med en eneste av mine bekjente for å bekrefte disse diagnosene). Som det er nå vil jeg bare ha konklusjon på ASD(autisme)-utredningen og stoppe med å møte henne så snart som mulig. Men nå til det faktiske spørsmålet; alle som kjenner meg, det inkluderer en venn av familien som også er psykolog, er helt enige i autisme som den riktige diagnosen for meg - og autisme og ADHD kommer veldig ofte sammen, plus at jeg kjenner meg utrolig godt igjen i ADHD kriteriene. Naturligvis vil jeg jo gjerne ha svar på dette også, men er litt usikker på om det er best å bare tåle noen timer til med denne psykologen, og håpe på et svar på ADHD også - eller er det bedre å gå helt ut av DPS-systemet, og be om henvisning til privat psykolog med avtale i stedet? Har nemlig hørt at mange voksne får avslag på henvisning om ADHD-utredning, så er det kanskje best å forsøke å få en utredning til mens jeg fortsatt er i "systemet"? Burde kanskje nevne at mamma er ADHD og muligvis autist også haha, så det er ikke sånn at jeg bare har hørt om ADHD og så fått det for meg at jeg skal ha diagnosen Anonymkode: 3429c...623
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #2 Skrevet 1. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er midt i en utredning for autisme hos psykolog via DPS, og har blitt mere og mere mistenksom på om jeg kanskje også har ADHD. I skrivende stund er jeg knapt 21 år. Trives ganske dårlig med psykologen - blant annet fordi jeg har blitt kalt "kjønnsforvirret" etter å ha forklart min ikke-binære kjønnsidentitet til henne, plus at hun i flere hendelser bare ikke har virket til å helt forstå sit eget fag (sa for eksempel at jeg ikke "snakker som en autist", og ville heller diagnostisere TO personlighetsforstyrrelser (og det uten å snakke med en eneste av mine bekjente for å bekrefte disse diagnosene). Som det er nå vil jeg bare ha konklusjon på ASD(autisme)-utredningen og stoppe med å møte henne så snart som mulig. Men nå til det faktiske spørsmålet; alle som kjenner meg, det inkluderer en venn av familien som også er psykolog, er helt enige i autisme som den riktige diagnosen for meg - og autisme og ADHD kommer veldig ofte sammen, plus at jeg kjenner meg utrolig godt igjen i ADHD kriteriene. Naturligvis vil jeg jo gjerne ha svar på dette også, men er litt usikker på om det er best å bare tåle noen timer til med denne psykologen, og håpe på et svar på ADHD også - eller er det bedre å gå helt ut av DPS-systemet, og be om henvisning til privat psykolog med avtale i stedet? Har nemlig hørt at mange voksne får avslag på henvisning om ADHD-utredning, så er det kanskje best å forsøke å få en utredning til mens jeg fortsatt er i "systemet"? Burde kanskje nevne at mamma er ADHD og muligvis autist også haha, så det er ikke sånn at jeg bare har hørt om ADHD og så fått det for meg at jeg skal ha diagnosen Anonymkode: 3429c...623 Om du har blitt henvist for utredning for ASD er det ingen garanti for at de vil ekstra timer for utredning av en annen diagnose i tillegg,så greit å være forberedt på det Anonymkode: ebf23...e3e
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2022 #3 Skrevet 1. desember 2022 Når du sier at folk rundt deg kjenner igjen autisme hos deg, pluss at det er det psykologen (psykiateren?) vurderer deg for nå, ville jeg stolt på det. Ikke-binær kjønnsopplevelse er også veldig vanlig hos folk som også har autisme, så det ligger nok NOE i dette! Selv om ADHD og autisme har noen likhetstrekk, skiller de seg også en del, særlig vil en med autisme slå dårlig ut i sosial kommunikasjon og forståelse for hva andre tenker, føler og mener. ADHD handler om hyperaktivitet og oppmerksomhetsdysregulering. Tenker uansett at du bør ta en ting om gangen!! Bare det å få en autismediagnose er mye å forholde seg til, ta et skritt før du begynner med neste diagnose med en gang. Særlig siden ADHD-medisiner kan være utfordrende å forholde seg til. Anonymkode: 576aa...046 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå