Gå til innhold

Kul i brystet - Hva skjer nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en kul i brystet og skal til fastlegen i morgen. For å dempe angsten litt så hjelper det meg å vite hva som vil skje så. Kan noen fortelle meg hva som vil skje videre og evt. hvor fort? Har mye kreft på begge sider av mine foreldres familie. 
 

Er det mammografi først og så eventuelt en biopsi? Eller kan det blir rett til biopsi/vevsprøve? Hvor fort skjer dette i så fall? Er dette noe som er mulig å få gjort på mindre lokalsykehus? Setter stor pris på noen som kan dele erfaringer her.

Anonymkode: a25eb...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sendt til trippeldiagnostikk, dvs mammografi+ultralyd+biopsi (tynn nål med i kulen). Det skjedde rett etter hverandre på samme dag. Fikk svar etter 1-2 uker av en sykepleier som ringte.

Tok vel 2 mnd før jeg fikk time, men hverken jeg eller fastlegen var spesielt bekymret og det passet best å vente til etter en spesifikk dato, så da ble det sånn. Ventetiden kan variere basert på mange ting, men det er veiledende frister som du sikkert finner på Google.

Om det kan gjøres på et lite lokalsykehus kommer nok også an på sykehuset og på din situasjon. 

Anonymkode: 2f67a...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har funnet en kul i brystet og skal til fastlegen i morgen. For å dempe angsten litt så hjelper det meg å vite hva som vil skje så. Kan noen fortelle meg hva som vil skje videre og evt. hvor fort? Har mye kreft på begge sider av mine foreldres familie. 
 

Er det mammografi først og så eventuelt en biopsi? Eller kan det blir rett til biopsi/vevsprøve? Hvor fort skjer dette i så fall? Er dette noe som er mulig å få gjort på mindre lokalsykehus? Setter stor pris på noen som kan dele erfaringer her.

Anonymkode: a25eb...213

Var igjennom dette i 1999. Da var jeg 31. Hos meg ble jeg sendt til mammografi og samtidig tok de vevsprøve.

Så gikk d ganske fort til dag kirurgi og trodde vel egentlig jeg var ferdig da jeg var heldig at det ikke hadde spredd seg til lymfekjertlene. 
 

Men 1-2 uker etter kom de ny innkalling der jeg ble innlagt og brystet fjernet.

Gikk nå bra med meg heldigvis. Jeg slapp stråling. Jeg var først ut i slekta mi med kreft i bryst. 
 

Vente på svar er absolutt verst syns jeg det var.

Lykke til masse☘️☘️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...