Gå til innhold

Forvert hvor eier er helt blåst i hodet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og smuglet inn til landet….

Anonymkode: 10aa0...888

Ja særlig … spesielt når han har forevist hund Og papirer på Gardermoen både til Toll og Mattilsyn

-TS

Anonymkode: 90f5f...c54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Troyamin skrev (10 minutter siden):

Og likevel fikk du ikke opp en masse røde flagg?! 

Må også legge til at jeg vet om flere som har hunder som er importert til Norge. Disse blir da selfølgelig registrert i NKK slik at eventuelle valper blir registrerte. Det handler tross alt om å være en seriøs oppdretter. Det du har rotet deg borti, høres veldig shady ut...

Jeg har selv i 2009 og 2011 tatt inn hund fra utlandet og omreg til NKK. Cluet er at han ikke bryr seg om utstilling eller at tispene skal være renraset. Han ville ha hund inn pga avl og valgte denne hunden pga farge og rase. Hunden er chippet på meg. Og jeg kan omreg han til NKK hvis jeg ønsker men det er ikke sånn at vi skal bruke han til noe annet enn som  turvenn, familiehund så for oss er det ikke viktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja særlig … spesielt når han har forevist hund Og papirer på Gardermoen både til Toll og Mattilsyn

-TS

Han møtte oppdretter på Gardemoen fordi oppdretter reiste med 4 valper hit til Norge. Så jeg vet at alt er ok der

-TS

Skrevet

Kjenner meg VELDIG igjen i dette. Jeg har vært fôrvert for en katt som aldri skulle vært brukt i avl. Oppdretter var null interessert i å ivareta hans helse, og mente alt vetrinær sa var for å tjene penger. I tillegg viste hun null forståelse når katten ble fertil og tisset over alt i leiligheten non-stop. I tillegg ble katten ganske aggressiv og utviste diverse oppførsel som fikk meg til å tenke at dette ikke var gener man burde gi videre.

Endte med at jeg til slutt måtte true henne for å komme meg ut av avtalen. Hun hadde virkelig frekkhetens nådegave. Anbefaler å kjøre samme taktikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har selv i 2009 og 2011 tatt inn hund fra utlandet og omreg til NKK. Cluet er at han ikke bryr seg om utstilling eller at tispene skal være renraset. Han ville ha hund inn pga avl og valgte denne hunden pga farge og rase. Hunden er chippet på meg. Og jeg kan omreg han til NKK hvis jeg ønsker men det er ikke sånn at vi skal bruke han til noe annet enn som  turvenn, familiehund så for oss er det ikke viktig.

Men du er jo likevel medskyldig i useriøs avl så lenge du er fôrvert og han skal bruke hunden 4 ganger. Uten omregistrering eller renraset tispe. I tillegg er det ganske mange røde flagg i tillegg til dette! Hvorfor vil du være med på noe slikt?

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lyst til å svare på dette. Den har stamtavle fra utlandet, og er reg i hjemlandets kennelklubb. Jeg har tegnet forsikring på han via meg, atferdsproblemene er ikke helt umulig å jobbe med, sier et atferds person i dag. Han har bodd i hundegård hele livet hel til vi fikk han. Og ja den er absolutt lovlig innført. Vi har stamtavlen hans, og kvitteringene på både kjøpet av hunden og  også  kvitteringen på fortollingen.

Ja hunden er redd men har ikke en eneste gang vist tegn til aggresjon, hvis jeg hever stemmen til han ser han på meg med sårt blikk, men  han er sammen med hunder av begge kjønn og ulike alder når vi har han ute i hundeparker.  Han er helt avslappet og rolig når vi er hjemme.

Og du er sikker på at disse papirene er ekte? Det er nemlig ganske vanlig å forfalske papirer når man smugler hunder, lettere å få solgt de da... Når det er sagt, hunden har vel hundepass fra hjemlandet (og jeg er nysgjerrig på hvor den kommer fra) og der står chipnummer og alle vaksiner. Du kan da neste gang du er hos dyrlegen sjekke at nummer i chip og pass stemmer, selv om det også seff kan forfalskes.

Anonymkode: d088d...b8b

• Nyttig 2
Skrevet

Om du virkelig vil beholde hunden (jeg kan skjønne at du ikke vil sende den videre til dårligere kår om du har blitt glad i den) så ville jeg gjort det jeg kunne for å unngå avl på den.

Jeg ville rett og slett kastrert hunden kjemisk, uten å informere "oppdretter".

Sørg for å være med på parringsforsøk om du kan. Etter et par runder uten suksess med parring gir han forhåpentligvis opp. Om han oppdager og reagerer på små testikler e.l., spill dum og uvitende.  

Anonymkode: 52f2a...af2

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tar folk på seg å være forvert?? Dette burde vært forbudt!! Seriøse oppdrettere bruker ikke forvert. De som bruker forvert avler kun for inntekt, og tenker ikke på dyrevelferd eller hva som bør eller ikke bør avles på. Det er så mye bråk rundt forvertavtaler og hvordan hunden blir utnyttet. Ikke støtt slik virksomhet.

Anonymkode: 6b80c...33e

Skrevet

Ps. Dette tilfellet her er et godt eksempel på hva forvert faktisk er med å støtter og bidrar til. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og du er sikker på at disse papirene er ekte? Det er nemlig ganske vanlig å forfalske papirer når man smugler hunder, lettere å få solgt de da... Når det er sagt, hunden har vel hundepass fra hjemlandet (og jeg er nysgjerrig på hvor den kommer fra) og der står chipnummer og alle vaksiner. Du kan da neste gang du er hos dyrlegen sjekke at nummer i chip og pass stemmer, selv om det også seff kan forfalskes.

Anonymkode: d088d...b8b

Jepp, de er også verifisert av det kennelforbundet. Og igjen han har betalt fortolling av hunden, siden hunden ble levert av oppdretter. Hundens chip stemmer også med papirer i Kennelklubben der borte og i følge en dyrlege som bor her i området så er dette en anerkjent oppdretter, og han kommer fra samme land som hunden. Hunden hadde både rabis og grunnvaksine da han kom til mg så det er en ok sak det der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor tar folk på seg å være forvert?? Dette burde vært forbudt!! Seriøse oppdrettere bruker ikke forvert. De som bruker forvert avler kun for inntekt, og tenker ikke på dyrevelferd eller hva som bør eller ikke bør avles på. Det er så mye bråk rundt forvertavtaler og hvordan hunden blir utnyttet. Ikke støtt slik virksomhet.

Det er da helt uproblematisk å være fôrvert for en seriøs oppdretter, og jo, mange seriøse oppdrettere benytter seg av fôrverter. Nettopp fordi de tenker på dyrevelferd og god avl!

Skal man avle, så bør man avle på kun de beste individene. Man vet jo ikke på forhånd hvilke hunder som viser seg å være godt avlsmateriale og ikke, det vet man kun etter utstillinger/bruksprøver/trening, og når hunden er fullvoksen og mentalt moden. Da viser det seg hva slags hund det er, og om den er verdt å avle på. Skal man drive seriøs avl, må man regne med at ikke alle hundene man har kan tas videre i avlen, så man MÅ ha flere hunder å spille på, om ikke hele avlsprogrammet skal gå i stå. 

Så hva skal man gjøre da, ha 5, 6, 7 hunder hjemme? Det kan fungere for noen, men ikke for alle. Ikke alle hunder vil trives i en slik situasjon og i en så stor flokk, og det blir mindre tid til hvert enkelt individ. For noen hunder vil det da være mye bedre å bo hos en fôrvert. Så tas en avgjørelse når hunden er klar for det, om den skal brukes i avl eller ikke.

Men så klart, fôrvert har jo også et ansvar for å sette seg inn i ting og bli kjent med oppdretter, så ikke man støtter hodeløs og uetisk avl, slik som i dette tilfellet... 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da helt uproblematisk å være fôrvert for en seriøs oppdretter, og jo, mange seriøse oppdrettere benytter seg av fôrverter. Nettopp fordi de tenker på dyrevelferd og god avl!

Skal man avle, så bør man avle på kun de beste individene. Man vet jo ikke på forhånd hvilke hunder som viser seg å være godt avlsmateriale og ikke, det vet man kun etter utstillinger/bruksprøver/trening, og når hunden er fullvoksen og mentalt moden. Da viser det seg hva slags hund det er, og om den er verdt å avle på. Skal man drive seriøs avl, må man regne med at ikke alle hundene man har kan tas videre i avlen, så man MÅ ha flere hunder å spille på, om ikke hele avlsprogrammet skal gå i stå. 

Så hva skal man gjøre da, ha 5, 6, 7 hunder hjemme? Det kan fungere for noen, men ikke for alle. Ikke alle hunder vil trives i en slik situasjon og i en så stor flokk, og det blir mindre tid til hvert enkelt individ. For noen hunder vil det da være mye bedre å bo hos en fôrvert. Så tas en avgjørelse når hunden er klar for det, om den skal brukes i avl eller ikke.

Men så klart, fôrvert har jo også et ansvar for å sette seg inn i ting og bli kjent med oppdretter, så ikke man støtter hodeløs og uetisk avl, slik som i dette tilfellet... 

Jeg har lest innlegget ditt og er enig i det som du skriver. Og i vanlige tilfeller ville jeg ha droppet det men når han står på døra her med en hund jeg måtte gråte av i en stille stund og han skulle være her på prøve over noen dager og man finner ut både det ene og det andre så ble det som det ble.

Kall meg gjerne tufs og idiot men denne hunden hadde ikke hatt det bra. Akkurat nå våkner han skikkelig opp etter narkosen etter å ha mistet ballene hans. Jeg får heller bare ta den kampen. I morgen reiser vi på fjellet i en lengre periode i tilfelle eier vil komme å hente hunden. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vel jeg vet ikke om jeg vil si at man er useriøs fordi man velger forverter. Jeg har selv hatt forverter på mine hunder, fordi... ikke alle tispene gikk sammen når de ble voksne. Men jeg hadde kun et kull på hver tispe og hunden ble overført til forverten uten kostnader etter dette. Nå hadde jeg en rase det var ikke så mange av og jeg hentet inn linjer fra utlandet , og kun de rette tispen ble brukt. Dersom de ikke besto mentaltester, fikk de kåringene som krevdes, ikke besto HD/AD rgt ( hvis man kan bruke de ordene) så fikk forverten hunden gratis uansett. Og ikke alle fikk være forvert hos oss og vi krevde at de gikk på lydighets kurs da dette var en stor rase så det krevde sitt. Vi dekte all forsikring, all vaksinasjon og alle tester, det eneste forverten betalte var  for, selv om de fikk med 4x 15 kg sekk med for så etter dette måtte de dekke foret og hvis de ville stille selv på utstillinger men alt annet dekket vi. PÅ den måten kunne de ikke si at de hadde de utgiftene i forhold til hvis hunden ble syk og måtte avlives og livsforsikringen skulle utbetales. Så slapp vi den diskusjonen. Vi hadde også samling 1-3 ganger i året der vi møttes for de som ville det.

Så ja mange utnyttes av oppdretter og for mang er det jo slik at de opplever at oppdretter bare henter hunden og ikke leverer tilbake hunde og det er det jo dessverre noen som opplever.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...