Gå til innhold

Forvert hvor eier er helt blåst i hodet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller for å si det på en annen måte, lyset er slukket.

Hunden er 15 mnd og vi elsker den hunden. Men han er supernervøs og har vært det fra dag 1 da vi fikk han for 3 mnd siden. Han er redd sin egen skygge, redd for mannfolk. Kommer det en jogger forbi, får hunden panikk.

Han manglet 2 tenner nede og ved rgt som jeg betalte så viser det seg at de ligger i kjevebeinet, og er anbefalt operert ut. Da jeg nevnte dette for eier sier han at det er noe de sier for å tjene penger og han sier at han ikke kommer til å dekke dette, og btw han har visst ikke forsikring på hunden. 3 ulike  vetrinærer har frarådet avl på han men det skal han brukes  til uansett. 

Forvert avtalen sier: 4 kull. Ikke noe mer enn det.

Hunden var også fremdeles chippet på oppdretter og han som eier han sa at han skulle ikke ha han tilbake  uansett så han ville at hunden skulle settes i mitt navn med en gang.

Jeg har så lyst til å kjemisk kastrere han men kan jo ikke det. Da blir vi jo aldri ferdig med avtalen.

Måtte bare skrive av meg frustrasjonen her jeg sitter på jobb i natt. 

Anonymkode: 90f5f...c54

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det ikke an å melde fra noen plass om slikt. Trodde det var regler når det gjelder avl.

Anonymkode: 86f73...e19

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går det ikke an å melde fra noen plass om slikt. Trodde det var regler når det gjelder avl.

Anonymkode: 86f73...e19

I wish....

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde gått og kastrert hunden jeg (ikke bare kjemisk). Så tar du den straffen som måtte komme

politiet kommer uansett til å henlegge saken. 

Ikke bidra til avel på syke og svake individer (dette gjelder forøvrig også mennesker, men det blir en annen diskusjon) å

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan melde oppdretter inn til Norsk Kennel Klub. Er du medlem der, betaler du en liten sum for hjelp av advokat i forbindelse med kontrakten og veien videre. 

• Liker 5
Skrevet

Er hunden registrert i NKK?

Anonymkode: 52f2a...af2

• Liker 1
Skrevet

Kastrer hunden og enten ta kampen med forverten eller bare lek dum når hunden ikke klarer å produsere unger.

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (2 timer siden):

Du kan melde oppdretter inn til Norsk Kennel Klub. Er du medlem der, betaler du en liten sum for hjelp av advokat i forbindelse med kontrakten og veien videre. 

Oppdretter er ikke norsk, og hunden er hentet fra utlandet

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er hunden registrert i NKK?

Anonymkode: 52f2a...af2

nei kun i forbudet der han kommer i fra. Eier er ikke så nøye med om tispne skal ha stamtavle eller ikke heller

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

nei kun i forbudet der han kommer i fra. Eier er ikke så nøye med om tispne skal ha stamtavle eller ikke heller

Useriøs avl, med andre ord. Ingenting annet du kan gjøre, enn å levere tilbake hunden til eier. Du har ingen rettigheter som "fôrvert" i en slik situasjon. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville levert hunden tilbake før du blir ytterligere knyttet til den. Å være forvert er ofte forbundet med trøbbel... Det beste er å kjøpe hund selv og stå for alt ansvar og alle utgifter. Hvis du ikke har råd til det, bør du heller begynne å spare. Beklager en så krass tilbakemelding, skjønner at du er glad i hunden, men med så mye trøbbel etter bare 3 mnd ser jeg ikke hvordan dette kan ende lykkelig. 

Anonymkode: abcbd...929

• Liker 2
Skrevet

Dette lukter problemer lang vei. Lever tilbake hunden. 

Anonymkode: ef99b...beb

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som det vil bli problemer med den eieren uansett, så her må du egentlig bare vurdere om hunden er verdt det? Sett bort fra den gærne eieren er det jo tydelig dette kan bli en kostbar hund å holde? Den har adferdsproblemer, den har haleseproblemer... den har INGEN forsikring, ingen papirer? Er den i det hele tatt lovlig innført?

Anonymkode: d088d...b8b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som det vil bli problemer med den eieren uansett, så her må du egentlig bare vurdere om hunden er verdt det? Sett bort fra den gærne eieren er det jo tydelig dette kan bli en kostbar hund å holde? Den har adferdsproblemer, den har haleseproblemer... den har INGEN forsikring, ingen papirer? Er den i det hele tatt lovlig innført?

Anonymkode: d088d...b8b

Jeg har lyst til å svare på dette. Den har stamtavle fra utlandet, og er reg i hjemlandets kennelklubb. Jeg har tegnet forsikring på han via meg, atferdsproblemene er ikke helt umulig å jobbe med, sier et atferds person i dag. Han har bodd i hundegård hele livet hel til vi fikk han. Og ja den er absolutt lovlig innført. Vi har stamtavlen hans, og kvitteringene på både kjøpet av hunden og  også  kvitteringen på fortollingen.

Ja hunden er redd men har ikke en eneste gang vist tegn til aggresjon, hvis jeg hever stemmen til han ser han på meg med sårt blikk, men  han er sammen med hunder av begge kjønn og ulike alder når vi har han ute i hundeparker.  Han er helt avslappet og rolig når vi er hjemme.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ville levert hunden tilbake før du blir ytterligere knyttet til den. Å være forvert er ofte forbundet med trøbbel... Det beste er å kjøpe hund selv og stå for alt ansvar og alle utgifter. Hvis du ikke har råd til det, bør du heller begynne å spare. Beklager en så krass tilbakemelding, skjønner at du er glad i hunden, men med så mye trøbbel etter bare 3 mnd ser jeg ikke hvordan dette kan ende lykkelig. 

Anonymkode: abcbd...929

Ja vi har vurdert det men vet at den neste som får han vil la han stå i hundegård og dette er ikke den type hund.  ( jeg vet hvem som ville ha han hvis ikke vi tok han og det er en person som ikke tar hundene med på noe men lar de kun være i hundegårder, også på natt. Og det blir bedre og bedre for hver dag som går, altså det er fremskritt på de 3 mnd, så jeg gir meg ikke så lett

Skrevet

Fy flate for en drittsekk! Kastrer hunden, meld fra et eller annet sted.. noe må jo gjøres.

Anonymkode: 002e4...440

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har lyst til å svare på dette. Den har stamtavle fra utlandet, og er reg i hjemlandets kennelklubb. Jeg har tegnet forsikring på han via meg, atferdsproblemene er ikke helt umulig å jobbe med, sier et atferds person i dag. Han har bodd i hundegård hele livet hel til vi fikk han. Og ja den er absolutt lovlig innført. Vi har stamtavlen hans, og kvitteringene på både kjøpet av hunden og  også  kvitteringen på fortollingen.

Ja hunden er redd men har ikke en eneste gang vist tegn til aggresjon, hvis jeg hever stemmen til han ser han på meg med sårt blikk, men  han er sammen med hunder av begge kjønn og ulike alder når vi har han ute i hundeparker.  Han er helt avslappet og rolig når vi er hjemme.

Men hvorfor kjøpte/fikk du denne hunden med avtale om 4 kull? Det er mange kull på én hannhund de gir komplett f i? Og hvorfor kjøpe en hund som har stått i hundegård hele livet? Det vitner om useriøs avl, som du nå direkte har støttet og nå videre støtter? Å kastrere, kjemisk eller kirurgisk, går imot en kontrakt jeg tipper du har skrevet under på?

Men misforstå meg rett, mitt hundehjerte blør. Denne type avl er kritikkverdig og må stoppes. Gi hunden det beste livet den kan få og fortjener, og gjør alt i din makt for at ikke videre avkom får egenskaper du mener ikke egner seg som kjæledyr. 

• Nyttig 2
Skrevet
Eevee skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor kjøpte/fikk du denne hunden med avtale om 4 kull? Det er mange kull på én hannhund de gir komplett f i? Og hvorfor kjøpe en hund som har stått i hundegård hele livet? Det vitner om useriøs avl, som du nå direkte har støttet og nå videre støtter? Å kastrere, kjemisk eller kirurgisk, går imot en kontrakt jeg tipper du har skrevet under på?

Men misforstå meg rett, mitt hundehjerte blør. Denne type avl er kritikkverdig og må stoppes. Gi hunden det beste livet den kan få og fortjener, og gjør alt i din makt for at ikke videre avkom får egenskaper du mener ikke egner seg som kjæledyr. 

For å si det sånn. Omstendighetene rundt det hele er litt for komplisert å svare på nå, men i korte trekk jeg ringte på annonsen, da sto det ingenting om rase eller at det var planlagt en forvert avtale på han, men jeg fant ut i løpet av samtalen at jeg ikke ville ha noe med dette å gjøre. Jeg visste ikke da at han hadde notert seg opp nr  mitt og søkt opp adressen min og plutselig sto her på døra med hunden. Hunden var rene skjelettet og jeg gikk med på å han han på prøve.

Han kom egentlig med " krav" om langt flere parringer  men jeg klarte å få det ned til 4 kull.

Lite visste jeg om historien til hunden. Heldigvis fant jeg ut hvem oppdretter er( takket være stamtavle) og han fortalte at hans hunder står i hudegårder og han som jeg fikk fra fortalte at han hadde også sine hunder i gårder

Ja det er en dritt men jeg håper jeg finner en løsning.  Han skal ikke avles på. Jeg får heller se om jeg får kjøpe han ut md tilsvarende beløp.

Dette er en rase som var populær , faktisk enormt populær for en tid tilbake og det medførte at mange avlet bare for ave på de.

• Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og smuglet inn til landet….

Anonymkode: 10aa0...888

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

men jeg fant ut i løpet av samtalen at jeg ikke ville ha noe med dette å gjøre. Jeg visste ikke da at han hadde notert seg opp nr  mitt og søkt opp adressen min og plutselig sto her på døra med hunden. Hunden var rene skjelettet og jeg gikk med på å han han på prøve.

Han kom egentlig med " krav" om langt flere parringer  men jeg klarte å få det ned til 4 kull.

Lite visste jeg om historien til hunden. Heldigvis fant jeg ut hvem oppdretter er( takket være stamtavle) og han fortalte at hans hunder står i hudegårder og han som jeg fikk fra fortalte at han hadde også sine hunder i gårder

Og likevel fikk du ikke opp en masse røde flagg?! 

Må også legge til at jeg vet om flere som har hunder som er importert til Norge. Disse blir da selfølgelig registrert i NKK slik at eventuelle valper blir registrerte. Det handler tross alt om å være en seriøs oppdretter. Det du har rotet deg borti, høres veldig shady ut...

Endret av Troyamin
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...