Nattens rytter Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 (endret) Gudmora til William har no fenge sparken etter ho spurde ei dame med afrikansk opphav om kva land ho eigentleg var frå. Dette er eit spursmål eg òg kan få - nokre Oslo-buarar trur jamvel at eg er svensk. 'Kvar er du frå?/Kven er du for ein?', er jo elles eit av dei fyrste spursmåla nordmenn plar stilla når dei råkar ukjende. Når eg er utomlands får eg det same spursmålet, eg vert aldri arg og nyttar heller høvet til å fortelja om Snorre, dei islandske sogene og fagnaverket til Ivar Aasen. NB! Den gamle dronninga hadde aldri sparka den trugne veninna si for dette, arvtakaren hennar tykkjest ha dårleg dømekraft. https://www.vg.no/rampelys/i/5B8QJb/prins-william-skuffet-over-gudmor-kommentarene-var-uakseptable https://en.m.wikipedia.org/wiki/Susan_Hussey,_Baroness_Hussey_of_North_Bradley Endret 30. november 2022 av Nattens rytter 3 1 3
Gjest Offwhite Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 Galskap fra ende til annen. Kler seg i åpenbart afrikans bekledning og blir krenket av å bli spurt hvor hun er fra? Nesten så man ikke tror at noen kan bli trigget av det, og dertil reaksjonen med å bli sparket på flekken. Den eldre damen ville åpenbart vise interesse for den kulturen hun åpenbart smykker seg med, men så å gjøre seg vanskelig med hvor hun kommer fra, hun skjønte godt hva hun ble spurt om. Men ser hun er aktivist så det minner om ei viss Bodøværing her hjemme.
Gjest Athena Catalina Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 I all verdens land og rike, er det virkelig mulig, galskap rett og slett galskap.
Drizzt Skrevet 1. desember 2022 #5 Skrevet 1. desember 2022 Offwhite skrev (2 timer siden): Galskap fra ende til annen. Kler seg i åpenbart afrikans bekledning og blir krenket av å bli spurt hvor hun er fra? Nesten så man ikke tror at noen kan bli trigget av det, og dertil reaksjonen med å bli sparket på flekken. Den eldre damen ville åpenbart vise interesse for den kulturen hun åpenbart smykker seg med, men så å gjøre seg vanskelig med hvor hun kommer fra, hun skjønte godt hva hun ble spurt om. Men ser hun er aktivist så det minner om ei viss Bodøværing her hjemme. Det som er problematisk her er at 83-åringen ikke ga seg etter de første par spørsmålene, men fortsatte å spørre. Hvis man leser samtalen, burde hun ha gitt seg etter spørsmål nr.2. Jeg kan forstå nysgjerrighet hvilket land hun kommer fra, men det ble gjort på en svært irriterende måte. Og dette med ''your people'' ... Det er det som er uakseptabelt, ikke at hun spurte. Jeg har også blitt spurt hvor jeg egentlig kommer fra. Ser ikke noe galt i å si. De som er født og har vokst opp her kan også få dette spørsmålet og da betyr det ''hvilket land kommer dine foreldre, besteforeldre fra''. Altså opprinnelse, opphav. Likevel er måten denne samtalen foregikk det som er problematisk og feil. 7
Gjest SVK Skrevet 1. desember 2022 #6 Skrevet 1. desember 2022 (endret) 19 minutter siden, Drizzt said: Det som er problematisk her er at 83-åringen ikke ga seg etter de første par spørsmålene, men fortsatte å spørre. Hvis man leser samtalen, burde hun ha gitt seg etter spørsmål nr.2. Jeg kan forstå nysgjerrighet hvilket land hun kommer fra, men det ble gjort på en svært irriterende måte. Og dette med ''your people'' ... Det er det som er uakseptabelt, ikke at hun spurte. Jeg har også blitt spurt hvor jeg egentlig kommer fra. Ser ikke noe galt i å si. De som er født og har vokst opp her kan også få dette spørsmålet og da betyr det ''hvilket land kommer dine foreldre, besteforeldre fra''. Altså opprinnelse, opphav. Likevel er måten denne samtalen foregikk det som er problematisk og feil. Enig! Samtalen: Endret 1. desember 2022 av SVK
Gjest SVK Skrevet 1. desember 2022 #7 Skrevet 1. desember 2022 Kan legge til at dama som kom med kommentarene og måtte slutte er 83 år og "jobben" hun hadde var ubetalt. Så dette er ikke en vanlig jobb.
Gjest Offwhite Skrevet 1. desember 2022 #8 Skrevet 1. desember 2022 Drizzt skrev (22 minutter siden): Det som er problematisk her er at 83-åringen ikke ga seg etter de første par spørsmålene, men fortsatte å spørre. Hvis man leser samtalen, burde hun ha gitt seg etter spørsmål nr.2. Jeg kan forstå nysgjerrighet hvilket land hun kommer fra, men det ble gjort på en svært irriterende måte. Og dette med ''your people'' ... Det er det som er uakseptabelt, ikke at hun spurte. Jeg har også blitt spurt hvor jeg egentlig kommer fra. Ser ikke noe galt i å si. De som er født og har vokst opp her kan også få dette spørsmålet og da betyr det ''hvilket land kommer dine foreldre, besteforeldre fra''. Altså opprinnelse, opphav. Likevel er måten denne samtalen foregikk det som er problematisk og feil. Hvordan denne samtalen har foregått har vi bare «offerets» ord på. Hun la ut dialogen på Twitter og som sagt synes jeg den virker overdrevet. Vil tro 83-åringen spurte en, kanskje to ganger. Men at hun liksom skal ha mast på henne slik hun forteller tror jeg ikke noe på. Se bare på hvordan Jirde Ali hadde overdrevet i samtalen med Antonsen. Fra at han strakk en hånd ut og ba henne bli til at hun måtte rive seg ut av hans grep, to ganger. Og om hun gjorde det så vet afrikaneren utmerket godt hva den eldre damen spurte etter, her var en mulighet for krenk. Og hva er galt med your people? Åpenbart for alle at det er hennes kultur det er snakk om. Nei, tøysete på alle nivå og fordummende å i det hele tatt diskutere.
Drizzt Skrevet 1. desember 2022 #9 Skrevet 1. desember 2022 Offwhite skrev (4 timer siden): Hvordan denne samtalen har foregått har vi bare «offerets» ord på. Hun la ut dialogen på Twitter og som sagt synes jeg den virker overdrevet. Vil tro 83-åringen spurte en, kanskje to ganger. Men at hun liksom skal ha mast på henne slik hun forteller tror jeg ikke noe på. Se bare på hvordan Jirde Ali hadde overdrevet i samtalen med Antonsen. Fra at han strakk en hånd ut og ba henne bli til at hun måtte rive seg ut av hans grep, to ganger. Og om hun gjorde det så vet afrikaneren utmerket godt hva den eldre damen spurte etter, her var en mulighet for krenk. Og hva er galt med your people? Åpenbart for alle at det er hennes kultur det er snakk om. Nei, tøysete på alle nivå og fordummende å i det hele tatt diskutere. Det var 2 til vitner der med henne. Jeg kan absolutt tro på at denne samtalen fant sted. Det var denne damas måte å være høflig på, ikke helt oppdatert på hva det er greit å si og ikke si nå. Hun har vokst opp og levd i andre tider. Jeg tror ikke det var vondt ment, men likevel var det ikke greit. Hun burde ha gitt seg i starten av samtalen eller formulert spørsmålene litt annerledes. ''Your people'' er virkelig en ugrei ting å si. Hun kunne ha spurt ''Hvilket land kommer dine forfedre fra?'' og det ville vært en helt grei ting å spørre om. 6
parmanoia Skrevet 1. desember 2022 #10 Skrevet 1. desember 2022 (endret) Skjønner det der må være jævlig irriterende. 83 år gamle damer på slottet der her kanskje ikke rent mentalt fått med seg at kolonitida er over. Endret 1. desember 2022 av parmanoia 4
Chiubi Skrevet 1. desember 2022 #11 Skrevet 1. desember 2022 Min venninne bor i utlandet, og får daglig spørsmål om hvor hun kommer fra. Skulle hun hylt om rasisme hver gang, hadde hun ikke fått gjort annet enn å fremstå som krenket. Hun velger å ta det som en innledning til en samtale, og blir slett ikke fornærmet. For det er ganske tydelig at hun ikke har sin opprinnelse i landet hun bor i. 5
Nattens rytter Skrevet 1. desember 2022 Forfatter #12 Skrevet 1. desember 2022 (endret) Dei fleste av oss tek med oss aksenten frå heimlandet vårt, det gjer at andre vert nyfikne på kvar me er frå. Samstundes er det mange av oss som er ljoshærde og har blå augo, det er sopass uvanleg at mange vil taka selfie med oss (i det minsto i land som Kina, Sør-Korea, Japan, Bangladesh, Bhutan og India). 'Which country?' seier dei gjerne på haltande engelsk. Endret 1. desember 2022 av Nattens rytter
NatNat Skrevet 1. desember 2022 #13 Skrevet 1. desember 2022 20 hours ago, Offwhite said: Galskap fra ende til annen. Kler seg i åpenbart afrikans bekledning og blir krenket av å bli spurt hvor hun er fra? Nesten så man ikke tror at noen kan bli trigget av det, og dertil reaksjonen med å bli sparket på flekken. Den eldre damen ville åpenbart vise interesse for den kulturen hun åpenbart smykker seg med, men så å gjøre seg vanskelig med hvor hun kommer fra, hun skjønte godt hva hun ble spurt om. Men ser hun er aktivist så det minner om ei viss Bodøværing her hjemme. HELT ENIG med deg. Det første jeg tenkte når jeg så henne på fjersyn. Helt etnisk bekledning. Latterlig 1 1
crux Skrevet 1. desember 2022 #14 Skrevet 1. desember 2022 Ja man får ikke mere drama enn man lager selv. Your people leser jeg som foreldrene dine e.l. Synes ikke det er så ille å spørre om, men siden jeg følger litt med i media vet jeg jo at det ikke er sosialt akseptabalt nå for tiden, så jeg unngår det. Dama er i 80-årene. Vokst opp i en annen tid, og ikke utenkelig med noe mental svekkelse som gjerne gir utslag i litt mindre sperrer mot å stille spørsmål som kan oppfattes upassende. Det er ikke her man bør sette inn støtet i kampen mot rasisme, tenker jeg. 6
RC Skrevet 1. desember 2022 #15 Skrevet 1. desember 2022 Tenker det er sannsynlig at den eldre damen trodde hun gjorde en god ting med å spørre kvinnen om hvor hun var fra, siden hun stolt bar en afrikansk kjole på dette arrangementet. Historie og slekt er jo dessuten noe som har vært viktig for engelske adelige i alle år. Et naturlig samtaleemne i grunn, og noe som nødvendigvis ikke er rasistisk betont. Synes i grunn kvinnen gjorde situasjonen ganske rar selv ved å unngå å svare på noe som var åpenlyst. Dersom du ikke ønsker fokus på etnisitet er det dumt å kle seg i noe som nærmest roper ut en spesiell etnisitet. 10
kat-e Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 Susan Hussey skal ha spurt Ngozi Fulani hvor i fra Afrika hun stammet, det hører med til historien at Ngozi liker å kle seg i tradisjonelle afrikanske klær, men er født i London. Rasismen har i følge Ngozi gitt henne varige men. Lady Susan Hussey har beklaget og trekt seg fra alle verv, men Ngozi er ennå ikke fornøyd, Buckingham Palace er i dialog med henne om hvordan saken kan løses. https://www.bbc.com/news/uk-63850466 Jeg har selv blitt spurt hvor i Europa jeg kommer fra når jeg har vært i Asia og Kenya, tenkte jo ikke på at det var rasisme den gangen. I London ble jeg også stoppet med Marius genser av et ektepar som hadde sett mønstret men som ikke husket hvor det var fra. 10
Avispapir Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 Hva er det du ønsker svar på eller å diskutere med denne tråden? 3 2
Mooza Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 Saken er helt latterlig. Det er en kraftig overreaksjon at damen på 83 år mistet jobben på slottet fordi hun lurte på hvor noen kom fra. Denne offerkofta må jo være den minst populære i UK for tiden. 10 1 6
gjest431 Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 Avispapir skrev (23 minutter siden): Hva er det du ønsker svar på eller å diskutere med denne tråden? «Leting etter rasisme hvor den ikke finnes?» Kanskje? 6 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå