AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #1 Skrevet 30. november 2022 Den som man bruker for å teste om deigen er ferdig hevet. Jeg FORSTÅR den ikke! 😞 Jeg har IQ på 82, så dere må gi en enkel og pedagogisk tilrettelagt forklaring. Hva skal man gjøre? Hva skjer? Hvorfor skjer det? Etc. Anonymkode: 44f20...0c1
Frida Skrevet 30. november 2022 #2 Skrevet 30. november 2022 (endret) Ta fyrstikktesten hvis du er usikker på hvor lenge den har heve. Da lager du en liten fordypning i deigen med en finger, tenner en fyrstikk og holder i gropen. Hvis den slukner er deigen ferdig hevet. (fra en gammel tråd her inne) gammel tråd Her er et annet triks med fyrstikk: "Fordel røren jevnt utover springformen. Stekes til kakebunnen blir lys gyldenbrun. Ta gjerne "fyrstikktesten" - stikk inn en fyrstikk i midten på kaken. Dersom fyrstikken kommer tørr ut igjen, uten at deig henger igjen, er kaken ferdig stekt. Henger det fortsatt litt deig igjen, må kaken stekes lenger." link ps. skal ikke påstå jeg er verken spesielt intelligent eller pedagogisk, og kan ikke forklare deg hvorfor fyrstikken slukner når deigen er ferdig hevet. Det har nok noe med kjemi å gjøre, antar jeg. Jeg har for øvrig aldri forsøkt noen av disse triksene, og da er det kanskje ikke særlig intelligent å prøve å forklare det heller Jeg bruker derimot en ren strikkepinne for å teste om kaker er stekt, det fungerer perfekt. Endret 30. november 2022 av Frida 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #3 Skrevet 30. november 2022 Jeg leste fysikktesten, så tror ikke jeg er kvalifisert til å svare Anonymkode: 032da...f2b 1
Veggdyret Skrevet 1. desember 2022 #4 Skrevet 1. desember 2022 Gjær omdanner sukker og oksygen til CO2 og vann. Fyrstikker slukker dersom de ikke får oksygen. Det logiske her ville vært å tenke at fyrstikk-testen går ut på at fyrstikken slukker fordi gjæret har brukt opp alt oksygenet og omdannet det til CO2. Men siden det ikke er et lite og avgrenset område - selv med en "grop i deigen" vil det komme til oksygen utenfra - og siden CO2 ikke blir liggende som et tett lag over deigen, men blander seg med luften i rommet - og siden gjæret garantert ikke pøser ut litersvis med CO2 i minuttet - så har jeg vanskelig for å skjønne at denne testen skal fungere særlig godt. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå