Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Er vel en dum ide å ha separate sparekonto som man setter inn penger på etter man har fått felleseie. Noe annet separate brukskontoer som gir følelse av økonomisk autonomi i hverdagen.

Hvorfor er det en dum ide å ha forskjellige sparekontoer? Hvis man har midler fått via f.eks erstatningssaker eller arv, så skal dette holdes utenfor skilsmisseoppgjøret. Litt kjipt om disse pengene har blitt satt inn på en felleskonto som ektefellen kan stikke av med...

Endret av always
Skrevet
always skrev (19 minutter siden):

Hvorfor er det en dum ide å ha forskjellige sparekontoer? Hvis man har midler fått via f.eks erstatningssaker eller arv, så skal dette holdes utenfor skilsmisseoppgjøret. Litt kjipt om disse pengene har blitt satt inn på en felleskonto som ektefellen kan stikke av med...

Hvis man faktisk kun bruker dem til det som ikke er felleseie, så er jeg enig at det er faktisk smart. Men hvis man håndterer det som mange samboer gjør, at man setter inn en avtalt sum på en felles brukskonto, og så har en egen sparekonto , så vil det kunne skape en illusjon av at det er et særeie på dette kontoet.

Penger kam skape mye konflikter, og konflikter er ikke bra ved skilsmisse, i hvert fall ikke hvis man har felles barn. Da tenker jeg at det er lurt å faktisk se felleseie tydelig, så man ikke blir overasket over hva som er det nå man skal inn i skifte. Som med trådstarter som virker å synes det er urettferdig at felleseie er også penger hun har satt inn på "sin" sparekonto i løpet av ekteskapet.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Hvis man faktisk kun bruker dem til det som ikke er felleseie, så er jeg enig at det er faktisk smart. Men hvis man håndterer det som mange samboer gjør, at man setter inn en avtalt sum på en felles brukskonto, og så har en egen sparekonto , så vil det kunne skape en illusjon av at det er et særeie på dette kontoet.

Penger kam skape mye konflikter, og konflikter er ikke bra ved skilsmisse, i hvert fall ikke hvis man har felles barn. Da tenker jeg at det er lurt å faktisk se felleseie tydelig, så man ikke blir overasket over hva som er det nå man skal inn i skifte. Som med trådstarter som virker å synes det er urettferdig at felleseie er også penger hun har satt inn på "sin" sparekonto i løpet av ekteskapet.

Det som virkelig ikke er smart i et ekteskap er å ha felleskonto og deretter la en av ektefellene ta seg av betaling av regninger og økonomien som sådan. Altfor mange ekteskap er av denne sorten,  hvor den ene parten har full kontroll, og den andre ikke har peiling. 

Jeg ser poenget ditt med konfliktene som kan oppstå ved en skilsmisse. Og det er nok mange som tror at deres sparekonto er kun deres. Men det bør også være rom for private avtaler hvor man får tilgang til å beholde det som står på hver sin sparekonto. Vel og merke hvis man har hatt en rettferdig betaling av utgifter i forhold til inntekter i ekteskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...