AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Hei, Jeg har hatt vondt i korsryggen i ca. 10 uker, smertene strekker seg nå også oppover i ryggen (28 år gammel). Jeg har bare vondt når jeg gjør spesifikke bevegelser (ikke sterke smerter). Noen med erfaringer rundt dette? Hvor lenge hadde dere vondt? Går til manuellterapeut men har ikke blitt bedre. Er redd for om det kan være svulst, men har ingen andre symptomer enn vondt ved bevegelse. Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymousBruker Skrevet 4. desember 2022 #2 Skrevet 4. desember 2022 Ikke forutse det verste, men dersom du er veldig bekymret er det egt bare å gå til fastlegen for en MR-undersøkelse. Da får du mest sannsynlig svar med en gang. Jeg gikk med vonde smerter i over ett år, men ble så lei og forunderlig at jeg fikk skaffet en slik undersøkelse. Tenkte at det bare var vanlige ryggsmerter alle går i gjennom en eller annen gang, men det var visst spondylolyse, et medfødt brudd eller sprekk i korsryggen. Jeg burde kanskje ha sjekket det ut før? ... 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #3 Skrevet 4. desember 2022 Det er helt umulig å si noe om hva det kan være før du har vært hos lege. Kan være alt fra prolaps til låsning fra andre steder i kroppen som forplanter seg, til andre ting. Manuellterapeut er ikke alltid riktig behandling, noen ganger er fysio eller kiropraktor bedre. Kanskje du også bare trenger ny madrass. Jeg hadde skikkelig låsning i brystkassen som forplantet seg utover armen. Ble helt bra med en kombinasjon av kiropraktor og soneterapi. Få en diagnose først for å utelukke alvorlige ting. Som oftest er det ufarlig og lett å rette opp i - med riktige grep. Anonymkode: 7ca9b...491 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #4 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt umulig å si noe om hva det kan være før du har vært hos lege. Kan være alt fra prolaps til låsning fra andre steder i kroppen som forplanter seg, til andre ting. Manuellterapeut er ikke alltid riktig behandling, noen ganger er fysio eller kiropraktor bedre. Kanskje du også bare trenger ny madrass. Jeg hadde skikkelig låsning i brystkassen som forplantet seg utover armen. Ble helt bra med en kombinasjon av kiropraktor og soneterapi. Få en diagnose først for å utelukke alvorlige ting. Som oftest er det ufarlig og lett å rette opp i - med riktige grep. Anonymkode: 7ca9b...491 Manuellterapeut er videre utdanning for fysioterapeut, så han er begge deler. Har vært hos lege og fått en fysisk undersøkelse i tillegg til blodprøver. Hun henviste ikke videre til MR. Anonymkode: 92f64...bd7
Diry72 Skrevet 4. desember 2022 #5 Skrevet 4. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er helt umulig å si noe om hva det kan være før du har vært hos lege. Kan være alt fra prolaps til låsning fra andre steder i kroppen som forplanter seg, til andre ting. Manuellterapeut er ikke alltid riktig behandling, noen ganger er fysio eller kiropraktor bedre. Kanskje du også bare trenger ny madrass. Jeg hadde skikkelig låsning i brystkassen som forplantet seg utover armen. Ble helt bra med en kombinasjon av kiropraktor og soneterapi. Få en diagnose først for å utelukke alvorlige ting. Som oftest er det ufarlig og lett å rette opp i - med riktige grep. Anonymkode: 7ca9b...491 En manuellterapeut er en fysioterapeut med mastergrad. Manuellterapeuten kan henvise deg til MR, noe en fysio ikke kan. Endret 4. desember 2022 av Diry72 Ekstra info 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #6 Skrevet 4. desember 2022 Diry72 skrev (2 minutter siden): AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Manuellterapeut er videre utdanning for fysioterapeut, så han er begge deler. Har vært hos lege og fått en fysisk undersøkelse i tillegg til blodprøver. Hun henviste ikke videre til MR. Anonymkode: 92f64...bd7 En manuellterapeut er en fysioterapeut med mastergrad. Manuellterapeuten kan henvise deg til MR, noe en fysio ikke kan. Dere har helt rett, jeg blandet manuellterapeut med osteopat. Sorry Men da burde jo manuellterapeuten ha sendt deg til MR når ting ikke blir bedre, TS? Anonymkode: 7ca9b...491
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #7 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dere har helt rett, jeg blandet manuellterapeut med osteopat. Sorry Men da burde jo manuellterapeuten ha sendt deg til MR når ting ikke blir bedre, TS? Anonymkode: 7ca9b...491 Han mener at det ikke er nødvendig, da ville han nok gjort det med en gang. Smertene mine er heller ikke sterke, og kun til stede ved spesifikke bevegelser. Jeg tenker likevel det verste 😅🙈 Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #8 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han mener at det ikke er nødvendig, da ville han nok gjort det med en gang. Smertene mine er heller ikke sterke, og kun til stede ved spesifikke bevegelser. Jeg tenker likevel det verste 😅🙈 Anonymkode: 92f64...bd7 Det er lett å tenke det verste, og jeg tenker at du kanskje bare skal få tatt en MR for å gi deg selv litt sjelefred? Å stresse/ha angst for hva det kan være vil jo bare gi ytterligere spenninger og ikke hjelpe deg i det hele tatt. Se om hodepute/madrass er noe du bør bytte ut, det er undervurdert hvor mye det har å si. Siden manuellterapeut ikke har fungert, så ville jeg vurdert soneterapi. Jeg har ihvertfall veldig veldig god erfaring med det, det har hjulpet der fysio ikke har hjulpet (for spenninger/låsninger). Anonymkode: 7ca9b...491
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #9 Skrevet 4. desember 2022 Du må oppaøke fysioterapaut og få treningsøvelser for å styrke musklaturen i ryggen. Fikk selv en ryggskade for 2 uker siden, og regner med 4-6 måneder med opptrening slik jeg hadde sist gang. Anonymkode: b4344...a75
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #10 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må oppaøke fysioterapaut og få treningsøvelser for å styrke musklaturen i ryggen. Fikk selv en ryggskade for 2 uker siden, og regner med 4-6 måneder med opptrening slik jeg hadde sist gang. Anonymkode: b4344...a75 Fått beskjed om at man bør trene magemuskulaturen dersom man sliter med ryggen. Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #11 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må oppaøke fysioterapaut og få treningsøvelser for å styrke musklaturen i ryggen. Fikk selv en ryggskade for 2 uker siden, og regner med 4-6 måneder med opptrening slik jeg hadde sist gang. Anonymkode: b4344...a75 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fått beskjed om at man bør trene magemuskulaturen dersom man sliter med ryggen. Anonymkode: 92f64...bd7 Kommer litt an på hva som er problemet, men ofte så er styrking av kjernemuskulatur veldig viktig ja. Men det vil ikke hjelpe hvis man har låsninger, det må manuelt løsnes opp i. Anonymkode: 7ca9b...491
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #12 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må oppaøke fysioterapaut og få treningsøvelser for å styrke musklaturen i ryggen. Fikk selv en ryggskade for 2 uker siden, og regner med 4-6 måneder med opptrening slik jeg hadde sist gang. Anonymkode: b4344...a75 Men TS går allerede til manuellterapeut som er fysio med videreutdanning. Mener du at noen som bare har bacheloren har mer kunnskap enn de som tok mer utdanning etterpå? Anonymkode: 7820a...497
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #13 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men TS går allerede til manuellterapeut som er fysio med videreutdanning. Mener du at noen som bare har bacheloren har mer kunnskap enn de som tok mer utdanning etterpå? Anonymkode: 7820a...497 Kanskje TS kan si noe om manuellterapeuten har gitt treningsøvelser, eller kun behandling? Anonymkode: 7ca9b...491
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #14 Skrevet 4. desember 2022 Jeg går til kiropraktor med lignende smerter. Anbefales! Får behandling 2 dager i uka, og har fått en kjempe stor endring på bare et par uker Anonymkode: 1b336...9f9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #15 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kanskje TS kan si noe om manuellterapeuten har gitt treningsøvelser, eller kun behandling? Anonymkode: 7ca9b...491 Har fått øvelser for mage, den viktigste muskelen i magen fungerer visst ikke som den skal. Den med mest betydning for ryggen. Håper dette kan hjelpe… Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #16 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har fått øvelser for mage, den viktigste muskelen i magen fungerer visst ikke som den skal. Den med mest betydning for ryggen. Håper dette kan hjelpe… Anonymkode: 92f64...bd7 Hvor ofte gjør du øvelsene? trener du ellers ved siden av? Hvilken annen belastning har du, f.eks med jobb? Og nei, sjansen for at det skal være svulst er ekstremt liten. Spesielt ikke når både lege og manuellterapeut ikke har vurdert i den retningen. Men muskeltrøbbel i ryggen kan sitte i lenge! Når ryggen min låste seg, så var det veldig ille to uker, deretter var det tidvis vondt spesielt ved enkelte bevegelser i ett halvt år. Og det kan fortsatt stikke av smerter ett år etterpå, om jeg dropper trening. Anonymkode: 7820a...497
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #17 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor ofte gjør du øvelsene? trener du ellers ved siden av? Hvilken annen belastning har du, f.eks med jobb? Og nei, sjansen for at det skal være svulst er ekstremt liten. Spesielt ikke når både lege og manuellterapeut ikke har vurdert i den retningen. Men muskeltrøbbel i ryggen kan sitte i lenge! Når ryggen min låste seg, så var det veldig ille to uker, deretter var det tidvis vondt spesielt ved enkelte bevegelser i ett halvt år. Og det kan fortsatt stikke av smerter ett år etterpå, om jeg dropper trening. Anonymkode: 7820a...497 1 gang om dagen, frem til jeg har min neste time om et par uker. Trener ikke ved siden av, uten om å gå tur. Jobben min gir ikke noe særlig belastning i forhold til ryggen. Legen jeg spurte sa at dersom det skulle vært svulst, vil det være økende smerte over tid, ikke plager som kommer å går. Hvilken type trening/øvelser gjorde du i forhold til ryggen? Hvor i ryggen hadde du vondt? Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #18 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Manuellterapeut er videre utdanning for fysioterapeut, så han er begge deler. Har vært hos lege og fått en fysisk undersøkelse i tillegg til blodprøver. Hun henviste ikke videre til MR. Anonymkode: 92f64...bd7 Jeg ville ha sagt til fastlegen at du ønsker MR. Da kan de henvise deg til Medi3 eller andre som kan ta. Bare for at du skal få stilt rett diagnose ( behandling ). At du har hatt det i så kort tid, kan være alt fra en forstrekkelse til at du har dårlig madrass som andre her sier, ja til og med feil sko kan gi plager i ryggen om du går med dem for lenge. Bedre at du får vite om det er en kink eller om det er noe som kan gjøres noe med før du blir verre. Anonymkode: 98e6e...833
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #19 Skrevet 4. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville ha sagt til fastlegen at du ønsker MR. Da kan de henvise deg til Medi3 eller andre som kan ta. Bare for at du skal få stilt rett diagnose ( behandling ). At du har hatt det i så kort tid, kan være alt fra en forstrekkelse til at du har dårlig madrass som andre her sier, ja til og med feil sko kan gi plager i ryggen om du går med dem for lenge. Bedre at du får vite om det er en kink eller om det er noe som kan gjøres noe med før du blir verre. Anonymkode: 98e6e...833 Fikk dette svarer av lege på nett: Det høres jo meget lovende ut tenker jeg at du nå kun har smerter i spesifikke bevegelser, OG at du allerede går til fysio/manuellterapeut. Det vil være anbefalt behandling uavhengig av om du har muskulær-strekk eller om det er et lite prolaps i ryggen. En MR har i så måte ikke noe spesiell nytteverdi, da behandlingen uansett er den samme. For at det skal være indikasjon for noe operasjon så må man ha et stort nok prolaps til at man får kraftsvikt i beina, utfall av følelse (nummenhet i underbukseområdet) eller mister kontrollen over avføring eller vannlating. Anonymkode: 92f64...bd7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2022 #20 Skrevet 4. desember 2022 Jeg fikk rundt 20 forskjellige øvelser i løpet av tiden jeg gikk i behandling. Men det var øverst i ryggen. Korsryggen min har kranglet i alle år, så der går det på tøying og strekking, og like mye fokus på lår som rygg/mage. Sitte på ball, ligge på ball, rygghev og situps på ball, gå mye, beinpress, utfall. Anonymkode: 7820a...497
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå