AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #1 Skrevet 29. november 2022 Du som er voksen, hvordan takler du foreldre som vil bestemme alt? Hva gjør du? Jeg flytter nå og de hjelper meg. Men de tar over styringen og jeg får ikke bestemme noe. Får ikke bestemme hvor ting skal stå, hvor møbler skal stå, hvor bilder skal henge osv. Hadde bestemt meg for å kjøpe persienner til alle vinduene, men det har mamma sagt at jeg ikke får lov til nå og at jeg må vente. Hun kommer jo til å si det samme senere da. Og får heller ikke bestemme selv hva slags gardiner jeg skal ha og når jeg kan kjøpe dem. Jeg er økonomisk uavhengig av dem, og jeg vet hva jeg har råd til og ikke,men likevel holder de på sånn. Og jeg skulle kaste ting fra den gamle leiligheten, mest ødelagte ting, men ble en del krangling, for de er veldig opptatt av ting og tåler ikke at jeg kaster noe. Pappa var tilogmed i søpla og hentet opp igjen ting som jeg hadde kastet, men jeg sa det skulle ikke i den nye leiligheten min så da fikk han ta det med hjem. Ble litt krangling av det. Jeg er 25 år. Hva hadde du gjort i en sånn situasjon? Og er det noen andre som har det sånn, eller har opplevd lignende? Anonymkode: 5d80b...64b 1
Gjest theTitanic Skrevet 29. november 2022 #2 Skrevet 29. november 2022 Jeg lar selvsagt ikke foreldrene mine bestemme noe i mitt hus. Ta tilbake selvstendigheten de har frarøvet deg og sett grenser.
Sofakona Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 He he..min mor er snart 70 og jeg bor med min familie...men innimellom så tar jeg meg til hvor mye kontroll mamma forsatt har... Som at vi kan handle i en klesbutik og jeg ser en kul genser ( jeg har litt anderledes smak he he) og lyst på den ..men mamma synes den var stygg..da kjøper jeg den i8 😂🤦 for jeg bestemmer jo om jeg vil ha den genser eller ikke...men der er utrolig hvor mye makt foreldre har At de kan si at de ikke liker noe du har gjort hjemme...eller valg du har tatt...og selv om du står på egne bein og liv...så sitter tung dypt inne Engang var vi på nippet og kjøpe hund ( godt planlagt..men var litt usikker) Og vi fortalte mamma at vi ville ha hund..og da fikk hun meg som å føle meg som 10 år igjen...synes det var en dårlig ide og vi måtte ikke kjøpe hund... etc Det førte til at jeg ikke ville kjøpe hund lenger..for jeg ville ikke "trosse" mamma... Nå kjøpte ikke vi uansett da der skjedde noe som satt ting på vent .. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 theTitanic skrev (8 minutter siden): Jeg lar selvsagt ikke foreldrene mine bestemme noe i mitt hus. Ta tilbake selvstendigheten de har frarøvet deg og sett grenser. Skulle ønske de kunne høre på meg. Men sier jeg ifra så blir de nesten sure. Anonymkode: 5d80b...64b
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skulle ønske de kunne høre på meg. Men sier jeg ifra så blir de nesten sure. Anonymkode: 5d80b...64b Da får du la de bli sure. Vær bestemt på at du bestemmer over deg selv, hos deg selv. Tenk på det som barn som ikke får det som de vil, de blir sure. Men det går over. Anonymkode: d881e...bcc 8 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Begynn å gjøre ting selv uten å spørre om lov eller hjelp. Anonymkode: 71c59...4d6 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 De høres veldig dominerende ut, og synes sannsynligvis det er vanskelig å godta at du faktisk er voksen. Her må du bare sette grenser så godt du kan. Har du en annen voksen, gjerne en del eldre enn deg, som du kan få støtte fra?
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Begynn å gjøre ting selv uten å spørre om lov eller hjelp. Anonymkode: 71c59...4d6 Dette. Hvorfor i all verden trenger du hjelp fra dem for å flytte, hvis du er så uavhengig som du sier? Anonymkode: a9491...e87 4
Hactar Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Du får nok ikke bukt med innblandingen før du slutter å involvere dem. Men sånn uansett, gjør du jo bare som du vil, og lar dem bli sure. Skjønner det kan være utfordrende om du er oppvokst med at de brukte dårlig humør som en måte å styre deg på, men nå bor du for deg selv. Det betyr at de kan være sure helt for seg selv i sitt eget hus. Du må ikke lenger forholde deg til dem når de er sure. Du kan faktisk la være å akseptere at de hakker på deg. Ikke gi dem nøkkel til leiligheten din. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette. Hvorfor i all verden trenger du hjelp fra dem for å flytte, hvis du er så uavhengig som du sier? Anonymkode: a9491...e87 Hun skrev økonomisk uavhengig. Nå får jeg stort sett avgjøre ting selv da. Men hvis jeg syns familien min blir for invaderende, tramper jeg i gulvet og sier "neei, vil jøle søl!". ("Nei, vil gjøre selv!") som en fireåring. Med glimt i øyet/litt humor i stemmen. Da flirer de og trekker seg tilbake. Litt vanskeligere med svigermor, da hun reagerer med å bli såret og felle noen krokodilletårer over at det hun ofrer for oss ikke er godt nok ... Ellers er det som de over her sier; man må gjøre som man selv vil, selv om de blir sure. Spesielt nå som du bor alene trenger du ikke gi deg for husfredens skyld lenger. Det er også det vanskeligste med å sette grenser, syns jeg; å lære seg å tåle ubehaget som følger med å sette en grense og holde den der. Og heeelt enig med @Hactar; ikke gi dem nøkkel til leiligheten! Anonymkode: 19c61...9a7 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette. Hvorfor i all verden trenger du hjelp fra dem for å flytte, hvis du er så uavhengig som du sier? Anonymkode: a9491...e87 For de tilbød seg å hjelpe meg, og det er gratis, det er ikke gratis med ryddebyrå og flyttebil og sånt, og jeg trodde ikke de skulle sjefe så fælt med flyttingen. Anonymkode: 5d80b...64b
BobbySocks Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Så l de bli sure! Ikke gi de nøklene til leiligheten, ikke la de bestemme, ta kontroll over eget liv! 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 What.. Du må jo si ifra 😂 Anonymkode: 28cfe...63e 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #14 Skrevet 29. november 2022 Hva skjer om de blir sure? En gang må du sette foten ned og faktisk stå opp for deg selv! Det er ikke farlig om de blir sure. Dere har ett ganske usunt forhold. Vil anbefale at du snakker med noen om dette. Familievernkontoret eller psykolog. Rett å slett for å få hjelp til å forstå at dette ikke er bra, og hjelp til å bedre selvtilliten din! Anonymkode: 6d454...4e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #15 Skrevet 29. november 2022 Du får bare flytte møblene der du vil ha de når de ikke er der. Heng opp bildene der du vil ha de. Kjøpe persienner og heng de opp. Blir de sure, så får de være sure. Anonymkode: d516e...af6 1 1 1
Helene Skrevet 29. november 2022 #16 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Du som er voksen, hvordan takler du foreldre som vil bestemme alt? Hva gjør du? Jeg flytter nå og de hjelper meg. Men de tar over styringen og jeg får ikke bestemme noe. Får ikke bestemme hvor ting skal stå, hvor møbler skal stå, hvor bilder skal henge osv. Hadde bestemt meg for å kjøpe persienner til alle vinduene, men det har mamma sagt at jeg ikke får lov til nå og at jeg må vente. Hun kommer jo til å si det samme senere da. Og får heller ikke bestemme selv hva slags gardiner jeg skal ha og når jeg kan kjøpe dem. Jeg er økonomisk uavhengig av dem, og jeg vet hva jeg har råd til og ikke,men likevel holder de på sånn. Og jeg skulle kaste ting fra den gamle leiligheten, mest ødelagte ting, men ble en del krangling, for de er veldig opptatt av ting og tåler ikke at jeg kaster noe. Pappa var tilogmed i søpla og hentet opp igjen ting som jeg hadde kastet, men jeg sa det skulle ikke i den nye leiligheten min så da fikk han ta det med hjem. Ble litt krangling av det. Jeg er 25 år. Hva hadde du gjort i en sånn situasjon? Og er det noen andre som har det sånn, eller har opplevd lignende? Anonymkode: 5d80b...64b Må le litt🤣🤣🤣. Har passert 50, min mor var nettopp på besøk i mitt nyinnflyttete hjem. Hun har meninger om alt. Hvor ting skal stå, hva jeg bør kjøpe, hva jeg burde prioritere. Nå har ikke jeg bodd i barndomshjemmet siden jeg var 16 år. Isteden for å krangle sa jeg; skal tenke på det. Så gjør jeg som jeg vil når hun er ute av døren. Det kan også du gjøre. Bestemme selv i ditt hjem. Hør på hva de har å si, gjør som du vil når de har gått ut døren. Om de sier noe etterpå, svar, sånn vil du ha det. Lykke til 🥰 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #17 Skrevet 29. november 2022 Da sier du pent takk for hjelpen,nå må dere gå hjem, ses snart. Og så ordner du som du selv vil i ditt hjem. Øvelse gjør mester! Anonymkode: cecaf...80f 2 1
Daria Skrevet 29. november 2022 #18 Skrevet 29. november 2022 De bestemmer fordi du lar dem gjøre det. At de har meninger og "gode" råd de ubedt gir uttrykk for er helt normalt (selv om "Du får ikke lov" er en litt spesiell formulering å bruke), det merkelige her er jo at du hører på dem og retter deg etter det. Vil du bli behandlet som voksen, må du oppføre deg som at du er det. 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #19 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): For de tilbød seg å hjelpe meg, og det er gratis, det er ikke gratis med ryddebyrå og flyttebil og sånt, og jeg trodde ikke de skulle sjefe så fælt med flyttingen. Anonymkode: 5d80b...64b Du trenger ikke flyttebyrå, du leier en varebil og får hjelp av venner. Akkurat slik andre 25-åringer har gjort i alle år. Du høres ikke så selvstendig ut son du liker å innbille deg. Anonymkode: a9491...e87 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #20 Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du trenger ikke flyttebyrå, du leier en varebil og får hjelp av venner. Akkurat slik andre 25-åringer har gjort i alle år. Du høres ikke så selvstendig ut son du liker å innbille deg. Anonymkode: a9491...e87 Jo jeg er selvstendig. Men tenkte at når de tilbød seg å hjelpe så var det en grei løsning. Men det betyr jo ikke at jeg ikke klarer meg selv i hverdagen. Anonymkode: 5d80b...64b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå